DE19811264A1 - Intramedullar fixture unit with fixture element for insertion into bone-marrow - Google Patents

Intramedullar fixture unit with fixture element for insertion into bone-marrow

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Publication number
DE19811264A1
DE19811264A1 DE1998111264 DE19811264A DE19811264A1 DE 19811264 A1 DE19811264 A1 DE 19811264A1 DE 1998111264 DE1998111264 DE 1998111264 DE 19811264 A DE19811264 A DE 19811264A DE 19811264 A1 DE19811264 A1 DE 19811264A1
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Germany
Prior art keywords
hose
fixation unit
unit according
intramedullary fixation
bone
Prior art date
Legal status (The legal status is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the status listed.)
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Application number
DE1998111264
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German (de)
Inventor
Guenter Lob
Oliver Pieske
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Individual
Original Assignee
Individual
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Publication date
Application filed by Individual filed Critical Individual
Priority to DE1998111264 priority Critical patent/DE19811264A1/en
Publication of DE19811264A1 publication Critical patent/DE19811264A1/en
Withdrawn legal-status Critical Current

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Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61BDIAGNOSIS; SURGERY; IDENTIFICATION
    • A61B17/00Surgical instruments, devices or methods, e.g. tourniquets
    • A61B17/56Surgical instruments or methods for treatment of bones or joints; Devices specially adapted therefor
    • A61B17/58Surgical instruments or methods for treatment of bones or joints; Devices specially adapted therefor for osteosynthesis, e.g. bone plates, screws, setting implements or the like
    • A61B17/68Internal fixation devices, including fasteners and spinal fixators, even if a part thereof projects from the skin
    • A61B17/72Intramedullary pins, nails or other devices
    • A61B17/7233Intramedullary pins, nails or other devices with special means of locking the nail to the bone
    • A61B17/7258Intramedullary pins, nails or other devices with special means of locking the nail to the bone with laterally expanding parts, e.g. for gripping the bone
    • A61B17/7275Intramedullary pins, nails or other devices with special means of locking the nail to the bone with laterally expanding parts, e.g. for gripping the bone with expanding cylindrical parts
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61BDIAGNOSIS; SURGERY; IDENTIFICATION
    • A61B17/00Surgical instruments, devices or methods, e.g. tourniquets
    • A61B17/56Surgical instruments or methods for treatment of bones or joints; Devices specially adapted therefor
    • A61B17/58Surgical instruments or methods for treatment of bones or joints; Devices specially adapted therefor for osteosynthesis, e.g. bone plates, screws, setting implements or the like
    • A61B17/68Internal fixation devices, including fasteners and spinal fixators, even if a part thereof projects from the skin
    • A61B17/72Intramedullary pins, nails or other devices
    • A61B17/7216Intramedullary pins, nails or other devices for bone lengthening or compression
    • A61B17/7225Intramedullary pins, nails or other devices for bone lengthening or compression for bone compression
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61BDIAGNOSIS; SURGERY; IDENTIFICATION
    • A61B17/00Surgical instruments, devices or methods, e.g. tourniquets
    • A61B2017/00535Surgical instruments, devices or methods, e.g. tourniquets pneumatically or hydraulically operated
    • A61B2017/00539Surgical instruments, devices or methods, e.g. tourniquets pneumatically or hydraulically operated hydraulically

Abstract

The elongated fixture element (3) inserts into the marrow (4) of the bone (2) with a length corresponding to at least one third of the length of the marrow space. The fixture element is formed by at least one flexible, fluid-tight tubular element sealed at both ends (3.1,3.2). The tubular element has a sealable first filler opening (6) for filling its interior (3.3) with a fluid that causes the it to expand.

Description

Die Erfindung betrifft eine intramedulläre Fixationsein­ heit gemäß dem Oberbegriff des Anspruchs 1.The invention relates to intramedullary fixation unit according to the preamble of claim 1.

Derartige intramedulläre Fixationseinheiten werden häufig zur Behandlung von Schaftfrakturen am Oberschenkel, am Un­ terschenkel, am Oberarm oder am Unterarm eingesetzt, um frühestmögliche Mobilisation und Belastungsstabilität der betroffenen Extremität zu erzielen. Das Fixationselement bekannter derartiger intramedulläre Fixationseinheiten be­ steht in der Regel aus einem in Längsrichtung geschlitzten rohrförmigen Metallkörper, einem sogenannten Marknagel, der in den ausgehöhlten und aufgebohrten Markraum des re­ ponierten Röhrenknochens eingetrieben wird und sich dort infolge seiner radialen Elastizität zu beiden Seiten des Bruchspaltes verklemmt, wodurch die Stabilisierung der Bruchstelle erzielt wird.Such intramedullary fixation units are common for the treatment of shaft fractures on the thigh, on the Un thigh, used on the upper arm or on the forearm earliest possible mobilization and load stability of the to achieve the affected limb. The fixation element known intramedullary fixation units of this type usually consists of a slit in the longitudinal direction tubular metal body, a so-called intramedullary nail, in the hollowed out and drilled out medullary canal of the right posed tubular bone is driven in and there due to its radial elasticity on both sides of the Fracture gap jammed, which stabilizes the Breaking point is achieved.

Der Markraum des gebrochenen, reponierten Knochens wird dabei häufig von einem von der Bruchstelle entfernten Ende des Knochens her durch Aufbohren der Kortikalis eröffnet und ausgebohrt. Dies geschieht beispielsweise am Ober­ schenkelknochen in der Regel durch eine Bohrung im Bereich des neben dem Hüftgelenkkopfliegenden Trochantermassivs. Der Marknagel wird dann durch diese Bohrung hindurch in den aufgebohrten Markraum eingetrieben.The marrow space of the broken, repositioned bone becomes often from an end distant from the breaking point of the bone opened by drilling out the cortex and drilled out. This happens, for example, at the waiter femur usually through a hole in the area of the trochanter massif lying next to the hip joint head. The intramedullary nail is then inserted through this hole the drilled medullary canal.

Bei einer anderen bekannten Variante, der sogenannten retrograden Marknagelung, werden die Bruchenden freigelegt und der Markraum von dem jeweiligen Bruchende her aufge­ bohrt. Anschließend wird der mit einer scharfen Spitze versehene Marknagel von einem Bruchende her so weit in den Markraum des ersten Knochenfragments eingetrieben, bis er annähernd vollständig in dem ersten Knochenfragment ver­ senkt ist, wobei der Marknagel durch das von der Bruch­ stelle entfernte Ende dieses ersten Knochenfragments hin­ durch austritt. Anschließend werden die beiden Knochen­ fragmente zueinander reponiert und der Marknagel über das aus dem ersten Knochenfragment ausgetretene Ende in der entgegengesetzten Richtung in den Markraum des zweiten Knochenfragments eingetrieben.In another known variant, the so-called retrograde medullary nailing, the fracture ends are exposed and the medullary canal opened up from the end of each fracture drills. Then the one with a sharp tip provided intramedullary nail so far into the Marrow cavity of the first bone fragment driven in until it  almost completely ver in the first bone fragment is lowered, with the intramedullary nail being broken by that of the place the distal end of this first bone fragment through exits. Then the two bones fragments repositioned to each other and the intramedullary nail over the end emerging from the first bone fragment in the opposite direction in the medullary canal of the second Bone fragments driven.

Bei den bekannten Marknägeln besteht zum einen der Nach­ teil, daß der Knochen an einem von der Bruchstelle ent­ fernten Ende eröffnet werden muß, um den langen Marknagel in den Markraum eintreiben zu können. Da diese Enden meist im Bereich von Gelenken liegen, ist die Gefahr einer Be­ einträchtigung des Gelenks, sei es durch eine Verletzung des Gelenks, insbesondere der Gelenkkapsel, beim Aufboh­ ren, sei es durch eine Schwächung des Knochens im Gelenk­ bereich infolge der Bohrung, relativ hoch.In the known intramedullary nails, there is the after part that the bone at one of the fracture far end must be opened to the long intramedullary nail to drive into the medullary canal. Because these ends mostly are in the area of joints, there is a risk of loading impairment of the joint, whether due to an injury of the joint, especially the joint capsule, when drilling ren, be it by weakening the bone in the joint area due to drilling, relatively high.

Ein anderer Nachteil besteht darin, daß die bekannten Mar­ knägel nicht bei Patienten eingesetzt werden können, die an dem Ende des betroffenen Knochens, durch das der Mar­ knagel in der Regel eingetrieben wird, ein künstliches Ge­ lenk tragen, wie dies z. B. bei Patienten mit einer Hüft­ gelenksprothese der Fall ist. Hier könnte der Marknagel zwar möglicherweise vom knieseitigen Ende des Oberschen­ kelknochens eingetrieben werden, was aber eine möglicher­ weise erhebliche Schädigung des Kniegelenks zur Folge hät­ te. Vollends unmöglich wird die Verwendung herkömmlicher Marknägel, wenn der Patient an beiden Enden des betroffe­ nen Knochens ein künstliches Gelenk trägt. Another disadvantage is that the well-known Mar can not be used in patients who at the end of the affected bone through which the Mar knagel is usually driven in, an artificial Ge steering like this z. B. in patients with a hip joint prosthesis is the case. Here's the intramedullary nail possibly from the knee end of the thigh bone bone, which is a possible causes significant damage to the knee joint te. The use of conventional is completely impossible Intramedullary nails if the patient is affected at both ends of the an artificial joint.  

Ein Nachteil der bekannten Marknägel besteht weiterhin darin, daß es bei ihrem Eintreiben in den Markraum zu ei­ nem Verkanten des Marknagels im aufgebohrten Markraum und damit zu einer Beschädigung der Kortikalis kommen kann. Dies rührt daher, daß das Aufbohren des Markraumes mittels eines auf einer flexiblen Welle sitzenden Bohrers erfolgt, der infolge der Flexibilität der Welle beim Aufbohren des Markraumes einem eventuell gekrümmten Verlauf des Markrau­ mes folgt, dem der relativ biegestarre Marknagel wiederum nicht folgen kann. In diesem Fall ist dann entweder ein erneutes Zurücktreiben des Marknagels und eine Nachbear­ beitung des Markraumes mit einem größeren Bohrkopf erfor­ derlich, wodurch sich die Dauer der Operation erhöht. Al­ ternativ ist ein Marknagel mit einem geringeren Durchmes­ ser zu verwenden, der dann aber in den übrigen Bereichen des aufgebohrten Markraumes möglicherweise relativ locker sitzt und daher keine ausreichende Stabilisierung der Kno­ chenfragmente bewirkt.A disadvantage of the known intramedullary nails continues to exist in the fact that when it is driven into the medullary cavity tilting the intramedullary nail in the reamed medullary canal and damage to the cortex. This stems from the fact that the medullary canal is bored out a drill is seated on a flexible shaft, which due to the flexibility of the shaft when boring the Medullary canal of a possibly curved course of the marrow This is followed by the relatively rigid intramedullary nail cannot follow. In this case there is either a renewed driving of the intramedullary nail and a rework processing of the medullary canal with a larger drill head This increases the duration of the operation. Al An intramedullary nail with a smaller diameter is an alternative water to use, but then in the other areas the reamed medulla may be relatively loose sits and therefore not sufficient stabilization of the kno fragments.

Ein weiterer Nachteil der bekannten Marknägel liegt in der meist relativ aufwendigen Operation, die zum Entfernen des Marknagels nach Ausheilen der Fraktur erforderlich ist. Der Marknagel muß dabei dann durch die Öffnung, durch die er eingetrieben wurde wieder herausgezogen werden, wobei es durch ein Verklemmen des Marknagels zu Komplikationen kommen kann, die unter Umständen eine langwierige Operati­ on nach sich ziehen.Another disadvantage of the known intramedullary nails is that mostly relatively expensive operation to remove the Intramedullary nail is required after the fracture has healed. The intramedullary nail must then go through the opening, through the he was driven in, being pulled out again complications from jamming the intramedullary nail can come, which can be a lengthy operation on itself.

Der Erfindung liegt deshalb die Aufgabe zugrunde, eine in­ tramedulläre Fixationseinheit der eingangs genannten Art anzugeben, welche die genannten Nachteile nicht oder zu­ mindest in geringerem Maße aufweist, und welche insbeson­ dere bei guter Stabilisierung der Knochenfragmente eine einfache und zeitsparende Implantierung ermöglicht.The invention is therefore based on the object in Tramedullary fixation unit of the type mentioned at the beginning indicate which of the disadvantages mentioned or not has at least to a lesser extent, and which in particular  one with good stabilization of the bone fragments enables simple and time-saving implantation.

Die Aufgabe wird, ausgehend von einer intramedullären Fixationseinheit gemäß dem Oberbegriff des Anspruchs 1, durch die im kennzeichnenden Teil des Anspruchs 1 angege­ benen Merkmale gelöst.The task is based on an intramedullary Fixation unit according to the preamble of claim 1, by the specified in the characterizing part of claim 1 characteristics resolved.

Die Erfindung schließt die technische Lehre ein, daß man eine besonders einfach zu implantierende intramedulläre Fixationseinheit erhält, wenn das Fixationselement von we­ nigstens einem flexiblen, fluiddichten, an beiden Enden dichtend verschlossenen Schlauchelement gebildet ist, das durch Befüllen mit einem Fluid von einem ersten Zustand, in dem es eine kleinere Querabmessung als der Markraum aufweist, radial in einen zweiten Zustand expandierbar ist, in dem es an der den Markraum begrenzenden Kortikalis anliegen kann, wobei die Wandung des Schlauchelements so ausgebildet ist, daß das Schlauchelement bei Anliegen an der Markraumwand im wesentlichen nicht in seiner Längs­ richtung expansibel ist.The invention includes the technical teaching that one a particularly easy to implant intramedullary Fixation unit receives when the fixation element of we at least a flexible, fluid tight, at both ends sealed tube element is formed, the by filling with a fluid from a first state, in which there is a smaller transverse dimension than the medullary canal has, radially expandable into a second state in the cortex that bounds the medullary canal can rest, the wall of the hose element so is formed that the hose element in case of concern the medullary canal wall is essentially not longitudinal direction is expansible.

In einem ersten Zustand weist das Schlauchelement erfin­ dungsgemäß eine erste Querabmessung auf, die kleiner ist als der Durchmesser des Markraumes. Dank der Flexibilität und der kleineren Querabmessung kann das Schlauchelement somit vor dem Befüllen mit einem entsprechenden Fluid pro­ blemlos in den zum Einführen des Schlauchelements vorbe­ reiteten Markraum eingebracht werden, ohne daß hierfür der Weg durch eines der der Bruchstelle abgewandten Enden des jeweiligen Knochens erforderlich wäre. Hiermit sind zum einen die mit dem Einführen durch ein der Bruchstelle ab­ gewandtes Ende des Knochens verbundenen Risiken für den Patienten vollständig ausgeschaltet. Zum anderen kann die erfindungsgemäße Fixationseinheit auch bei Patienten ein­ gesetzt werden, bei denen die herkömmliche Marknagelung aufgrund der Unzugänglichkeit dieses Weges, beispielsweise durch an diesen Knochenenden implantierte Gelenkprothesen, unmöglich war.In a first state, the hose element has inventions according to a first transverse dimension, which is smaller than the diameter of the medullary canal. Thanks to the flexibility and the smaller transverse dimension can the hose element thus before filling with an appropriate fluid pro without hesitation in the for inserting the hose element ridden medullary can be introduced without the Path through one of the ends of the respective bone would be required. Hereby are one with the insertion through one of the break point skillful end of the bone associated risks for the  Patient completely turned off. On the other hand, it can fixation unit according to the invention also in patients be set where the conventional intramedullary nailing due to the inaccessibility of this path, for example through joint prostheses implanted on these bone ends, was impossible.

So kann beispielsweise der Markraum bei freigelegten Bru­ chenden von den Bruchenden her entsprechend ausgehöhlt oder aufgebohrt werden und das Schlauchelement dann vor oder während des Reponierens des Knochens durch die Bru­ chenden hindurch in den Markraum eingeführt werden. Die Befüllung des Schlauchelementes nach der Reposition des Knochens erfolgt dann beispielsweise durch eine kleine Öffnung in der Kortikalis hindurch. Es ist allerdings auch möglich, das Schlauchelement erst nach der Reposition des Knochens unter Zuhilfenahme von Führungsdrähten oder der­ gleichen durch eine ausreichend große Öffnung in der Kor­ tikalis hindurch in den entsprechend vorbereiteten Mar­ kraum einzuführen.For example, the medullary canal with exposed bru accordingly hollowed out from the broken ends or be drilled out and then the hose element in front or during the repositioning of the bone by the Bru be introduced into the medullary canal. The Filling the hose element after the reduction of the Bone is then done, for example, by a small one Opening in the cortex. However, it is also possible, the hose element only after the reduction of the Bone with the help of guide wires or the same through a sufficiently large opening in the cor tikalis through the correspondingly prepared mar introduce kraum.

Durch die erfindungsgemäße radiale Expansionsfähigkeit des Schlauchelementes in einen zweiten Zustand, in dem es ei­ nen zweiten Wirkdurchmesser aufweist, der im wesentlichen wenigstens dem Durchmesser des Markraumes entspricht, kann das Schlauchelement nach Reposition des Knochens und Pla­ zieren des Schlauchelementes im Markraum dann radial so weit expandiert werden, daß es jeweils zu beiden Seiten des Bruchspaltes an der Markraumwand anliegt und somit die beiden Bruchenden zueinander zentriert und stabilisiert.Due to the radial expansion ability of the Hose element in a second state in which it is egg NEN second effective diameter, which is essentially corresponds at least to the diameter of the medullary can the tube element after reduction of the bone and pla then decorate the hose element in the medullary canal radially be widely expanded that it is on both sides of the fracture gap lies against the medullary canal wall and thus the centered and stabilized at both ends of the fracture.

Dadurch daß die Wandung des Schlauchelements erfindungsge­ mäß derart ausgebildet ist, daß das Schlauchelement bei Anliegen an der Markraumwand im wesentlichen nicht in sei­ ner Längsrichtung expansibel ist, kann das an der Mark­ raumwand anliegende Schlauchelement bei Auftreten einer eine Querbewegung im Bruchspalt initiierenden Querkraft nicht durch Expansion in seiner Längsrichtung ausweichen und behindert somit eine derartige Querbewegung im Bruch­ spalt. Der Grad der Stabilisierung hängt dabei im wesent­ lichen von dem Innendruck im Schlauchelement und der Kom­ pressibilität des Fluides ab. Da sowohl der im expandier­ ten Zustand vorherrschende Innendruck annähernd beliebig einstellbar ist als auch die Kompressibilität des Fluides durch geeignete Wahl oder Zusammensetzung des Fluides ein­ stellbar ist, kann mit der erfindungsgemäßen Fixationsein­ heit zudem der Grad der Stabilisierung des Bruches pro­ blemlos den jeweiligen Gegebenheiten des Patienten ange­ paßt werden. Nach dem Befüllen kann das erfindungsgemäße Schlauchelement dann dichtend verschlossen werden, so daß es den Knochen dauerhaft stabilisiert.Characterized in that the wall of the hose element fiction, ge is designed in such a way that the hose element at  Concerns on the medullary canal wall are essentially not in If it is expandable in the longitudinal direction, this can Hose element lying against the wall if a a transverse movement in the fracture gap initiating transverse force do not dodge by expanding in its longitudinal direction and thus prevents such a transverse movement in the break gap. The degree of stabilization depends essentially from the internal pressure in the hose element and the com compressibility of the fluid. Since both the im expanding prevailing internal pressure almost arbitrary the compressibility of the fluid is adjustable through a suitable choice or composition of the fluid is adjustable, can be with the fixation according to the invention the degree of stabilization of the fracture pro without hesitation to the respective circumstances of the patient be fit. After filling, the invention can Hose element can then be sealed so that it permanently stabilizes the bone.

Durch die radiale Expansibilität des erfindungsgemäßen Schlauchelementes wird zudem erreicht, daß sich das an die Markraumwand anlegende Schlauchelement problemlos an even­ tuelle Unregelmäßigkeiten im Verlauf des Markraumes anpas­ sen kann. So werden beispielsweise beliebig gekrümmte Ver­ läufe oder Durchmesseränderungen des Markraumes ohne wei­ teres kompensiert. Beim Vorbereiten des Markraumes ist so­ mit ein geringerer Aufwand als bei der herkömmlichen Mar­ knagelung erforderlich, wodurch sich die Operationszeit wesentlich verkürzt. Unter Umständen ist sogar kein geson­ dertes Aufbohren des Markraumes, sondern nur ein entspre­ chendes Aushöhlen oder Auskratzen des Markraumes erforder­ lich. Due to the radial expandability of the invention Hose element is also achieved that the The tubing element attaching the medullary wall to even Adjust any irregularities in the course of the medullary canal can. For example, any curved Ver runs or changes in diameter of the medullary canal without white teres compensated. So when preparing the medullary canal with less effort than with the conventional Mar nailing required, increasing the operating time significantly shortened. Under certain circumstances, none is even Another drilling of the medullary canal, but only one appropriate hollowing out or scraping out of the medullary cavity is required Lich.  

Es versteht sich, daß die Länge des Schlauchelementes zu­ mindest im zweiten Zustand die Länge des aufgebohrten oder ausgehöhlten Markraumes, in dem es angeordnet ist, nicht überschreitet, da andernfalls ein Anliegen der beiden Bru­ chenden nicht gewährleistet ist. Um eine gute Stützlänge zu erzielen, liegt die Länge des expandierten Schlauchele­ mentes vorzugsweise etwa bei wenigstens 40% und maximal 85%, weiter vorzugsweise bei wenigstens 50% und maximal 75% der Länge des Markraumes, in dem es angeordnet ist.It is understood that the length of the hose element is too at least in the second state the length of the drilled or hollowed-out medullary cavity in which it is arranged, not exceeds, since otherwise a concern of the two Bru is not guaranteed. To a good support length to achieve, is the length of the expanded hose mentes preferably about at least 40% and maximum 85%, more preferably at least 50% and maximum 75% of the length of the medullary cavity in which it is located.

Es versteht sich, daß das Schlauchelement so ausgebildet sein kann, daß es sich gerade bis auf einen Wirkdurchmes­ ser expandieren läßt, der im wesentlichen dem Durchmesser des Markraumes entspricht. Hierzu kann z. B. die Wandung des Schlauchelementes beispielsweise mit in Querrichtung geschlossen umlaufenden zugfesten Verstärkungsmitteln, beispielsweise zugfesten Fasern etc., versehen sein, die eine weitere radiale Expansion des Schlauchelementes ver­ hindern. Hierdurch kann der radial wirkende Innendruck, der von dem Schlauchelement auf die Kortikalis ausgeübt wird, minimiert werden, um den Knochen nicht unnötig zu belasten.It is understood that the hose element is designed in this way can be that it is just up to an effective diameter water can expand, which is essentially the diameter corresponds to the medullary canal. For this, e.g. B. the wall the hose element, for example, in the transverse direction closed circumferential tensile reinforcement means, for example tensile fibers etc., provided a further radial expansion of the hose element ver prevent. As a result, the radially acting internal pressure, exerted by the tube element on the cortex will be minimized so as not to unnecessarily reduce the bone strain.

Ein weiterer Vorteil der erfindungsgemäßen Fixationsein­ heit liegt in ihrer einfachen Entfernbarkeit aus dem aus­ geheilten Knochen. Das Schlauchelement muß lediglich ge­ öffnet werden, so daß das Fluid entweichen oder abgesaugt werden kann, und der erschlaffende Schlauch dann durch ei­ ne entsprechend kleine Öffnung in der Kortikalis aus dem Markraum herausgezogen werden kann.Another advantage of the fixation according to the invention unit lies in its easy removability from the healed bones. The hose element only has to be ge opens so that the fluid can escape or be sucked off can be, and the slack hose then by egg ne correspondingly small opening in the cortex from the Medullary can be pulled out.

Im einfachsten Fall besteht die erfindungsgemäße intrame­ dulläre Fixationseinheit aus einem einfachen Schlauch mit einer einzigen Kammer zur Aufnahme des Fluides. Dieser Schlauch füllt den Markraum dann im expandierten Zustand vollständig aus. Bei anderen bevorzugten Ausführungen der Erfindung weist das Schlauchelement hingegen eine Anzahl zueinander im wesentlichen parallel verlaufender, getrennt oder einzeln befüllbarer Längskammern auf. Hierdurch ist es möglich, einen Schlauchquerschnitt zu erzeugen, der im expandierten zweiten Zustand des Schlauchelements nicht den gesamten Markraum ausfüllt, sondern zwischen der Mark­ raumwand und der Wandung des Schlauchelementes Quer­ schnittsbereiche frei läßt, in denen sich bereits während der Ausheilung des Knochens neues Knochenmark bilden kann. Gleiches gilt, wenn das Schlauchelement zusätzlich oder alternativ von einer Anzahl zueinander im wesentlichen parallel angeordneter, getrennt oder einzeln befüllbarer Einzelschläuche gebildet ist.In the simplest case, the intrame according to the invention exists dullary fixation unit with a simple tube  a single chamber for receiving the fluid. This Tube then fills the medullary canal in the expanded state completely out. In other preferred embodiments of the In contrast, the hose element has a number according to the invention essentially parallel to each other, separated or individually fillable longitudinal chambers. This is it is possible to create a hose cross section that is in the expanded second state of the hose element not fills the entire medullary canal, but between the medulla Room wall and the wall of the hose element cross Cutting areas can be left free, in which already during the healing of the bone can form new bone marrow. The same applies if the hose element is additionally or alternatively of a number to each other essentially arranged in parallel, separately or individually fillable Single hoses is formed.

Bei bevorzugten Ausführungen der erfindungsgemäßen intra­ medullären Fixationseinheit weist die Wandung des Schlau­ chelements wenigstens eine sich im wesentlichen über die Länge des Schlauchelements erstreckende erste Lage aus ei­ nem Gewebe im wesentlichen zugfester Fasern auf. Hierdurch wird in einfacher Weise erzielt, daß das Schlauchelement bei Anliegen an der Markraumwand nicht in seiner Längs­ richtung expansibel ist, da die zugfesten Fasern des Gewe­ bes eine derartige Expansion verhindern. Bei Auftreten ei­ ner durch eine Querkraft im Bruchspalt initiierten Druck­ erhöhung im Inneren des Schlauchelements kann dieses so­ mit nicht in seiner Längsrichtung ausweichen und wirkt so dieser Querkraft und damit auch einer dadurch initiierten Querbewegung im Bruchspalt entgegen. Dabei ist es gleich­ gültig, in welcher Richtung die Fasern des Gewebes in der ersten Lage der Wandung ausgerichtet sind.In preferred embodiments of the intra medullary fixation unit shows the wall of the cunning chelements at least one is essentially about the Length of the hose element extending first layer of egg nem fabric on essentially tensile fibers. Hereby is achieved in a simple manner that the hose element in case of concerns on the medullary wall not in its length direction is expansible because the tensile fibers of the fabric bes prevent such expansion. When egg occurs ner initiated by a shear force in the fracture gap This can increase in the interior of the hose element with not dodging in its longitudinal direction and works that way this shear force and thus one initiated by it Transverse movement in the fracture gap counter. It is the same  valid in which direction the fibers of the fabric in the first layer of the wall are aligned.

Bei weiteren vorteilhaften Ausführungen wird die Expansi­ bilität des Schlauchelements bei Anliegen an der Markraum­ wand in einfacher Weise dadurch verhindert, daß die Wan­ dung des Schlauchelements wenigstens eine erste Lage auf­ weist, die in Längsrichtung des Schlauchelements ausge­ richtete, sich im wesentlichen über die Länge des Schlau­ chelements erstreckende, zugfeste Fasern umfaßt, die an den beiden Enden des Schlauchelements jeweils miteinander verbunden sind. Die gestreckten, in Längsrichtung des Schlauchelements ausgerichteten zugfesten Fasern verhin­ dern, wie schon das oben genannte Gewebe, eine Expansion des an der Markraumwand anliegenden Schlauchelements in seiner Längsrichtung. Die Fasern können dabei beispiels­ weise Bestandteil eines Gewebes sein, dessen übrigen Fa­ sern dann elastisch oder aber auch ebenfalls zugfest aus­ gebildet sein können. Die erste Lage kann aber auch nur aus derart ausgerichteten zugfesten Fasern ausgebildet sein, die dann durch entsprechende weitere Bestandteile der Wandung quer zur Längsrichtung des Schlauchelements in entsprechendem Abstand gehalten werden.In other advantageous versions, the expansion of the tube element when the medullary canal is in contact wall prevented in a simple manner that the Wan extension of the hose element at least a first layer points out in the longitudinal direction of the hose element aimed essentially down the length of the sly Chelements extending, tensile fibers includes, the the two ends of the hose element with each other are connected. The stretched, in the longitudinal direction of the Hose element aligned tensile fibers prevent like the fabric mentioned above, an expansion of the tube element in contact with the medullary canal in its longitudinal direction. The fibers can, for example wise be part of a fabric, the remaining Fa then elastic or tensile strength can be formed. But the first layer can only formed from tensile fibers oriented in this way be, which then by corresponding further components the wall transverse to the longitudinal direction of the hose element in be kept at an appropriate distance.

Vorzugsweise umfaßt die Wandung des Schlauchelements we­ nigstens eine fluiddichte zweite Lage, die mit der ersten Lage verbunden ist, wobei die erste Lage vorzugsweise in der zweiten Lage eingebettet ist, so daß sich eine beson­ ders einfach aufgebaute Wandung mit einer zuverlässigen Verbindung zwischen der ersten und zweiten Lage ergibt.Preferably, the wall of the hose element comprises we at least a fluid-tight second layer, the one with the first Layer is connected, the first layer preferably in the second layer is embedded, so that a special simply constructed wall with a reliable Connection between the first and second layer results.

Bei bevorzugten Ausführungen der Erfindung ist die zweite Lage der Wandung des Schlauchelementes wenigstens quer zur Längsrichtung des Schlauchelementes elastisch ausgebildet. Hierdurch kann bei Ausführungen, bei denen die erste Lage Fasern enthält, die lediglich in der Längsrichtung des Schlauchelements zugfest sind, in einfacher Weise die ra­ diale Expansibilität des Schlauchelementes erzielt werden.In preferred embodiments of the invention, the second is Position of the wall of the hose element at least transversely to  Longitudinal direction of the hose element is elastic. This can result in designs in which the first layer Contains fibers only in the longitudinal direction of the Hose element are tensile, in a simple way the ra diale expandability of the hose element can be achieved.

Bei vorteilhaften Varianten der erfindungsgemäßen intrame­ dullären Fixationseinheit ist die Wandung im ersten Zu­ stand quer zur Längsrichtung des Schlauchelementes gerafft oder gefaltet. Die Querdehnung der Wandung beim Expandie­ ren des Schlauchelementes und die daraus resultierende Be­ lastung der Wandung kann hierdurch in vorteilhafter Weise gering gehalten werden oder sogar im wesentlichen völlig verhindert werden. Dies ist insbesondere für diejenigen Gestaltungen erforderlich, bei denen die erste Lage der Wandung aus einem Gewebe aus zugfesten Fasern besteht, weshalb sich diese Wandung nur unwesentlich quer zur Längsrichtung ausdehnen kann.In advantageous variants of the intrame invention The wall in the first close is the dullary fixation unit stood shirred across the longitudinal direction of the hose element or folded. The transverse expansion of the wall when expanding ren of the hose element and the resulting Be load on the wall can thereby be advantageous be kept low or even essentially completely be prevented. This is especially true for those Designs required where the first layer of the Wall consists of a fabric made of tensile fibers, which is why this wall is only insignificant across Can expand in the longitudinal direction.

Der dichtende Abschluß an den beiden Enden des Schlauche­ lementes kann beispielsweise durch jeweils einen nicht ex­ pansiblen Pfropfen oder dergleichen gebildet sein, der mit dem Schlauchelement dichtend verbunden, beispielsweise verklebt oder verschweißt ist. Bei besonders einfach ge­ stalteten Weiterbildungen der erfindungsgemäßen intrame­ dullären Fixationseinheit ist der dichtende Abschluß an den beiden Enden des Schlauchelementes durch eine abge­ dichtete Raffung oder Faltung der Wandung gebildet.The sealing end at both ends of the hose lementes can, for example, by one not ex pansible plug or the like can be formed with connected to the hose element in a sealing manner, for example is glued or welded. With particularly simple ge designed further developments of the intram dullary fixation unit is the sealing end the two ends of the hose element by an abge sealed gathering or folding of the wall is formed.

Bei besonders vorteilhaften Varianten der erfindungsgemä­ ßen Fixationseinheit sind ein in dem Knochen verankerbares erstes Verankerungselement und ein erstes Verbindungsele­ ment vorgesehen, über welches das erste Verankerungsele­ ment mit dem ersten Ende des Schlauchelementes verbindbar ist. Weiterhin sind ein in dem Knochen verankerbares zwei­ tes Verankerungselement und ein zweites Verbindungselement vorgesehen, über welches das zweite Verankerungselement mit dem zweiten Ende des Schlauchelementes verbindbar ist. Bei diesen Varianten ist es in einfacher Weise möglich den gebrochenen Knochen nicht nur im Bruchspalt zu stabilisie­ ren, sondern die Knochenfragmente auch in Längsrichtung des Knochens zueinander zu fixieren und gegebenenfalls im Bruchspalt zusätzlich noch eine in Längsrichtung des Kno­ chens wirkende Kompressionskraft auszuüben, die sich för­ derlich auf die Osteosynthese auswirkt.In particularly advantageous variants of the invention fixation units are anchored in the bone first anchoring element and a first connecting element ment provided over which the first anchoring element  ment connectable to the first end of the hose element is. There are also two that can be anchored in the bone tes anchoring element and a second connecting element provided, via which the second anchoring element can be connected to the second end of the hose element. With these variants, it is possible in a simple manner broken bones not only to stabilize in the fracture gap ren, but also the bone fragments in the longitudinal direction fix the bone to each other and if necessary in Fracture gap additionally one in the longitudinal direction of the kno chens acting compressive force that för which affects osteosynthesis.

Das Schlauchelement muß hierzu lediglich in seinem ersten Zustand an seinem ersten Ende über das erste Verbindungse­ lement mit dem in dem ersten Fragment des Knochens veran­ kerten ersten Verankerungselement verbunden werden und an seinem zweiten Ende über das zweite Verbindungselement mit einem in dem jenseits des Bruchspaltes liegenden zweiten Fragment des Knochens verankerten zweiten Verankerungsele­ ment verbunden werden. Da sich das Schlauchelement beim Expandieren infolge seiner radialen Ausdehnung in Längs­ richtung verkürzt, kann über die beiden Verankerungsele­ mente eine Kompressionskraft im Bruchspalt erzeugt werden. Bei gegebener Länge des Schlauchelements in seinem ersten Zustand und gegebener Position der Verankerungselemente hängt die Höhe der Kompressionskraft dabei von der Länge der Verbindungselemente und der Lage der Angriffspunkte der Verbindungselemente an den Enden des Schlauchelements und an den Verankerungselemente ab. Bei beispielsweise mittigem Angriff an den Enden des Schlauchelements und mittig im Markraum angeordneten Angriffspunkten an den Verankerungselementen ergibt sich eine Kompressionskraft dabei allerdings erst dann, wenn die Summe der Längen der beiden Verbindungselemente geringer ist als Differenz zwi­ schen dem Abstand der beiden Verankerungselemente und der Länge des Schlauchelements im expandierten Zustand. Je kürzer die Verbindungselemente gewählt sind, desto höher ist die resultierende Kompressionskraft im Bruchspalt.The hose element only needs to be in its first Condition at its first end via the first link element in the first fragment of the bone The first anchoring element can be connected and attached its second end with the second connecting element one in the second, beyond the fracture gap Fragment of the bone anchored second anchoring element ment. Since the hose element at Expand longitudinally due to its radial expansion direction shortened, can be via the two anchoring elements compression forces are generated in the fracture gap. Given the length of the hose element in its first Condition and given position of the anchoring elements the amount of compression force depends on the length the connecting elements and the location of the points of attack the connecting elements at the ends of the hose element and on the anchoring elements. For example central attack at the ends of the hose element and Attack points arranged in the center of the medullary canal  Anchoring elements result in a compression force however, only when the sum of the lengths of the two connecting elements is less than the difference between the distance between the two anchoring elements and the Length of the hose element in the expanded state. Each the shorter the connecting elements are chosen, the higher is the resulting compression force in the fracture gap.

Die Verbindungselemente können dabei elastisch ausgebildet sein, so daß sich eine bestimmte Längsbeweglichkeit im Bruchspalt ergibt. Vorzugsweise sind sie jedoch zugfest ausgebildet, um eine gute Stabilisierung der Fraktur zu erzielen.The connecting elements can be made elastic be so that there is a certain longitudinal mobility in Fracture gap results. However, they are preferably tensile trained to good fracture stabilization achieve.

Die Verbindungselemente können jeweils als einzelne einfa­ che Bänder, Züge oder dergleichen ausgebildet sein, die jeweils direkt, vorzugsweise mittig, an den Enden des Schlauchelementes angreifen. Alternativ können beispiels­ weise auch mehrere derartige Zugelemente vorgesehen sein, die am Umfang des Schlauchelementes verteilt angreifen und in einem gemeinsamen Angriffspunkt am jeweiligen Veranke­ rungselement münden oder die sich erst zu einem gemeinsa­ men Zug vereinigen bevor sie am jeweiligen Verankerungse­ lement angreifen. Es sind darüber hinaus eine Vielzahl an­ derer Anordnungen möglich, wichtig ist dabei lediglich, daß die Verkürzung des Schlauchelementes bei dessen Expan­ sion über die Verankerungselemente auf die Knochenfragmen­ te übertragen werden kann, so daß im Bruchspalt eine ent­ sprechende Kompressionskraft wirkt.The fasteners can each as a simple che tapes, trains or the like can be formed each directly, preferably centrally, at the ends of the Attack the hose element. Alternatively, for example wise, several such tension elements can also be provided, which attack distributed around the circumference of the hose element and in a common point of attack at the respective anchor or lead to a common one unite the train before it is attached to the respective anchor attack element. There are also a variety of their arrangements possible, the only important thing is that the shortening of the hose element in its expan sion on the anchoring elements on the bone fragments te can be transferred so that an ent in the fracture gap speaking compression force acts.

Bei günstigen Weiterbildungen dieser Varianten der erfin­ dungsgemäßen Fixationseinheit ist wenigstens das erste Verankerungselement und zusätzlich oder alternativ das er­ ste Verbindungselement derart ausgebildet, daß der Längs­ abstand zwischen dem ersten Ende des Schlauchelements und dem ersten Verankerungselement verstellbar ist. Hierbei kann dann in einfacher Weise die Kompressionskraft im Bruchspalt entsprechend den tatsächlichen Gegebenheiten eingestellt werden.In the case of favorable further developments of these variants of the inventions fixation unit according to the invention is at least the first Anchoring element and additionally or alternatively he  ste connecting element formed such that the longitudinal distance between the first end of the hose element and the first anchoring element is adjustable. Here can then the compression force in a simple manner Fracture gap according to the actual circumstances can be set.

Bei besonders einfach gestalteten Varianten ist wenigstens das erste Verankerungselement als in den Knochen ein­ schraubbarer, den Markraum überbrückender Bolzen ausgebil­ det. Vorzugsweise ist dabei wenigstens das erste Verbin­ dungselement von wenigstens einem dünnen, seilartig ausge­ bildeten ersten Zugelement gebildet. Zudem weist wenig­ stens der erste Bolzen einen ersten Führungskanal zur Auf­ nahme des ersten Zugelements auf, der sich von einer ersten Öffnung am Umfang des ersten Bolzens zu einer zweiten Öffnung am in Einschraubrichtung hinteren Ende des ersten Bolzens erstreckt. Hierdurch ist es in einfacher Weise möglich, das Zugelement durch den ersten Führungskanal des Bolzens hindurch aus dem Inneren des Knochens herauszufüh­ ren. Der Operateur kann somit auch noch bei bereits in den Markraum eingeführtem Schlauchelement und bereits in den Knochen eingeschraubten Verankerungselementen die Länge des ersten Verbindungselementes und damit auch die sich ergebende Kompressionskraft in einfacher Weise einstellen. Weiter vorzugsweise umfaßt der erste Bolzen dabei eine Verriegelungseinrichtung zum einfachen Fixieren des ersten Zugelements, wodurch die Einstellung der Kompressionskraft noch zusätzlich erleichtert ist.In the case of particularly simple variants, at least the first anchoring element than in the bone screwable bolt bridging the medullary canal det. Preferably at least the first verb is tion element of at least one thin, rope-like formed the first tension element. In addition, little points at least the first bolt to open a first guide channel took up the first tension element, which is from a first opening on the circumference of the first bolt to a second Opening at the rear end of the first screw-in direction Bolt extends. This makes it simple possible the traction element through the first guide channel of the Out through the inside of the bone ren. The surgeon can thus still in the Medullary canal introduced and already in the Bone screwed in anchoring elements the length of the first connecting element and thus also itself adjust resulting compression force in a simple manner. More preferably, the first bolt comprises one Locking device for easy fixing of the first Tensile element, causing the adjustment of the compression force is even easier.

Bei weiteren bevorzugten Varianten weist wenigstens der erste oder zweite Bolzen einen zweiten Führungskanal zur Aufnahme einer mit der ersten Befüllöffnung des Schlauch­ elementes verbindbaren Befülleitung auf, der sich von einer dritten Öffnung am Umfang des ersten Bolzens zu einer Öff­ nung am in Einschraubrichtung hinteren Ende des Bolzens erstreckt. Hierdurch ist es in einfacher Weise möglich, das Schlauchelement mittels einer durch den Bolzen hin­ durch geführten Befülleitung zu füllen, so daß sich eine zusätzliche Bohrung in der Kortikalis für die Befülleitung erübrigt. Bei der Öffnung am hinteren Ende des Bolzens kann es sich dabei um eine gesonderte Öffnung handeln, vorzugsweise wird hierzu aber die zweite Öffnung verwen­ det, durch die schon das Zugelement aus dem Bolzen heraus­ geführt wird.In further preferred variants, at least the first or second bolt a second guide channel Inclusion of one with the first filling opening of the hose  element connectable filling line, which is from a third opening on the circumference of the first bolt to an opening at the rear end of the bolt in the screwing direction extends. This makes it possible in a simple manner the hose element by means of a through the bolt to fill by guided filling line, so that a additional hole in the cortex for the filling line superfluous. At the opening at the rear end of the bolt it can be a separate opening, however, the second opening is preferably used for this purpose det, through which the tension element out of the bolt to be led.

Ist auch das zweite Verankerungselement bzw. das zweite Verbindungselement entsprechend ausgebildet, so ist es zu­ dem möglich, das Schlauchelement über die beiden durch den Bolzen hindurchgeführten Zugelemente in Längsrichtung des Knochens zu positionieren, wobei an den Zugelementen vor­ gesehene Markierungen diese Positionierung erleichtern können.Is also the second anchoring element or the second Connection element designed accordingly, so it is too possible, the hose element over the two through the Bolts passed through in the longitudinal direction of the Position the bone, taking the pulling elements in front seen markings facilitate this positioning can.

Bei anderen Varianten der erfindungsgemäßen intramedullä­ ren Fixationseinheit ist wenigstens das zweite Veranke­ rungselement als durch Befüllen mit einem Fluid expandier­ bares Ballonelement mit wenigstens einer dichtend ver­ schließbaren zweiten Befüllöffnung ausgebildet. Das Ballon­ element ist dabei auf einen Durchmesser expandierbar, der wenigstens im wesentlichen dem Durchmesser des Markraumes entspricht. Weiterhin sind am Umfang des Ballonelements Zahnelemente angeordnet, die ausreichend steif sind, um bei der Expansion des Ballonelementes in den Knochen ein­ zudringen und so das expandierte Ballonelement im Knochen zu verankern. Hierdurch ist es möglich, das Schlauchele­ ment zu verankern, ohne daß hierfür eine Bohrung im Be­ reich des Verankerungselementes in die Kortikalis einge­ bracht werden müßte. Somit können nicht nur weitere Ar­ beitsgänge wie das freilegen des Knochen und das Einbrin­ gen der Bohrung in die Kortikalis eingespart werden, son­ dern dem Patienten bleibt zudem eine weitere Wunde er­ spart. Das Ballonelement kann bei diesen Ausführungen bei­ spielsweise zusammen mit dem bereits daran befestigten Schlauchelement von dem freigelegten Bruchende her unter Zuhilfenahme eines entsprechenden Führungswerkzeuges in den vorbereitete Markraum eingeführt werden und dann zur Verankerung mittels einer durch das Bruchende hindurch ge­ führten Befülleinrichtung expandiert und anschießend dich­ tend verschlossen werden.In other variants of the intramedulla according to the invention ren fixation unit is at least the second anchor tion element as expanding by filling with a fluid cash balloon element with at least one sealing ver closable second filling opening. The balloon element is expandable to a diameter that at least essentially the diameter of the medullary canal corresponds. Furthermore, are on the circumference of the balloon element Arranged tooth elements that are sufficiently rigid to during the expansion of the balloon element into the bone penetrate and so the expanded balloon element in the bone to anchor. This makes it possible to use the hose  to anchor without a hole in the loading rich in the anchoring element inserted into the cortex should be brought. This means that not only other ar operations such as exposing the bone and introducing it saved in the hole in the cortex, son The patient also has another wound saves. The balloon element can in these designs for example together with the one already attached to it Hose element from the exposed end of the break With the help of a corresponding management tool in the prepared medullary canal are introduced and then to Anchoring using a ge through the end of the break led filling device expands and then you tend to be closed.

Bei bevorzugten Varianten der erfindungsgemäßen Fixations­ einheit weist das Schlauchelement eine zur Herstellung ei­ ner reibschlüssigen Verbindung mit der Markraumwand im zweiten Zustand des Schlauchelements ausreichend rauhe Au­ ßenoberfläche auf, so daß schon eine gewisse Längsfixie­ rung der Knochenfragmente zueinander sichergestellt ist.In preferred variants of the fixations according to the invention The hose element has a unit for producing egg a frictional connection with the medullary canal in the second state of the hose element sufficiently rough Au outer surface, so that a certain longitudinal fixie Bone fragments to each other is ensured.

Sämtliche Bestandteile der erfindungsgemäßen Fixationsein­ heit bestehen aus einem oder mehreren biokompatiblen Werk­ stoffen oder sind zumindest in den Bereichen, in denen sie mit Körpergewebe oder Körperflüssigkeiten in Kontakt ste­ hen, mit einer entsprechenden biokompatiblen Beschichtung versehen. Vorzugsweise bestehen dabei wenigstens das Schlauchelement, weiter vorzugsweise wenigstens das Schlauchelement und die Verbindungselemente, aus einem oder mehreren bioresorbierbaren Werkstoffen, so daß sich ein späteres Entfernen dieses bzw. dieser Elemente erüb­ rigt. Die zugfesten Fasern der ersten Lage bestehen dabei vorzugsweise aus einem Werkstoff für chirurgisches Nahtma­ terial, wie beispielsweise Polyglykolsäure, Polyglactin, Polydioxanon oder Polyglyconat. Es versteht sich, daß die Fasern möglicherweise auch aus mehreren derartigen Werk­ stoffen aufgebaut sein können. Vorzugsweise ist im übrigen auch das Fluid, mit dem das Schlauchelement oder die Bal­ lonelemente befüllt werden, biokompatibel, weiter vorzugs­ weise bioresorbierbar.All components of the fixation according to the invention unit consist of one or more biocompatible works substances or are at least in the areas in which they in contact with body tissue or body fluids hen, with an appropriate biocompatible coating Mistake. Preferably there are at least that Hose element, more preferably at least that Hose element and the connecting elements, from one or several bioabsorbable materials, so that later removal of these or these elements rigt. The tensile fibers of the first layer exist  preferably made of a material for surgical sutures material, such as polyglycolic acid, polyglactin, Polydioxanone or polyglyconate. It is understood that the Fibers may also be from several such plants substances can be built. Preferably, for the rest also the fluid with which the hose element or the bal lon elements are filled, biocompatible, further preferred wise bioabsorbable.

Bei weiteren günstigen Varianten der erfindungsgemäßen Fixationseinheit ist an dem Schlauchelement wenigstens ein nach Art eines Röntgenmarkers ausgebildetes Markierungse­ lement angeordnet, um die Position des Schlauchelementes in einfacher Weise während oder nach der Operation über­ prüfen zu können. Sofern Verbindungselemente vorgesehen sind, ist vorzugsweise wenigstens an dem ersten Verbin­ dungselement wenigstens ein derartiges Markierungselement angeordnet, da sich die Markierungselemente dort besonders einfach anordnen lassen.In other cheap variants of the invention Fixation unit is at least one on the hose element Marking formed in the manner of an X-ray marker element arranged to the position of the hose element in a simple manner during or after surgery to be able to check. If connecting elements are provided are preferably at least at the first connector tion element at least one such marking element arranged because the marking elements there are special just arrange it.

Andere vorteilhafte Weiterbildungen der Erfindung sind in den Unteransprüchen gekennzeichnet bzw. werden nachstehend zusammen mit der Beschreibung der bevorzugten Ausführungen der Erfindung anhand der Figuren näher dargestellt. Es zeigen:Other advantageous developments of the invention are in the subclaims or are identified below along with the description of the preferred embodiments the invention with reference to the figures. It demonstrate:

Fig. 1 einen Längsschnitt durch ein bevorzugtes Ausfüh­ rungsbeispiel der erfindungsgemäßen intramedullä­ ren Fixationseinheit, Fig. 1 shows a longitudinal section through a preferred embodiment of the exporting approximately intramedullä ren fixation unit of the invention,

Fig. 2 einen Schnitt entlang Linie II-II aus Fig. 1, Fig. 2 shows a section along line II-II of Fig. 1,

Fig. 3 einen Teillängsschnitt durch ein weiteres bevor­ zugtes Ausführungsbeispiel der erfindungsgemäßen intramedullären Fixationseinheit im expandierten Zustand, Fig. 3 shows a partial longitudinal section through a further embodiment of the zugtes before intramedullary fixation unit of the invention in the expanded state,

Fig. 4 einen Schnitt durch die Ausführung aus Fig. 3 im nicht expandierten Zustand, Fig. 4 is a section through the embodiment of FIG. 3 in the unexpanded state,

Fig. 5 einen Schnitt durch ein anderes bevorzugtes Aus­ führungsbeispiel der erfindungsgemäßen intramedul­ lären Fixationseinheit im expandierten Zustand, Fig. 5 is a sectional view of another preferred example of the guide from intramedul invention lar fixation unit in the expanded state,

Fig. 6 einen Längsschnitt durch ein weiteres bevorzugtes Ausführungsbeispiel der erfindungsgemäßen intrame­ dullären Fixationseinheit im implantierten, nicht expandierten Zustand, Fig. 6 shows a longitudinal section through a further preferred embodiment of the intrame dullären fixation unit of the invention in the implanted, non-expanded state,

Fig. 7 einen Schnitt durch die Ausführung aus Fig. 6 im implantierten und expandierten Zustand, Fig. 7 is a section through the embodiment of FIG. 6 in the implanted and expanded state,

Fig. 8 einen Teilschnitt durch das Detail VIII in Fig. 7, Fig. 8 is a partial sectional view of the detail VIII in Fig. 7,

Fig. 9 einen Längsschnitt durch ein anderes bevorzugtes Ausführungsbeispiel der erfindungsgemäßen intrame­ dullären Fixationseinheit im implantierten und ex­ pandierten Zustand, Fig. 9 is a longitudinal sectional view of another preferred embodiment of the intrame dullären fixation unit of the invention in the implanted and ex pandierten state,

Fig. 1 zeigt eine Ausführung einer erfindungsgemäßen in­ tramedulläre Fixationseinheit zur Stabilisierung der Bruchstelle 1 eines Knochens 2 mit einem Fixationselement, das von einem flexiblen, fluiddichten Schlauch 3 gebildet ist, der in den Knochen 2 eingeführt wurde und sich zu beiden Seiten der Bruchstelle 1 in den Markraum 4 des Kno­ chens 2 hinein erstreckt. Der Schlauch 3 ist dabei in Fig. 1 in seinem ersten Zustand dargestellt, in dem er ei­ nen ersten Durchmesser, also eine erste Querabmessung auf­ weist, die kleiner ist als der Durchmesser des Markraumes 4, in den er eingeführt ist. Fig. 1 shows an embodiment of the invention in tramedulläre fixation unit for stabilizing the fracture site 1 of a bone 2 with a fixation member which is formed by a flexible, fluid-tight tube 3 that has been inserted into the bone 2 and on both sides of the break point 1 in the medullary cavity 4 of the bone 2 extends into it. The tube 3 is shown in Fig. 1 in its first state, in which it has a first diameter, ie a first transverse dimension, which is smaller than the diameter of the medullary cavity 4 , into which it is inserted.

Der Schlauch 3, dessen Durchmesser in seinen Endbereichen kontinuierlich abnimmt, ist an beiden Enden 3.1 und 3.2 dichtend durch eine Verschweißung 5.1 des Schlauchmateri- als verschlossen, die zusätzlich durch eine Klammer 5.2 unterstützt wird. Es versteht sich, daß der Schlauch bei anderen Varianten auch durch eine einfache durch Verkle­ ben, Klammern oder Verschweißen dichtend abgeschlossene Raffung oder Faltung des Schlauches an dem jeweiligen Ende verschlossen sein kann.The hose 3 , the diameter of which continuously decreases in its end regions, is sealed at both ends 3.1 and 3.2 by a weld 5.1 of the hose material, which is additionally supported by a clamp 5.2 . It goes without saying that the tube in other variants can also be closed at the respective end by a simple gathering, folding or welding sealingly closed gathering or folding of the tube.

Der Schlauch 3 weist an seinem ersten Ende 3.1 eine erste Befüllöffnung 6 auf, durch die der Innenraum 3.3 des Schlauches 3 mit einem Fluid gefüllt werden kann. Die Be­ füllöffnung 6 wird dabei dichtend von einem selbstschlie­ ßenden Rückschlagventil 7 verschlossen, das fest in die Wandung 8 des Schlauches 3 integriert und mit einer Be­ fülleitung 9 verbunden ist. Durch das Befüllen mit einen Fluid expandiert der Schlauch 3 - wie in Fig. 1 durch die strichpunktierte Kontur 10 angedeutet - radial bis zum An­ liegen an der Markraumwand 4.1 in einen zweiten Zustand in dem er einen Wirkdurchmesser aufweist, der dem Durchmesser des Markraumes 4 entspricht.The hose 3 has at its first end 3.1 a first filling opening 6 through which the interior 3.3 of the hose 3 can be filled with a fluid. The filling opening 6 is sealed by a self-closing check valve 7 , which is firmly integrated into the wall 8 of the hose 3 and is connected to a filling line 9 . By filling with a fluid, the tube 3 expands radially - as indicated in FIG. 1 by the dash-dotted contour 10 - to lie on the medullary canal wall 4.1 in a second state in which it has an effective diameter which corresponds to the diameter of the medullary canal 4 .

Die Wandung 8 des Schlauches 3 ist dabei so ausgebildet, daß der Schlauch 3 bei Anliegen an der Markraumwand 4.1 nicht in seiner Längsrichtung expansibel ist. Hierzu be­ steht die Wandung 8 aus einer ersten Lage 11 in Längsrich­ tung des Schlauches 3 ausgerichteter, sich über die Länge des Schlauches 3 erstreckender zugfester Fasern 11.1, die an den beiden Enden 3.1 und 3.2 des Schlauches 3 jeweils über die Verschweißung 5.1 und die Klammer 5.2 fest mit­ einander verbunden sind. Die erste Lage 11 ist dabei in einer fluiddichten, elastischen zweiten Lage 12 eingebet­ tet, die sowohl die Außen- als auch die Innenoberfläche des Schlauches 3 ausbildet. Die Fasern 11.1, die durch das Einbetten in die zweite Lage 12 in Umfangsrichtung des Schlauches zueinander auf Abstand gehalten werden, verhin­ dern, daß sich der Schlauch 3 beim Befüllen seines Innen­ raumes 3.3 infolge des steigenden Innendruckes in seiner Längsrichtung ausdehnen kann. Der Abstand der Fasern ist dabei ausreichend gering, daß sich die zwischen ihnen ver­ laufenden Abschnitte der zweiten Lage 12 nicht derart un­ ter Überdruck verformen können, daß bei einem Druckanstieg die Enden 3.1 und 3.2 zwischen den Fasern 11.1 wesentlich in Längsrichtung ausbeulen.The wall 8 of the tube 3 is designed such that the tube 3 is not expandable in its longitudinal direction when it bears against the medullary wall 4.1 . For this purpose, the wall 8 consists of a first layer 11 in the longitudinal direction of the tube 3 , which extends over the length of the tube 3 and has tensile fibers 11.1 at the two ends 3.1 and 3.2 of the tube 3, each via the weld 5.1 and the clamp 5.2 are firmly connected. The first layer 11 is embedded in a fluid-tight, elastic second layer 12 , which forms both the outer and the inner surface of the hose 3 . The fibers 11.1 , which are kept at a distance from each other by embedding in the second layer 12 in the circumferential direction of the hose, prevent the hose 3 from expanding in its longitudinal direction when filling its interior 3.3 due to the increasing internal pressure. The distance between the fibers is sufficiently small that the sections of the second layer 12 running between them cannot deform in such a way that the ends 3.1 and 3.2 between the fibers 11.1 bulge significantly in the longitudinal direction when the pressure rises.

Die Fasern 11.1 bewirken, daß sich der Schlauch 3 beim Be­ füllen in seiner Längsrichtung infolge der radialen Aus­ dehnung verkürzt. Die Länge des Schlauches 3 entspricht dabei im gezeigten Beispiel im expandierten Zustand etwa 75% der Länge des Markraumes 4, wodurch eine gute Stütz­ länge für die Fixierung der Knochenfragmente erzielt wird.The fibers 11.1 cause the tube 3 when loading to be shortened in its longitudinal direction due to the radial expansion. The length of the tube 3 corresponds in the example shown in the expanded state to about 75% of the length of the medullary cavity 4 , whereby a good support length for the fixation of the bone fragments is achieved.

Wie Fig. 2 zu entnehmen ist, erfolgt die radiale Expansi­ on des Schlauches 3 unter Dehnung der elastischen zweiten Lage 12 der Wandung 8 in Umfangsrichtung des Schlauches. Infolge der Elastizität der zweiten Lage 12 würde sich der Schlauch 3 bei Vorherrschen eines bestimmten Druckes in seinem Innenraum 3.3 auf einen - in Fig. 2 durch die Li­ nie 13 angedeuteten - Durchmesser ausdehnen, der größer ist als der Durchmesser des Markraumes 4. Hieran wird der Schlauch durch das Anliegen an der Markraumwand 4.1 gehin­ dert. Da der Schlauch 3 durch die zugfesten Fasern 11.1 seiner ersten Lage 11 ebenfalls daran gehindert ist, sich in seiner Längsrichtung weiter auszudehnen, behält er, nachdem seine Enden 3.1 und 3.2 eine ab einem gewissen In­ nendruck stabile Krümmung angenommen haben, bei weiterer Erhöhung des Druckes in seinem Innenraum 3.3 seine Form im wesentlichen bei. Der Schlauch 3 befindet sich somit mit Vorliegen eines bestimmten Druckes in seinem Innenraum 3.3 in einem stabilen Zustand, in dem er die beiden Knochen­ fragmente relativ zueinander fixiert. Die Fixierung er­ folgt dabei nicht nur hinsichtlich von Bewegungen in der Ebene des Bruchspaltes 1, sondern infolge der radialen Kraftwirkung des Schlauches 3 auf die Markraumwand 4.1 und der daraus resultierenden Haftung des Schlauches 3 an der Markraumwand 4.1 auch in Längsrichtung des Knochens 2. Um eine gute Haftung des Schlauches 3 an der Markraumwand 4.1 zu erzielen, weist der Schlauch 3 dabei eine aufgerauhte Außenoberfläche auf.As can be seen in FIG. 2, the radial expansion of the hose 3 takes place by stretching the elastic second layer 12 of the wall 8 in the circumferential direction of the hose. As a result of the elasticity of the second layer 12 , the tube 3 would expand to a diameter - which is never indicated in FIG. 2 by the Li 13 - in the interior if the prevailing pressure in its interior 3.3 is larger than the diameter of the medullary cavity 4 . The hose is stopped by the abutment on the medullary canal wall 4.1 . Since the hose 3 is also prevented by the tensile fibers 11.1 of its first layer 11 from expanding further in its longitudinal direction, it retains after its ends 3.1 and 3.2 have assumed a stable curvature from a certain internal pressure, with a further increase in pressure in its interior 3.3 its shape essentially. The tube 3 is thus with a certain pressure in its interior 3.3 in a stable state in which it fixes the two bone fragments relative to each other. The fixation follows not only with respect to movements in the plane of the fracture gap 1 , but also in the longitudinal direction of the bone 2 due to the radial force of the hose 3 on the medullary wall 4.1 and the resulting adhesion of the hose 3 to the medullary wall 4.1 . In order to achieve good adhesion of the tube 3 to the medullary wall 4.1 , the tube 3 has a roughened outer surface.

Der Grad der Stabilisierung der Bruchstelle 1 hängt vom Innendruck im Schlauch 3 ab. Jede durch an den Knochen­ fragmenten wirkende Querkräfte initiierte Querbewegung im Bruchspalt 1 bewirkt, daß der Schlauch unter Erhöhung sei­ nes Innendruckes aus seiner gezeigten stabilen Lage ge­ bracht wird. Je höher der im Schlauch in der stabilen Lage vorherrschende Innendruck ist, desto größer ist die für eine weitere Druckerhöhung erforderliche Kraft. Je höher also der im Schlauch in der stabilen Lage vorherrschende Innendruck ist, desto größer ist die Kraft, die für eine bestimmte Querverschiebung der beiden Knochenfragmente er­ forderlich ist. Diese Kraft ist dabei im übrigen von der Kompressibilität des Fluids abhängig, mit dem der Schlauch 3 gefüllt ist. Durch die Wahl des Innendruckes im Schlauch 3 kann also der Grad der Stabilisierung der Bruchstelle eingestellt werden. Je geringer dieser Innendruck ist, de­ sto mehr Bewegung ergibt sich im Bruchspalt 1 bei norma­ ler, d. h. alltäglicher Belastung des Knochens durch den Patienten.The degree of stabilization of the break point 1 depends on the internal pressure in the hose 3 . Any transverse movement in the fracture gap 1 initiated by transverse forces acting on the bone fragments causes the tube to be brought out of its stable position by increasing its internal pressure. The higher the internal pressure prevailing in the hose in the stable position, the greater the force required for a further pressure increase. The higher the internal pressure prevailing in the tube in the stable position, the greater the force that is required for a certain transverse displacement of the two bone fragments. This force is also dependent on the compressibility of the fluid with which the hose 3 is filled. By selecting the internal pressure in the hose 3 , the degree of stabilization of the break point can be set. The lower this internal pressure, the more movement there is in the fracture gap 1 with normal, ie everyday stress on the bone by the patient.

Die Flexibilität des Schlauches 3 bewirkt im übrigen, daß sich der Schlauch bei der Expansion an Abweichungen des Markraumes 4 von der ideal zylindrischen Form anpaßt und diese Abweichungen somit problemlos kompensiert werden.The flexibility of the hose 3 also means that the hose adapts to deviations of the medullary cavity 4 from the ideal cylindrical shape during expansion and these deviations are thus easily compensated for.

Fig. 3 zeigt einen Teillängsschnitt durch ein weiteres Ausführungsbeispiel der erfindungsgemäßen intramedullären Fixationseinheit, das in seinem grundsätzlichen Aufbau der Ausführung aus Fig. 1 entspricht, so daß hier lediglich auf die Unterschiede eingegangen werden soll. Fig. 3 shows a partial longitudinal section through a further embodiment of the intramedullary fixation unit according to the invention, which corresponds in its basic structure to the embodiment from Fig. 1, so that only the differences will be discussed here.

In Fig. 3 ist der Schlauch 3' in seinem expandierten Zu­ stand dargestellt, in dem er an der Markraumwand 4.1' an­ liegt. Die Wandung 8' des Schlauches 3' besteht aus einer ersten Lage 11', die von einem sich über die gesamte Wan­ dung 8' erstreckenden, in sich geschlossenen Gewebe 14 aus zugfesten Fasern gebildet ist. Dieses Gewebe 14 ist wie­ derum in einer fluiddichten, flexiblen zweiten Lage 12' eingebettet, die sowohl die Innen- als auch die Außenober­ fläche des Schlauches 3' bildet. Zur Befüllung des Innen­ raumes 3.3' des Schlauches 31 ist mittig am ersten Ende 3.11 eine Befüllöffnung 6' vorgesehen, die durch ein selbstschließendes Rückschlagventil 7' verschlossen ist.In Fig. 3 the tube 3 'is shown in its expanded state, in which it lies on the medullary wall 4.1 '. The wall 8 'of the tube 3' consists of a first layer 11 'extending over the whole extension of one Wan 8' extends, is formed in self-contained web 14 of high tensile strength fibers. This fabric 14 is in turn embedded in a fluid-tight, flexible second layer 12 ', which forms both the inside and the outside surface of the hose 3 '. For filling the inner space 3.3 'of the hose 31 , a filling opening 6 ' is provided in the center at the first end 3.11 , which is closed by a self-closing check valve 7 '.

Das zugfeste Gewebe 14 bewirkt bei dieser Variante, daß sich der Schlauch 3' beim Befüllen nur bis zu einem gewis­ sen Durchmesser entfalten kann, der durch die Länge des Gewebes 14 in Umfangsrichtung vorgegeben ist. Der Schlauch 31 nimmt also bei einem bestimmten Füllgrad eine im we­ sentlichen durch das Gewebe 14 bestimmte stabile Form an, die er auch bei einer weiteren Druckerhöhung behält. Der Durchmesser des Gewebes 14 und des Schlauches 3' ist in dem gezeigten Beispiel gerade so bemessen, daß der Schlauch 3' in seinem expandierten stabilen Zustand gerade an der Markraumwand 4.11 anliegt. Hierdurch wird erreicht, daß der Schlauch nur eine geringe Radialkraft auf den Kno­ chen 2' ausübt und diesen somit nicht durch einen übermä­ ßigen Druck beschädigen, beispielsweise aufsprengen oder von der ohnehin geschwächten Bruchstelle her spalten kann.The tensile fabric 14 causes in this variant that the tube 3 'can only unfold during filling up to a certain diameter, which is predetermined by the length of the fabric 14 in the circumferential direction. The hose 31 thus assumes a stable shape determined by the fabric 14 at a certain degree of filling, which it retains even with a further pressure increase. The diameter of the tissue 14 and the tube 3 'in the example shown is dimensioned such that the tube 3 ' in its expanded, stable state lies just against the medullary wall 4.11 . This ensures that the hose exerts only a slight radial force on the bone 2 'and thus does not damage it by excessive pressure, for example, burst it open or split it from the already weakened breaking point.

Die bei expandiertem Schlauch 3' auf den Knochen 21 ausge­ übte Radialkraft kann durch die Wahl der Dicke der elasti­ schen zweiten Lage 12' zwischen der ersten Lage 11' und der Markraumwand 4.1' eingestellt werden. Je dicker und je weniger kompressibel die zweite Lage 12' zwischen der er­ sten Lage 11' und der Markraumwand 4.1' bei konstantem Durchmesser der ersten Lage 11' und der Markraumwand 4.1' ist, desto größer ist die auf den Knochen 2' ausgeübte Ra­ dialkraft. Es versteht sich, daß bei anderen Ausführungen der Erfindung die Wandung des Schlauches hier für auch eine gesonderte Schicht zwischen der ersten Schicht und dem Knochen umfassen kann.The radial force exerted on the bone 21 when the tube 3 is expanded can be adjusted by the choice of the thickness of the elastic second layer 12 'between the first layer 11 ' and the medullary wall 4.1 '. Ra exerted 'on the bone 2 is, the higher' the thicker and the less compressible, the second layer 12 'of it between most layer 11' and the medullary cavity wall 4.1 'with a constant diameter of the first layer 11' and the medullary cavity wall 4.1 dialkraft . It is understood that in other embodiments of the invention, the wall of the tube can also include a separate layer between the first layer and the bone.

Fig. 4 zeigt einen Schnitt durch die Ausführung aus Fig. 3 im nicht expandierten ersten Zustand, in dem die Wandung 8' des Schlauches 3' quer zur Längsrichtung des Schlauches 3' S-förmig gefaltet ist. Der gezeigte Schnittverlauf ent­ spricht dabei dem Schnittverlauf entlang Linie IV-IV aus Fig. 3. Durch die S-förmige Faltung wird erreicht, daß der Schlauch 3' im ersten Zustand eine Querabmessung auf­ weist, die kleiner ist als der Durchmesser des Markraumes 4'. Die Faltung ist erforderlich, da sich die Wandung 8 des Schlauches 3' infolge des eingebetteten zugfesten Ge­ webes 14 nicht in ihrer Ebene verformen kann, wie dies bei der Ausführung aus Fig. 1 der Fall ist, bei der sich die Wandung des Schlauches in Umfangsrichtung je nach Innen­ druckverlauf dehnen bzw. zusammenziehen kann. FIG. 4 shows a section through the embodiment from FIG. 3 in the unexpanded first state, in which the wall 8 ′ of the hose 3 ′ is folded S-shaped transversely to the longitudinal direction of the hose 3 ′. The section shown corresponds to the section along line IV-IV from FIG. 3. The S-shaped fold ensures that the tube 3 'in the first state has a transverse dimension that is smaller than the diameter of the medullary cavity 4 ' . The folding is necessary since the wall 8 of the hose 3 'cannot deform in its plane as a result of the embedded tensile strength web 14 , as is the case with the embodiment from FIG. 1, in which the wall of the hose is circumferential can expand or contract depending on the internal pressure curve.

Um die gezeigte Faltung problemlos herstellen zu können, ist der Innenraum 3.3' des Schlauches 3' weitgehend evaku­ iert. Beim Befüllen des Innenraumes 3.3' entfaltet sich der Schlauch dann auf den in Fig. 3 dargestellten Durch­ messer.In order to be able to produce the fold shown without problems, the interior 3.3 'of the hose 3 ' is largely evacuated. When filling the interior 3.3 ', the hose then unfolds to the diameter shown in Fig. 3.

Fig. 5 zeigt einen Schnitt durch ein anderes bevorzugtes Ausführungsbeispiel der erfindungsgemäßen intramedullären Fixationseinheit im expandierten Zustand, das in seinem grundsätzlichen Aufbau der Ausführung aus Fig. 3 ent­ spricht, so daß hier lediglich auf die Unterschiede einge­ gangen werden soll. Der Schnittverlauf entspricht dabei dem Schnittverlauf entlang Linie V-V aus Fig. 3. Fig. 5 shows a section through another preferred embodiment of the intramedullary fixation unit according to the invention in the expanded state, which speaks ent in its basic structure of the embodiment of Fig. 3, so that only the differences will be discussed here. The course of the cut corresponds to the course of the cut along line VV from FIG. 3.

Der Unterschied zur Ausführung aus Fig. 3 besteht darin, daß durch drei sich radial bis zur Wandung 8'' erstrecken­ de, im Bereich der Längsachse des Schlauches 3'' miteinan­ der verbundene Längswände 15 im Innenraum 3.3'' des Schlau­ ches 3'' drei zueinander parallel verlaufende Kammern 16 ausgebildet sind, die sich bis an die Enden des Schlauches 3'' erstrecken, im Bereich dieser Enden aber miteinander in Verbindung stehen. Die Wandung 8'' besteht ebenso wie die Längswände 15 aus einer ersten Lage 11'', die von einem Ge­ webe 14'' aus zugfesten Fasern gebildet ist. Dieses Gewebe 14'' ist wiederum in einer fluiddichten, flexiblen zweiten Lage 12'' eingebettet, die sowohl die Innen- als auch die Außenoberfläche des Schlauches 3'' bildet. Die radiale Ab­ messung der mit der Wandung 8'' verbundenen Längswände 15 ist jeweils geringer als der Wirkradius des Schlauches 31'', so daß der Schlauch 3'' im expandierten Zustand einen klee­ blattförmigen Querschnitt aufweist. Dieser kleeblattförmi­ ge Querschnitt bewirkt, daß der Schlauch 3'' über seinen Umfang nur abschnittsweise an der Markraumwand 4.1'' an­ liegt. Hierdurch bleiben zwischen der Markraumwand 4.1'' und der Wandung 8'' drei Querschnitte 17 frei, in denen sich bereits während der Ausheilung des Knochens 2'' neues Knochenmark bilden kann.The difference to the embodiment from Fig. 3 is that by extending radially to the wall 8 '' de, miteinan in the region of the longitudinal axis of the hose 3 '' of the connected longitudinal walls 15 in the interior 3.3 '' of the cunning 3 '' three mutually parallel chambers 16 are formed, which extend to the ends of the hose 3 ″, but are connected to one another in the region of these ends. The wall 8 ″, like the longitudinal walls 15, consists of a first layer 11 ″, which is formed by a web 14 ″ of tensile fibers. This fabric 14 ″ is in turn embedded in a fluid-tight, flexible second layer 12 ″, which forms both the inside and the outside surface of the hose 3 ″. The radial measurement from the wall 8 '' connected to the longitudinal walls 15 is in each case less than the effective radius of the hose 31 '', so that the hose 3 '' has a clover leaf-shaped cross section in the expanded state. This cloverleaf ge cross-section causes the hose 3 '' to lie only in sections on the medullary canal wall 4.1 ''. This leaves three cross sections 17 free between the medullary canal wall 4.1 "and the wall 8 ", in which new bone marrow can already form during the healing of the bone 2 ".

Es versteht sich, daß bei anderen derartigen Ausführungen auch eine andere Anzahl abweichend gestalteter Kammern ausgebildet sein kann, wodurch sich der expandierte Quer­ schnitt des Schlauches ändert. Ebenso ist es möglich, der­ artige Querschnitte durch eine Anzahl parallel zueinander angeordneter Einzelschläuche zu erzielen.It is understood that in other such designs also a different number of differently designed chambers can be formed, whereby the expanded cross cut of the hose changes. It is also possible that like cross-sections through a number parallel to each other to achieve arranged individual hoses.

Fig. 6 zeigt einen Längsschnitt durch ein weiteres bevor­ zugtes Ausführungsbeispiel der erfindungsgemäßen intrame­ dullären Fixationseinheit im in den Knochen 2''' implan­ tierten, nicht expandierten ersten Zustand. Der Aufbau des Schlauches 3''' entspricht dabei im wesentlichen der Aus­ führung aus Fig. 1, so daß hier lediglich auf die Unter­ schiede eingegangen werden soll. Fig. 6 shows a longitudinal section through another preferred embodiment of the intramedullary fixation unit according to the invention in the non-expanded first state implanted in the bones 2 '''. The structure of the hose 3 '''corresponds essentially to the imple mentation from Fig. 1, so that only the differences are to be discussed here.

Der im Markraum 4''' des Knochens 2''' angeordnete Schlauch 3''' ist gezeigten Beispiel an seinem ersten Ende 3.1''' über ein erstes Verbindungselement 18.1 mit einem ersten Verankerungselement 19.1 und an seinem zweiten Ende 3.2''' über ein zweites Verbindungselement 18.2 mit einem zweiten Verankerungselement 19.2 verbunden. Die Verankerungsele­ mente sind jeweils als in den Knochen 2''' eingeschraubte Bolzen 19.1 und 19.2 ausgebildet. Die Bolzen 19.1 und 19.2 überbrücken dabei den Markraum 4''' und schließen an ihrem in Einschraubrichtung hinteren Ende 20 annähernd bündig mit dem Knochen 2''' ab. Das jeweilige Verbindungselement besteht aus einem fest mit dem jeweiligen Ende 3.1''' bzw. 3.2''' des Schlauches 3''' verbundenen zugfesten, seilarti­ gen Zugelement 18.1 bzw. 18.2, das durch den jeweiligen Bolzen 19.1 bzw. 19.2 hindurch aus dem Markraum 4''' her­ ausgeführt ist, wobei es in beliebiger Position mit dem jeweiligen Bolzen 19.1 bzw. 19.2 verbunden werden kann. Hierdurch ist der Längsabstand zwischen dem ersten Ende 3.1''' des Schlauches 3''' und dem ersten Bolzen 19.1 sowie der Längsabstand zwischen dem zweiten Ende 3.2''' des Schlauches 3''' und dem zweiten Bolzen 19.2 beliebig ver­ stellbar. Zum Befüllen des Schlauches 3''' im implantierten Zustand ist die Befülleitung 9''' durch den ersten Bolzen 19.1 hindurch aus dem Markraum 4''' herausgeführt.The tube 3 '''arranged in the medullary cavity 4 ''' of the bone 2 '''is shown as an example at its first end 3.1 ''' via a first connecting element 18.1 with a first anchoring element 19.1 and at its second end 3.2 ''' a second connecting element 18.2 is connected to a second anchoring element 19.2 . The anchoring elements are each designed as bolts 19.1 and 19.2 screwed into the bone 2 '''. The bolts 19.1 and 19.2 bridge the medullary cavity 4 '''and close at their rear end 20 in the screwing direction approximately flush with the bone 2 '''. The respective connecting element consists of a pull-resistant, cable-like pulling element 18.1 or 18.2 which is fixedly connected to the respective end 3.1 '''or 3.2 ''' of the hose 3 '''and which passes through the respective bolt 19.1 or 19.2 The medullary cavity 4 '''is designed, whereby it can be connected in any position to the respective bolt 19.1 or 19.2 . As a result, the longitudinal distance between the first end 3.1 '''of the hose 3 ''' and the first bolt 19.1 and the longitudinal distance between the second end 3.2 '''of the hose 3 ''' and the second bolt 19.2 is adjustable as desired. To fill the tube 3 '''in the implanted state, the filling line 9 ''' is led out of the medullary cavity 4 '''through the first bolt 19.1 .

Fig. 7 zeigt die Ausführung aus Fig. 6 im expandierten zweiten Zustand des Schlauches 3'''. Die bereits oben be­ schriebene Verkürzung des Schlauches 3''' bei seiner radia­ len Expansion wurde über die beiden zugfest mit dem Schlauch 3''' verbundenen Bolzen 19.1 und 19.2 auf die bei­ den Knochenfragmente übertragen, so daß sich diese aufein­ ander zu bewegt haben und nunmehr im Bruchspalt 1''' anein­ anderliegen. Je nachdem, wie kurz der Längsabstand zwi­ schen dem ersten Ende 3.1''' des Schlauches 3''' und dem er­ sten Bolzen 19.1 und der Längsabstand zwischen dem zweiten Ende 3.2''' des Schlauches 3''' und dem zweiten Bolzen 19.2 vor der Expansion des Schlauches 3''' eingestellt wurde, wirkt dabei eine mehr oder weniger große Kompressionskraft im Bruchspalt 1''', die aus der sich einstellenden Verkür­ zung des Schlauches 3''' resultiert. Der Schlauch 3''' sta­ bilisiert somit nicht nur die Bruchstelle in Quer- und Längsrichtung, sondern bewirkt zudem eine für die Osteo­ synthese förderliche Kompressionskraft im Bruchspalt 1'''. Diese Kompressionskraft kann dabei durch geeignete Wahl des Längsabstandes zwischen dem ersten Ende 3.1''' des Schlauches 3''' und dem ersten Bolzen 19.1 und des Längsab­ standes zwischen dem zweiten Ende 3.2''' des Schlauches 3''' und dem zweiten Bolzen 19.2 vor der Expansion des Schlau­ ches 3''' entsprechend den Gegebenheiten des Patienten ein­ gestellt werden. Fig. 7 shows the embodiment of Fig. 6 in the expanded second state of the hose 3 '''. The above-described shortening of the tube 3 '''in its radial expansion was transferred via the two tensile with the tube 3 ''' connected bolts 19.1 and 19.2 to the bone fragments, so that they moved towards each other and now lie together in the fracture gap 1 '''. Depending on how short the longitudinal distance between the first end 3.1 '''of the hose 3 ''' and the first bolt 19.1 and the longitudinal distance between the second end 3.2 '''of the hose 3 ''' and the second bolt 19.2 was set before the expansion of the hose 3 ''', a more or less large compressive force acts in the fracture gap 1 ''', which results from the shortening of the hose 3 '''. The tube 3 '''thus not only stabilizes the breaking point in the transverse and longitudinal directions, but also brings about a compressive force in the breaking gap 1 ''' which is conducive to osteosynthesis. This compression force can by appropriate choice of the longitudinal distance between the first end 3.1 '''of the hose 3 ''' and the first bolt 19.1 and the longitudinal position between the second end 3.2 '''of the hose 3 ''' and the second bolt 19.2 before the expansion of the hose 3 '''according to the circumstances of the patient.

Wie Fig. 8 zu entnehmen ist, die einen Schnitt durch das Detail VIII aus Fig. 7 zeigt, ist das erste Zugelement 18.1 im Bereich der Verschweißung 5.1''' fest und dichtend mit dem ersten Ende 3.1''' des Schlauches 3''' verbunden. Die Zugfestigkeit der Verbindung ist dabei zusätzlich durch die tropfenförmige Endverdickung 21 des ersten Zuge­ lements 18.1 und durch die Ringklammer 5.2''' sicherge­ stellt.As can be seen in FIG. 8, which shows a section through the detail VIII from FIG. 7, the first tension element 18.1 in the area of the weld 5.1 '''is firm and sealing with the first end 3.1 ''' of the hose 3 ''' connected. The tensile strength of the connection is additionally ensured by the drop-shaped end thickening 21 of the first tension element 18.1 and by the ring clamp 5.2 ″ ″.

Der erste Bolzen 19.1 weist einen ersten Führungskanal 22 zur Aufnahme des ersten Zugelements 18.1 auf, der sich von einer ersten Öffnung 23 am im Markraum 4''' angeordneten Umfang des ersten Bolzens 19.1 zu einer zweiten Öffnung 24 am hinteren Ende 20 des ersten Bolzens 19.1 erstreckt. Durch den Führungskanal 22 ist das erste Zugelement 18.1 aus dem Markraum 4''' herausgeführt. Der Führungskanal 22 wird dabei zum Teil von einem hohlen Gewindebolzen 25 ge­ bildet, der in den ersten Bolzen 19.1 eingeschraubt ist. The first pin 19.1 has a first guide channel 22 for receiving the first tension element 18.1 , which extends from a first opening 23 on the circumference of the first pin 19.1 arranged in the medullary cavity 4 '''to a second opening 24 at the rear end 20 of the first pin 19.1 extends. The first traction element 18.1 is led out of the medullary cavity 4 '''through the guide channel 22 . The guide channel 22 is partially formed by a hollow threaded bolt 25 ge, which is screwed into the first bolt 19.1 .

Über eine vordere Anschlagfläche 26 am Gewindebolzen 25 kann das erste Zugelement 18.1 gegen einen Absatz 27 im Führungskanal 22 geklemmt werden, wodurch eine einfache Verriegelungseinrichtung zum Fixieren des ersten Zugele­ ments 18.1 am ersten Bolzen 19.1 erzielt ist.Via a front stop surface 26 on the threaded bolt 25 , the first tension element 18.1 can be clamped against a shoulder 27 in the guide channel 22 , whereby a simple locking device for fixing the first tension element 18.1 on the first bolt 19.1 is achieved.

Der erste Bolzen 19.1 weist weiterhin einen zweiten Füh­ rungskanal 28 zur Aufnahme der Befülleitung 9''' auf, der sich von einer dritten Öffnung 23 am im Markraum 4''' ange­ ordneten Umfang des ersten Bolzens 19.1 zu der zweiten Öffnung 24 am hinteren Ende 20 des ersten Bolzens 19.1 er­ streckt. Durch den zweiten Führungskanal 28 ist die Be­ fülleitung 9''' aus dem Markraum 4''' herausgeführt. Der zweite Führungskanal 28 wird dabei ebenfalls zum Teil von dem Gewindebolzen 25 gebildet, der in den ersten Bolzen 19.1 eingeschraubt ist. Der erste Bolzen 19.1 und der Ge­ windebolzen weisen jeweils Radialnuten 30 bzw. 31 auf, die als Ansatzflächen für das jeweilige Gegenhalte- bzw. Ein­ schraubwerkzeug dienen.The first bolt 19.1 also has a second guide channel 28 for receiving the filling line 9 ''', which extends from a third opening 23 in the medullary cavity 4 ''' of the circumference of the first bolt 19.1 to the second opening 24 at the rear end 20 of the first bolt 19.1 he stretches. Through the second guide channel 28 , the filling line 9 '''is led out of the medullary cavity 4 '''. The second guide channel 28 is also partly formed by the threaded bolt 25 which is screwed into the first bolt 19.1 . The first bolt 19.1 and the Ge threaded bolt each have radial grooves 30 and 31 , which serve as attachment surfaces for the respective counter tool or a screwing tool.

Der Durchmesser des ersten Bolzens 19.1 ist an seinem hin­ teren Ende 20 so groß gewählt, daß der Schlauch 3''' in seinem ersten Zustand durch die das hintere Ende 20 des ersten Bolzens 19.1 aufnehmende Bohrung im Knochen 2''' in den Markraum 4''' eingeführt werden kann, so daß der Schlauch 3''' auch erst nach der Reposition des Knochens 2''' in den Markraum 4''' eingeführt werden kann. Um sicher zustellen, das sich beim Einschrauben des ersten Bolzens 19.1 in den Knochen 2''', das nach dem Einführen des Schlauches 3''' in den Markraum 4''' erfolgt, nicht das Zu­ gelement 18.1 und die Befülleitung 9''' um den Bolzen 19.1 wickeln, ist das Knochengewinde des ersten Bolzens 19.1 auf einer an seinem hinteren Ende 20 drehbar auf seinem Außenumfang sitzenden Außengewindehülse 32 angeordnet. Diese Außengewindehülse 32 drückt den ersten Bolzen 19.1 über einen Absatz 33 am ersten Bolzen 19.1 in die Sackboh­ rung 34, in die das vordere Ende 35 des ersten Bolzens 19.1 eingeführt ist, und fixiert den ersten Bolzen 19.1 somit in seiner Längsrichtung, ohne daß sich dieser beim Einschrauben in den Knochen um seine Längsachse drehen muß. Die Außengewindehülse 32 weist dabei Radialnuten 36 auf, die als Ansatzflächen für das entsprechende Ein­ schraubwerkzeug dienen. Es versteht sich, daß der Bolzen bei anderen Varianten, bei denen der Schlauch bei nicht reponiertem Knochen von der Bruchstelle her in den Mar­ kraum eingeführt auch einfacher ausgebildet sein kann.The diameter of the first pin 19.1 is chosen so large at its rear end 20 that the tube 3 '''in its first state through the hole in the bone 2 ''' receiving the rear end 20 of the first pin 19.1 'into the medullary cavity 4th "" can be inserted so that the tube 3 "" can only be inserted into the medullary cavity 4 "" after the reduction of the bone 2 "". In order to ensure that when the first bolt 19.1 is screwed into the bone 2 ''', which takes place after the tube 3 ''' has been inserted into the medullary cavity 4 ''', the element 18.1 and the filling line 9 ''do not 'Wrap around the bolt 19.1 , the bone thread of the first bolt 19.1 is arranged on an outer thread sleeve 32 which is rotatably seated on its outer circumference at its rear end 20 . This externally threaded sleeve 32 presses the first bolt 19.1 via a shoulder 33 on the first bolt 19.1 into the sack bore 34 , into which the front end 35 of the first bolt 19.1 is inserted, and thus fixes the first bolt 19.1 in its longitudinal direction without this when screwing into the bone must rotate about its longitudinal axis. The external thread sleeve 32 has radial grooves 36 which serve as attachment surfaces for the corresponding screwing tool. It goes without saying that the bolt in other variants, in which the tube can also be designed in a simpler manner in the case of unrepositioned bone from the point of break into the mar.

Sowohl der Schlauch 3''' als auch die Verbindungselemente bestehen in dem gezeigten Beispiel aus einem oder mehreren bioresorbierbaren Werkstoffen, so daß sich ein späteres Entfernen dieser Elemente erübrigt. Die zugfesten Fasern des Schlauches 3''' bestehen dabei aus Polydioxanon. Das Fluid 37, mit dem der Schlauch 3''' gefüllt ist, ist eben­ falls bioresorbierbar. Es versteht sich, daß bei anderen Ausführungen für die einzelnen Bestandteile auch andere biokompatible Werkstoffe verwendet werden können. Zumin­ dest sollten die einzelnen Bestandteile in den Bereichen, in denen sie mit Körpergewebe oder Körperflüssigkeiten in Kontakt stehen, mit einer entsprechenden biokompatiblen Beschichtung versehen sein.Both the hose 3 '''and the connecting elements in the example shown consist of one or more bioabsorbable materials, so that there is no need to remove these elements later. The tensile fibers of the hose 3 '''consist of polydioxanone. The fluid 37 with which the tube 3 '''is filled is also bioabsorbable. It goes without saying that, in other versions, other biocompatible materials can also be used for the individual components. At least the individual components should be provided with a corresponding biocompatible coating in the areas in which they are in contact with body tissue or body fluids.

Im gezeigten Beispiel sind die Klammern 5.2''' aus einem röntgenopaquen Werkstoff aufgebaut, so daß sie ein nach Art eines Röntgenmarkers ausgebildetes Markierungselement bilden, über das die Position des Schlauchelementes wäh­ rend oder nach der Operation überprüft werden kann. In the example shown, the clamps 5.2 '''are constructed from an X-ray-opaque material, so that they form a marking element designed in the manner of an X-ray marker, via which the position of the tube element can be checked during or after the operation.

Fig. 9 zeigt einen Längsschnitt durch ein anderes bevor­ zugtes Ausführungsbeispiel der erfindungsgemäßen intrame­ dullären Fixationseinheit im implantierten und expandier­ ten Zustand. Fig. 9 shows a longitudinal section through another preferred embodiment of the intramedullary fixation unit according to the invention in the implanted and expanded state.

Die Verankerungselemente sind bei dieser Ausführung von einem expandierbaren ersten Ballon 19.1'''' und einem expan­ dierbaren zweiten Ballon 19.2'''' gebildet, die jeweils mit dem Schlauch 3'''' verbunden sind. Der Schlauch 3'''' und der erste und zweite Ballon 19.1'''' und 19.2'''' sind dabei an den Enden 3.1'''' bzw. 3.2'''' des Schlauches 3'''' einstückig miteinander verbunden, wobei die erste Verbindung 18.1'''' und die zweite Verbindung 18.2'''' jeweils durch eine dich­ tend verschlossene Einschnürung und Raffung der Wandung 8'''' gebildet sind, die jeweils durch eine Ringklammer 5.2'''' unterstützt ist. Der Aufbau der Wandung 8'''' des Schlauches 3'''' entspricht dabei der Ausführung aus Fig. 3.The anchoring elements are formed in this embodiment by an expandable first balloon 19.1 '''' and an expandable second balloon 19.2 '''', which are each connected to the tube 3 ''''. The tube 3 '''' and the first and second balloon 19.1 '''' and 19.2 '''' are integral with each other at the ends 3.1 '''' and 3.2 '''' of the tube 3 '''' connected, the first connection 18.1 '''' and the second connection 18.2 '''' each being formed by a tightly closed constriction and gathering of the wall 8 '''', each of which is supported by an annular clamp 5.2 '''' is. The structure of the wall 8 ″ ″ of the hose 3 ″ ″ corresponds to the embodiment from FIG. 3.

Der erste Ballon 19.1'''' weist eine über ein selbstschlie­ ßendes Rückschlagventil 38 dichtend verschlossene zweite Befüllöffnung 39 auf, über die er mittels einer Befüllei­ tung 40 mit einem Fluid befüllt werden kann, wodurch er auf einen Durchmesser expandiert werden kann, der dem Durchmesser des Markraumes 4'''' entspricht. Gleiches gilt für den zweiten Ballon 19.2'''', der einen über ein selbst­ schließendes Rückschlagventil 41 dichtend verschlossene zweite Befüllöffnung 42 aufweist, über die er mittels ei­ ner Befülleitung 43 mit einem Fluid befüllt werden kann.The first balloon 19.1 '''' has a self-closing check valve 38 sealingly closed second filling opening 39 , through which it can be filled with a fluid by means of a filling device 40 , whereby it can be expanded to a diameter which corresponds to the diameter of the medullary cavity 4 ''''. The same applies to the second balloon 19.2 '''', which has a second filling opening 42 which is sealed by a self-closing check valve 41 and via which it can be filled with a fluid by means of a filling line 43 .

Der erste und zweite Ballon 19.1'''' und 19.2'''' weisen an ihrem Umfang verteilt angeordnete steife zahnartige Ele­ mente 44 auf, die im expandierten Zustand durch den im je­ weiligen Ballon 19.1'''' bzw. 19.2'''' herrschenden Innendruck dank ihrer Steifigkeit in den Knochen 2'''' eingedrückt wer­ den und so den jeweiligen Ballon 19.1'''' bzw. 19.2'''' in Längsrichtung des Knochens 2'''' fixieren.The first and second balloons 19.1 '''' and 19.2 '''' have stiff tooth-like elements 44 distributed around their circumference, which in the expanded state are caused by the respective balloon 19.1 '''' and 19.2 ''''prevailing internal pressure thanks to their rigidity in the bones 2 ''''who the and fix the respective balloon 19.1 ''''or 19.2 ''''in the longitudinal direction of the bone 2 ''''.

Die Befülleitung 9'''' des Schlauches 3'''' sowie die Be­ fülleitungen 40 und 43 des ersten bzw. zweiten Ballons 19.1'''' bzw. 19.2'''' sind durch eine Bohrung 45 im Knochen 2'''' aus dem Markraum 4'''' herausgeführt. Im reponierten Zu­ stand des Knochens 2'''' wird zunächst der zweite Ballon 19.2'''' mit einem Fluid 37'''' gefüllt, bis eine ausreichende Verankerung sichergestellt ist. Anschließend wird der er­ ste Ballon 19.1'''' entsprechend der gewünschten Kompression im Bruchspalt 1'''' positioniert. Um den ersten Ballon posi­ tionieren zu können, ist er an seinem dem Schlauch 3'''' ab­ gewandten Ende 46 mit einem Führungsfaden 47 verbunden, der ebenfalls durch die Bohrung 45 aus dem Knochen 2'''' herausgeführt ist. Durch Ziehen an dem Faden 47 kann der Abstand zwischen dem ersten und zweiten Ballon 19.1'''' und 19.2'''' vergrößert werden. Beim Positionieren des ersten Ballons 19.1'''' kann es erforderlich sein, den Schlauch 3'''' bereits bis zu einem gewissen Grad zu befüllen, um so sei­ ne weitere Verkürzung beim abschließenden vollständigen Befüllen zu reduzieren und damit auch eine geringere Kom­ pressionskraft im Bruchspalt 1'''' zu erzielen. Nach dem Po­ sitionieren wird der erste Ballon 19.1'''' ebenfalls mit dem Fluid 37'''' gefüllt, bis eine ausreichende Verankerung si­ chergestellt ist. Anschließend wird der Schlauch 3'''' durch Befüllen mit dem Fluid 37'''' entsprechend der gewünschten Stabilisierung des Knochens 2'''' expandiert. Die Befüllei­ tung 9'''', die zwischen dem expandierten ersten Ballon 19.1'''' und der Markraumwand 4.1'''' verlauft, ist dabei druckstabil ausgebildet, um ein problemloses Befüllen des Schlauches 3'''' sicherzustellen. Es versteht sich aller­ dings, daß der Schlauch bei anderen Varianten auch durch entsprechend hohen Druck durch eine von dem ersten Ballon zunächst abgeklemmte Befülleitung versorgt werden kann.The filling line 9 '''' of the tube 3 '''' and the filling lines 40 and 43 of the first and second balloons 19.1 '''' and 19.2 '''' are through a hole 45 in the bone 2 ''''' out of the medullary cavity 4 ''''. In the reduced position of the bone 2 '''', the second balloon 19.2 '''' is first filled with a fluid 37 '''' until sufficient anchoring is ensured. The first balloon 19.1 '''' is then positioned in the fracture gap 1 '''' according to the desired compression. To tioning the first balloon posi, it is 'connected from facing end 46 with a guide thread 47, also through the bore 45 from the bone 2' at its tube 3 '''is led out'''. By pulling the thread 47 , the distance between the first and second balloons 19.1 '''' and 19.2 '''' can be increased. When positioning the first balloon 19.1 '''', it may be necessary to fill the tube 3 '''' to a certain extent in order to reduce its further shortening when it is completely filled and thus also a lower compression force to be achieved in the fracture gap 1 ''''. After positioning, the first balloon 19.1 '''' is also filled with the fluid 37 '''' until sufficient anchoring is ensured. The tube 3 '''' is then expanded by filling it with the fluid 37 '''' in accordance with the desired stabilization of the bone 2 ''''. The filling device 9 '''', which runs between the expanded first balloon 19.1 '''' and the medullary canal wall 4.1 '''', is designed to be pressure-stable to ensure problem-free filling of the tube 3 ''''. It goes without saying, however, that in other variants the tube can also be supplied by a correspondingly high pressure through a filling line which is initially disconnected from the first balloon.

Der Schlauch 3'''' und der erste und zweite Ballon 19.1'''' und 19.2'''' können im gezeigten Beispiel im nicht reponier­ ten Zustand des Knochens 2'''' von den Bruchenden her in den Markraum 4'''' eingeführt werden. Bei entsprechend großem Durchmesser der Bohrung 45 können sie aber auch bei repo­ niertem Knochen 2'''' im ersten, nicht expandierten Zustand unter Zuhilfenahme eines entsprechenden Führungswerkzeuges durch die Bohrung 45 in den Markraum 4'''' eingeführt wer­ den. Zudem ist es bei dieser Variante möglich, die Fixati­ onseinheit zu implantieren, ohne die Bruchenden freilegen zu müssen, wenn der Markraum 4'''' durch die Bohrung 45 hin­ durch ausgehöhlt wird, indem das darin befindliche Kno­ chenmark beispielsweise abgesaugt wird.The tube 3 '''' and the first and second balloon 19.1 '''' and 19.2 '''' can in the example shown in the unrepeated state of the bone 2 '''' from the fracture ends into the medullary cavity 4 '''' are introduced. But with a correspondingly large diameter of the bore 45, they can also at repo ned bone 2 '''' in the first, non-expanded state with the aid of a corresponding guide tool through the bore 45 into the medullary cavity 4 '''' inserted who the. In addition, in this variant it is possible to implant the fixation unit without having to expose the fracture ends if the medullary cavity 4 '''' is hollowed out through the bore 45 , for example by suctioning off the bone marrow located therein.

Die Erfindung beschränkt sich in ihrer Ausführung nicht auf die vorstehend angegebenen bevorzugten Ausführungsbei­ spiele. Vielmehr ist eine Anzahl von Varianten möglich, welche von der dargestellten Lösung auch bei grundsätzlich anders gearteten Ausführungen Gebrauch macht.The invention is not restricted in its implementation to the preferred embodiments given above games. Rather, a number of variants are possible which of the solution shown also in principle makes use of different types.

Claims (24)

1. Intramedulläre Fixationseinheit zur Stabilisierung einer Bruchstelle eines Röhrenknochens (2; 2'; 2''; 2'''; 2'''') mit einem langgestreckten, in den Markraum (4; 4'; 4''; 4'''; 4'''') des Röhrenknochens (2; 2'; 2''; 2'''; 2'''') einführbaren Fixationselement (3; 3'; 3''; 3'''; 3''''), des­ sen Länge wenigstens einem Drittel der Länge des Markrau­ mes (4; 4'; 4''; 4'''; 4'''') des Röhrenknochens (2; 2'; 2''; 2'''; 2'''') entspricht, dadurch gekennzeichnet,
daß das Fixationselement von wenigstens einem flexiblen, fluiddichten, an beiden Enden (3.1, 3.2; 3.1', 3.2'; 3.1''', 3.2'''; 3.1'''', 3.2'''') dichtend verschlossenen Schlauchelement (3; 3'; 3''; 3'''; 3'''') gebildet ist, das zur Befüllung seines Innenraumes (3.3; 3.3'; 3.3''; 3.3'''; 3.3'''') mit einem Fluid (37; 37'''') wenigstens eine dichtend verschließbare erste Befüllöffnung (6; 6'; 6'''') aufweist, wobei
das Schlauchelement (3; 3'; 3''; 3'''; 3'''') durch Be­ füllen mit dem Fluid (37; 37'''') von einem ersten Zu­ stand, in dem es eine erste Querabmessung aufweist, die kleiner ist als der Durchmesser des Markraumes (4; 4'; 4''; 4'''; 4''''), radial in einen zweiten Zu­ stand expandierbar ist, in dem es einen zweiten Wirk­ durchmesser aufweist, der im wesentlichen wenigstens dem Durchmesser des Markraumes (4; 4'; 4''; 4'''; 4'''') entspricht und wobei
die Wandung (8; 8'; 8''; 8'''; 8'''') des Schlauchele­ ments (3; 3'; 3''; 3'''; 3'''') derart ausgebildet ist,
daß das Schlauchelement (3; 3'; 3''; 3'''; 3'''') bei An­ liegen an der Markraumwand (4.1; 4.1'; 4.1''; 4.1'''; 4.1'''') im wesentlichen nicht in seiner Längsrichtung expansibel ist.
1. Intramedullary fixation unit for stabilizing a fracture point of a long bone ( 2 ; 2 '; 2 ''; 2 '''; 2 '''') with an elongated, into the medullary cavity ( 4 ; 4 '; 4 ''; 4 '''; 4 '''') of the long bone ( 2 ; 2 '; 2 ''; 2 '''; 2 '''') insertable fixation element ( 3 ; 3 '; 3 ''; 3 '''; 3 ''''), the length of which is at least one third of the length of the marrow space ( 4 ; 4 '; 4 ''; 4 '''; 4 '''') of the long bone ( 2 ; 2 '; 2 ''; 2 '''; 2 ''''), characterized in that
that the fixation element is sealed by at least one flexible, fluid-tight hose element ( 3.1 , 3.2 ; 3.1 ', 3.2 '; 3.1 ''', 3.2 '''; 3.1 '''', 3.2 '''')3; 3 '; 3 ''; 3 '''; 3 '''') is formed, which for filling its interior ( 3.3 ; 3.3 '; 3.3 ''; 3.3 '''; 3.3 '''') with a fluid ( 37 ; 37 '''') has at least one sealable first filling opening ( 6 ; 6 '; 6 ''''), wherein
the hose element ( 3 ; 3 '; 3 ''; 3 '''; 3 '''') by filling with the fluid ( 37 ; 37 '''') from a first state in which there is a first transverse dimension has, which is smaller than the diameter of the medullary cavity ( 4 ; 4 '; 4 ''; 4 '''; 4 ''''), is radially expandable to a second state in which it has a second effective diameter, which essentially corresponds at least to the diameter of the medullary cavity ( 4 ; 4 '; 4 ''; 4 '''; 4 '''') and where
the wall ( 8 ; 8 '; 8 ''; 8 '''; 8 '''') of the hose element ( 3 ; 3 '; 3 ''; 3 '''; 3 '''') is designed in this way ,
that the hose element ( 3 ; 3 '; 3 ''; 3 '''; 3 '''') are at the wall of the medullary canal ( 4.1 ; 4.1 '; 4.1 ''; 4.1 '''; 4.1 '''' ) is essentially not expandable in its longitudinal direction.
2. Intramedulläre Fixationseinheit nach Anspruch 1, da­ durch gekennzeichnet, daß das Schlauchelement (3'') eine Anzahl zueinander im wesentlichen parallel verlaufender, getrennt oder einzeln befüllbarer Längskammern (16) auf­ weist und/oder von einer Anzahl zueinander im wesentlichen parallel angeordneter, getrennt oder einzeln befüllbarer Einzelschläuche gebildet ist.2. Intramedullary fixation unit according to claim 1, characterized in that the tube element ( 3 '') has a number of mutually parallel, separate or individually fillable longitudinal chambers ( 16 ) and / or a number of mutually parallel, separate or individually fillable individual hoses is formed. 3. Intramedulläre Fixationseinheit nach Anspruch 1 oder 2, dadurch gekennzeichnet, daß die Wandung (8'; 8''; 8'''') wenigstens eine sich im wesentlichen über die Länge des Schlauchelements (3'; 3''; 3''') erstreckende erste Lage (11'; 11'') aus einem Gewebe (14; 14'') zugfester Fasern aufweist.3. intramedullary fixation unit according to claim 1 or 2, characterized in that the wall ( 8 '; 8 ''; 8 '''') at least one substantially over the length of the tube element ( 3 '; 3 ''; 3 ''') extending first layer ( 11 '; 11 '') made of a fabric ( 14 ; 14 '') of tensile fibers. 4. Intramedulläre Fixationseinheit nach einem der An­ sprüche 1 bis 3, dadurch gekennzeichnet, daß die Wandung (8; 8''') wenigstens eine erste Lage (11; 11''') aufweist, die in Längsrichtung des Schlauchelements (3; 3''') ausge­ richtete, sich im wesentlichen über die Länge des Schlau­ chelements (3; 3''') erstreckende, zugfeste Fasern (11.1) umfaßt, die an den beiden Enden (3.1, 3.2; 3.1''', 3.2''') des Schlauchelements (3; 3''') jeweils miteinander verbun­ den sind. 4. intramedullary fixation unit according to one of claims 1 to 3, characterized in that the wall ( 8 ; 8 ''') has at least a first layer ( 11 ; 11 ''') in the longitudinal direction of the tube element ( 3 ; 3rd '''), which extends essentially over the length of the hose element ( 3 ; 3 ''') and comprises tensile fibers ( 11.1 ) which at the two ends ( 3.1 , 3.2 ; 3.1 ''', 3.2 ''') of the hose element ( 3 ; 3 ''') are connected to each other. 5. Intramedulläre Fixationseinheit nach Anspruch 3 oder 4, dadurch gekennzeichnet, daß die Wandung (8; 8'; 8''; 8'''; 8'''') wenigstens eine fluiddichte zweite Lage (12; 12'; 12'') umfaßt, die mit der ersten Lage (11; 11'; 11'') verbunden ist.5. intramedullary fixation unit according to claim 3 or 4, characterized in that the wall ( 8 ; 8 '; 8 ''; 8 '''; 8 '''') at least one fluid-tight second layer ( 12 ; 12 '; 12 ''), which is connected to the first layer ( 11 ; 11 '; 11 ''). 6. Intramedulläre Fixationseinheit nach Anspruch 5, da­ durch gekennzeichnet, daß die erste Lage (11; 11'; 11'') in der zweiten Lage (12; 12'; 12'') eingebettet ist.6. intramedullary fixation unit according to claim 5, characterized in that the first layer ( 11 ; 11 '; 11 '') is embedded in the second layer ( 12 ; 12 '; 12 ''). 7. Intramedulläre Fixationseinheit nach Anspruch 5 oder 6, dadurch gekennzeichnet, daß die zweite Lage (12; 12''') wenigstens quer zur Längsrichtung des Schlauchelementes (3; 3''') elastisch ausgebildet ist.7. intramedullary fixation unit according to claim 5 or 6, characterized in that the second layer ( 12 ; 12 ''') at least transversely to the longitudinal direction of the tube element ( 3 ; 3 ''') is elastic. 8. Intramedulläre Fixationseinheit nach einem der An­ sprüche, dadurch gekennzeichnet, daß die Wandung (8'; 8''; 8'''') im ersten Zustand quer zur Längsrichtung des Schlau­ chelementes (3'; 3''; 3'''') gerafft oder gefaltet ist.8. intramedullary fixation unit according to one of claims, characterized in that the wall ( 8 '; 8 ''; 8 '''') in the first state transversely to the longitudinal direction of the Schlau chelementes ( 3 '; 3 ''; 3 '''') is gathered or folded. 9. Intramedulläre Fixationseinheit nach einem der vor­ hergehenden Ansprüche, dadurch gekennzeichnet, daß der dichtende Abschluß an den beiden Enden (3.1''''; 3.2'''') des Schlauchelementes (3'''') durch eine abgedichtete Raffung oder Faltung der Wandung (8'''') gebildet ist.9. intramedullary fixation unit according to one of the preceding claims, characterized in that the sealing end at the two ends ( 3.1 ''''; 3.2 '''') of the tubular element ( 3 '''') by a sealed gathering or folding the wall ( 8 '''') is formed. 10. Intramedulläre Fixationseinheit nach einem der vor­ hergehenden Ansprüche, dadurch gekennzeichnet, daß die Länge des expandierten Schlauchelementes (3; 3'; 3''; 3'''; 3'''') im wesentlichen wenigstens 40% und im wesentlichen höchstens 85%, vorzugsweise wenigstens 50% und höchstens 75% der Länge des Markraumes (4; 4'; 4''; 4'''; 4'''') ent­ spricht.10. Intramedullary fixation unit according to one of the preceding claims, characterized in that the length of the expanded tube element ( 3 ; 3 '; 3 ''; 3 '''; 3 '''') essentially at least 40% and essentially at most 85%, preferably at least 50% and at most 75% of the length of the medullary cavity ( 4 ; 4 '; 4 ''; 4 '''; 4 '''') speaks ent. 11. Intramedulläre Fixationseinheit nach einem der vor­ hergehenden Ansprüche, dadurch gekennzeichnet, daß ein in dem Knochen (2'''; 2'''') verankerbares erstes Verankerungse­ lement (19.1; 19.1''''), und ein erstes Verbindungselement (18.1; 18.1''''), über welches das erste Verankerungselement (19.1; 19.1'''') mit dem ersten Ende (3.1'''; 3.1'''') des Schlauchelementes (3'''; 3'''') verbindbar ist, sowie ein in dem Knochen (2'''; 2'''') verankerbares zweites Verankerung­ selement (19.2; 19.2'''') und ein zweites Verbindungselement (18.2; 18.2'''') vorgesehen sind, über welches das zweite Verankerungselement (19.2; 19.2'''') mit dem zweiten Ende (3.2'''; 3.2'''') des Schlauchelementes (3'''; 3'''') verbindbar ist.11. Intramedullary fixation unit according to one of the preceding claims, characterized in that a first anchoring element ( 19.1 ; 19.1 '''') which can be anchored in the bone ( 2 '''; 2 ''''), and a first connecting element ( 18.1 ; 18.1 ''''), via which the first anchoring element ( 19.1 ; 19.1 '''') with the first end ( 3.1 '''; 3.1 '''') of the hose element ( 3 '''; 3 '''') is connectable, as well as a second anchoring element ( 19.2 ; 19.2 '''') which can be anchored in the bone ( 2 '''; 2 '''') and a second connecting element ( 18.2 ; 18.2 '''') via which the second anchoring element ( 19.2 ; 19.2 '''') can be connected to the second end ( 3.2 '''; 3.2 '''') of the hose element ( 3 '''; 3 ''''). 12. Intramedulläre Fixationseinheit nach Anspruch 11, dadurch gekennzeichnet, daß die Verbindungselemente (18.1, 18.2; 18.1'''', 18.2'''') zugfest ausgebildet sind.12. Intramedullary fixation unit according to claim 11, characterized in that the connecting elements ( 18.1 , 18.2 ; 18.1 '''', 18.2 '''') are designed to be tensile. 13. Intramedulläre Fixationseinheit nach Anspruch 11 oder 12, dadurch gekennzeichnet, daß wenigstens das erste Verankerungselement (19.1) und/oder das erste Verbindung­ selement (18.1) derart ausgebildet ist, daß der Längsab­ stand zwischen dem ersten Ende (3.1''') des Schlauchele­ ments (3''') und dem ersten Verankerungselement (19.1) ver­ stellbar ist. 13. intramedullary fixation unit according to claim 11 or 12, characterized in that at least the first anchoring element ( 19.1 ) and / or the first connection element ( 18.1 ) is designed such that the Längenab stood between the first end ( 3.1 ''') of Hose elements ( 3 ''') and the first anchoring element ( 19.1 ) is adjustable. 14. Intramedulläre Fixationseinheit nach einem der An­ sprüche 11 bis 13, dadurch gekennzeichnet, daß wenigstens das erste Verankerungselement als in den Knochen (2''') einschraubbarer, den Markraum (4.1''') überbrückender Bol­ zen (19.1) ausgebildet ist.14. Intramedullary fixation unit according to one of claims 11 to 13, characterized in that at least the first anchoring element is designed as a screw-in, the medullary cavity ( 4.1 ''') bridging bolt zen ( 19.1 ) into the bone ( 2 '''). 15. Intramedulläre Fixationseinheit nach Anspruch 14, dadurch gekennzeichnet, daß wenigstens das erste Verbin­ dungselement von wenigstens einem dünnen, seilartig ausge­ bildeten ersten Zugelement (18.1) gebildet ist und wenig­ stens der erste Bolzen (19.1) einen ersten Führungskanal (22) zur Aufnahme des ersten Zugelements (18.1) aufweist, der sich von einer ersten Öffnung (23) am Umfang des er­ sten Bolzens (19.1) zu einer zweiten Öffnung (24) am in Einschraubrichtung hinteren Ende (20) des ersten Bolzens (19.1) erstreckt.15. intramedullary fixation unit according to claim 14, characterized in that at least the first connec tion element of at least one thin, rope-like first traction element ( 18.1 ) is formed and at least the first bolt ( 19.1 ) has a first guide channel ( 22 ) for receiving the has first tension element ( 18.1 ) which extends from a first opening ( 23 ) on the circumference of the first bolt ( 19.1 ) to a second opening ( 24 ) at the rear end ( 20 ) of the first bolt ( 19.1 ) in the screwing direction . 16. Intramedulläre Fixationseinheit nach Anspruch 15, dadurch gekennzeichnet, daß der erste Bolzen (19.1) eine Verriegelungseinrichtung (25) zum Fixieren des ersten Zu­ gelements (18.1) umfaßt.16. Intramedullary fixation unit according to claim 15, characterized in that the first bolt ( 19.1 ) comprises a locking device ( 25 ) for fixing the first to gelements ( 18.1 ). 17. Intramedulläre Fixationseinheit nach einem der An­ sprüche 14 bis 16, dadurch gekennzeichnet, daß wenigstens der erste Bolzen (19.1) einen zweiten Führungskanal (28) zur Aufnahme einer mit der Befüllöffnung (6''') verbindba­ ren Befülleitung (9''') aufweist, der sich von einer drit­ ten Öffnung (29) am Umfang des ersten Bolzens (19.1) zu einer Öffnung (24) am in Einschraubrichtung hinteren Ende (20) des ersten Bolzens (19.1) erstreckt. 17. Intramedullary fixation unit according to one of claims 14 to 16, characterized in that at least the first bolt ( 19.1 ) has a second guide channel ( 28 ) for receiving a filling line ( 9 ''') which can be connected to the filling opening ( 6 '''). ) which extends from a third opening ( 29 ) on the circumference of the first bolt ( 19.1 ) to an opening ( 24 ) at the rear end ( 20 ) of the first bolt ( 19.1 ) in the screwing direction . 18. Intramedulläre Fixationseinheit nach einem der An­ sprüche 11 bis 17, dadurch gekennzeichnet, daß wenigstens das zweite Verankerungselement als durch Befüllen mit ei­ nem Fluid (37'''') expandierbares Ballonelement (19.2'''') mit wenigstens einer dichtend verschließbaren zweiten Befül­ löffnung (42) ausgebildet ist, wobei
das Ballonelement (19.2'''') auf einen Durchmesser ex­ pandierbar ist, der wenigstens im wesentlichen dem Durchmesser des Markraumes (4'''') entspricht, und
zur Verankerung des expandierten Ballonelements (19.2'''') im Knochen (2'''') am Umfang des Ballonele­ ments (19.2'''') zum Eindringen in den Knochen (2'''') vorgesehene Zahnelemente (44) angeordnet sind.
18. Intramedullary fixation unit according to one of claims 11 to 17, characterized in that at least the second anchoring element is expandable by filling with a fluid ( 37 '''') balloon element ( 19.2 '''') with at least one second sealable seal Filling opening ( 42 ) is formed, wherein
the balloon element ( 19.2 '''') can be expanded to a diameter which corresponds at least substantially to the diameter of the medullary cavity ( 4 ''''), and
tooth elements ( 44 ) provided for anchoring the expanded balloon element ( 19.2 '''') in the bone ( 2 '''') on the circumference of the balloon element ( 19.2 '''') for penetration into the bone ( 2 '''') are arranged.
19. Intramedulläre Fixationseinheit nach einem der vor­ hergehenden Ansprüche, dadurch gekennzeichnet, daß das Schlauchelement (3) eine zur Herstellung einer reibschlüs­ sigen Verbindung mit der Markraumwand (4) im zweiten Zu­ stand des Schlauchelements (3) ausreichend rauhe Außen­ oberfläche aufweist.19. An intramedullary fixation assembly according to one of the foregoing claims, characterized in that the hose member (3) for producing a reibschlüs sigen connection with the medullary cavity wall (4) in the second to the hose member stand (3) is sufficiently rough outer surface has a. 20. Intramedulläre Fixationseinheit nach einem der vor­ hergehenden Ansprüche, dadurch gekennzeichnet, daß wenig­ stens das Schlauchelement (3; 3'; 3''; 3'''; 3''''), vorzugs­ weise wenigstens das Schlauchelement (3'''; 3'''') und die Verbindungselemente (18.1, 18.2; 18.1'''', 18.2''''), aus ei­ nem oder mehreren bioresorbierbaren Werkstoffen besteht. 20. Intramedullary fixation unit according to one of the preceding claims, characterized in that at least the hose element ( 3 ; 3 '; 3 ''; 3 '''; 3 ''''), preferably at least the hose element ( 3 '''; 3 '''') and the connecting elements ( 18.1 , 18.2 ; 18.1 '''', 18.2 ''''), consists of one or more bioabsorbable materials. 21. Intramedulläre Fixationseinheit nach Anspruch 20, dadurch gekennzeichnet, daß die zugfesten Fasern (11.1) der ersten Lage (11) aus einem Werkstoff für chirurgisches Nahtmaterial bestehen.21. Intramedullary fixation unit according to claim 20, characterized in that the tensile fibers ( 11.1 ) of the first layer ( 11 ) consist of a material for surgical sutures. 22. Intramedulläre Fixationseinheit nach einem der vor­ hergehenden Ansprüche, dadurch gekennzeichnet, daß das Fluid (37; 37'''') biokompatibel, vorzugsweise bioresorbier­ bar ist.22. Intramedullary fixation unit according to one of the preceding claims, characterized in that the fluid ( 37 ; 37 '''') is biocompatible, preferably bioresorbable. 23. Intramedulläre Fixationseinheit nach einem der vor­ hergehenden Ansprüche, dadurch gekennzeichnet, daß an dem Schlauchelement (3; 3'''; 3'''') wenigstens ein nach Art ei­ nes Röntgenmarkers ausgebildetes Markierungselement (5.2; 5.2'''; 5.2'''') angeordnet ist.23. Intramedullary fixation unit according to one of the preceding claims, characterized in that on the tube element ( 3 ; 3 '''; 3 '''') at least one marking element designed in the manner of an X-ray marker ( 5.2 ; 5.2 '''; 5.2 '''') is arranged. 24. Intramedulläre Fixationseinheit nach einem der An­ sprüche 10 bis 22, dadurch gekennzeichnet, daß wenigstens an dem ersten Verbindungselement wenigstens ein nach Art eines Röntgenmarkers ausgebildetes Markierungselement (5.2; 5.2'''; 5.2'''') angeordnet ist.24. Intramedullary fixation unit according to one of claims 10 to 22, characterized in that at least one marking element ( 5.2 ; 5.2 '''; 5.2 '''') designed in the manner of an X-ray marker is arranged at least on the first connecting element.
DE1998111264 1998-03-11 1998-03-11 Intramedullar fixture unit with fixture element for insertion into bone-marrow Withdrawn DE19811264A1 (en)

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Cited By (3)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
WO2002085227A1 (en) 2001-04-19 2002-10-31 Synthes (U.S.A.) Inflatable device and method for reducing fractures in bone and in treating the spine
DE102004030347A1 (en) * 2004-06-18 2006-01-19 Aesculap Ag & Co. Kg implant
WO2017114774A1 (en) * 2015-12-30 2017-07-06 Jeannor Bvba Nail device

Cited By (7)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
WO2002085227A1 (en) 2001-04-19 2002-10-31 Synthes (U.S.A.) Inflatable device and method for reducing fractures in bone and in treating the spine
US6632235B2 (en) 2001-04-19 2003-10-14 Synthes (U.S.A.) Inflatable device and method for reducing fractures in bone and in treating the spine
US7666205B2 (en) 2001-04-19 2010-02-23 Synthes Usa, Llc Inflatable device and method for reducing fractures in bone and in treating the spine
DE102004030347A1 (en) * 2004-06-18 2006-01-19 Aesculap Ag & Co. Kg implant
DE102004030347B4 (en) * 2004-06-18 2006-08-03 Aesculap Ag & Co. Kg implant
US7670378B2 (en) 2004-06-18 2010-03-02 Aesculap Ag Implant for insertion into a bone cavity or between vertebral bodies
WO2017114774A1 (en) * 2015-12-30 2017-07-06 Jeannor Bvba Nail device

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