DE2333092A1 - Exhaust gas purification system - with electrical heater for middle catalyst part when engine stops - Google Patents

Exhaust gas purification system - with electrical heater for middle catalyst part when engine stops

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DE2333092A1 DE19732333092 DE2333092A DE2333092A1 DE 2333092 A1 DE2333092 A1 DE 2333092A1 DE 19732333092 DE19732333092 DE 19732333092 DE 2333092 A DE2333092 A DE 2333092A DE 2333092 A1 DE2333092 A1 DE 2333092A1
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Abstract

A catalytic exhaust gas purifier for internal combustion engines has the catalytic insert divided into three sections. The middle section is fitted with an electric heating element which can be connected to the car battery when the engine is switched off. A timer cuts it off the car is not started up again within 48 hours. This ensures that the catalyst is always kept at the optimum reaction temp. even during the starting period of an engine. Noxious components produced by a cold engine are thus eliminated.

Description

VOLKSWAGENWEHK AktiengesellschaftVOLKSWAGENWEHK Aktiengesellschaft

518 Wolfsbur/?
Unsere Zeichen: K 1514
1702-Pt-We/Sf
518 Wolfsbur /?
Our reference: K 1514
1702-Pt-We / Sf

28.6. 7328.6. 73

AbgasreinigungsanlageExhaust gas cleaning system

Die Erfindung bezieht sich auf eine Abgasreinigungsanlage für Brennkraftmaschinen, insbesondere für Kraftfahrzeugmotoren, mit einem in einer Abgaführenden Leitung eingeschalteten Katalysator.The invention relates to an exhaust gas cleaning system for internal combustion engines, in particular for motor vehicle engines a catalyst switched on in an exhaust line.

Zum Zwecke der Reinigung der in einer Brennkraftmaschine erzeugten Verbrennungsabgase von darin enthaltenen Schadstoffen 13t es bekannt, der Brennkraftmaschine eine Abgasreinigungsanlage, beispielsweise eine mit Katalysatoren arbeitende Eachverbrennungsanlage, nachzuschalten. Diese Katalysatoren bestehen entweder direkt aus einer die chemische Umsetzung der schädlichen Gasbestandteile bewirkenden Katalysatormasse oder aus einem mit dieser Katalysatormasse überzogenen Trägermaterial. Dabei kann das Trägermaterial entweder ein Schüttgut oder ein Peststoffkörper (Monolith) mit durchgehenden Kanälen sein. Um günstige Arbeitsergebnisse zu erzielen, ist es jedoch erforderlich, daß die Betriebstemperatur . der Abgasreinigungsanlage sich innerhalb eines bestimmten,For the purpose of cleaning those generated in an internal combustion engine Combustion exhaust gases from pollutants contained therein 13t it is known the internal combustion engine has an exhaust gas purification system, for example an each combustion system that works with catalytic converters, downstream. These catalysts either consist directly of a chemical conversion of the harmful gas components Catalyst mass or from a carrier material coated with this catalyst mass. The carrier material be either a bulk material or a body of pesticides (monolith) with continuous channels. In order to achieve favorable work results, however, it is required that the operating temperature. the exhaust gas cleaning system is within a certain,

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verhältnismäßig hochliegenden Temperaturbereiches befindet. Während unterhalb der Grenzen dieses Temperaturbereiches die Umsetzung der Schadstoffe nur unzureichend ist, besteht bei Temperaturen oberhalb dieses Bereiches die Gefahr der Zerstörung der Abgasreinigungsanlage.is located relatively high temperature range. While below the limits of this temperature range, the implementation of the pollutants is insufficient, exists at temperatures above in this area there is a risk of the exhaust gas cleaning system being destroyed.

Besondere Schwierigkeiten entstehennun beim Start einer Brennkraftmaschine aus dem kalten Zustand, da in diesem Betriebszustand eine längere Zeit vergeht, ehe die aus der Brennkraftmaschine austretenden Abgase die Abgasreinigungsanlage auf die zur Erzielung befriedigender Abgasv/erte erforderliche Betriebstemperatur gebracht haben. Während dieser Zeit gelangen die in den Abgasen enthaltenen Schadstoffe im wesentlichen unumgewandelt in die Atmosphäre, was besonders deshalb bedenklich ist,weil gerade während des Kaltstartbetriebes einer Brennkraftmaschine die sich aus der unvollkommenen Verbrennung ergebenden schädlichen Bestandteile an Kohlenmonoxyd, unverbrannten Kohlenwasserstoffen und Stickoxyden in besonders großem Maße vorhanden sind.Particular difficulties now arise when starting an internal combustion engine from the cold state, since in this operating state a longer time elapses before the exit from the internal combustion engine Exhaust gases have brought the exhaust gas cleaning system to the operating temperature required to achieve satisfactory exhaust gas values. While During this time, the pollutants contained in the exhaust gases are released into the atmosphere essentially unconverted, which is particularly important for this reason is questionable because it is precisely during the cold start operation of an internal combustion engine the harmful components of carbon monoxide, unburned hydrocarbons, resulting from imperfect combustion and nitrogen oxides are particularly abundant.

Die der Erfindung zugrunde liegende Aufgabe besteht daher darin, eine Abgasreinigungsanlage zu schaffen, die auch während des Startbetriebes der Brennkraftmaschine schon zu arbeiten in der Lage ist und die ihre volle Leistung in kürzester Zeit erreicht.The object of the invention is therefore to provide a To create exhaust gas purification system that is already able to work during the start-up operation of the internal combustion engine and which reached their full performance in a very short time.

Die Lösung dieser Aufgabe erfolgt gemäß der Erfindung dadurch, daß eine nach dem Abschalten der Brennkraftmaschine zuschaltbare Heizvorrichtung vorgesehen ist, die zumindest einen Teilbereich des Katalysators auf einer das fruhzeitigeAnspringen der katalytischen Umwandlungsreaktion sicherstellenden Temperatur hält. Dadurch, daß die von der Erfindung vorgeschlagene Heizvorrichtung, die gegebenenfalls nach einer vorbestimmten Zeit, beispielsweise nach 48 Stunden, abgeschaltet werden könnte, zumindest einen Teilbereich des Katalysators nach dem Abschalten der Brennkraftmaschine auf der Anspringtemperatur hält, ist sichergestellt, daß schon während des Anwerfens der Brennkraftmaschine zumindest ein Teil der Abgase gereinigt werden kann. Da die Umwandlungsreaktion unter Wärmeabgabe erfolgt, werden durch die dabei freigesetzte Wärme auch die übrigen Bereiche des Katalysators verhältnismäßig schnell auf die zur Umwandlung notwendige Betriebs-This object is achieved according to the invention in that a heating device, which can be switched on after the internal combustion engine has been switched off, is provided which covers at least a partial area of the catalytic converter at a temperature to ensure the early onset of the catalytic conversion reaction. Because the proposed by the invention heating device, which optionally switched off after a predetermined time, for example after 48 hours could be, at least a partial area of the catalytic converter after switching off the internal combustion engine to the light-off temperature holds, it is ensured that already during the start-up of the internal combustion engine at least some of the exhaust gases can be cleaned. Since the conversion reaction takes place with the release of heat, the The heat released in the process also reduces the remaining areas of the catalyst relatively quickly to the operating

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temperatur gebracht. Zur Aufheizung des Katalysators trägt selbstverständlich auch die in den von der Brennkraftmaschine herangeführten Abgasen enthaltene Wärme bei.brought temperature. Of course, it helps to heat up the catalytic converter also the heat contained in the exhaust gases brought in by the internal combustion engine.

Gemäß einer bevorzugten Ausführungsform der Erfindung soll eine elektrische Heizvorrichtung vorgesehen sein, die entweder aus der der Brennkraftmaschine zugeordneten Batterie oder aus einem externen Energienetz gespeist wird.According to a preferred embodiment of the invention, an electrical Heating device can be provided, either from the battery associated with the internal combustion engine or from an external one Energy grid is fed.

Da esaus Kostengründen nicht zweckmäßig sein dürfte, den gesamten Katalysator für längere Zeit nach dem Abschalten der Brennkraftmaschine zu heizen, soll gemäß der Erfindung nur ein im wesentlichen in der Mitte zwischen dem Eintritts- und dem Austrittsquerschnitt liegende Teilbereich des Katalysators heizbar sein. Dabei ist es zweckmäßig, wenn der Katalysator mehrere scheibenförmige, im Abstand voneinander angeordnete Teile aufweist, von denen ein mittlerer Teil heizbar ist. Diese Aufteilung in mehrere Einzelteile ermöglicht eine gute und wirkungsvolle Isolierung des mittleren, beheizten Teiles, so daß die für Beheizung aufzuwendende Energie verhältnismäßig klein gehalten werden kann.Since it might not be expedient for reasons of cost to use the entire catalyst To heat for a long time after switching off the internal combustion engine, according to the invention, only a substantially in the In the middle between the inlet and the outlet cross-section, the partial area of the catalytic converter can be heated. It is useful to when the catalytic converter has a plurality of disc-shaped parts arranged at a distance from one another, a central part of which can be heated. This division into several individual parts enables a good and effective insulation of the central, heated part, so that the The energy required for heating is kept relatively small can be.

Gemäß einem weiteren Vorschlag der Erfindung soll die Heizvorrichtung in der Weise ausgebildet sein, daß die Temperaturverteilung in dem beheizten Katalysatorteilbereich dem Geschwindigkeitsprofil des beim Betrieb der Brennkraftmaschine durch diesen Querschnitt strömenden Abgases entspricht. Auch diese Maßnahme soll die Zuführung der Heizenergie klein halten und sicherstellen, daß die zugeführte Energie möglichst günstig ausgenutzt wird.According to a further proposal of the invention, the heating device be designed in such a way that the temperature distribution in the heated partial catalyst area corresponds to the velocity profile of the Operation of the internal combustion engine corresponds to exhaust gas flowing through this cross section. This measure is also intended to supply the heating energy Keep it small and ensure that the energy supplied is used as efficiently as possible.

TJm die Wärmeverluste des Katalysators möglichst gering zu halten, ist es zweckmäßig, wenn das den Katalysator aufnehmende Gehäuse zumindest in dem beheizten Katalysatorteilbereich eine Värmeisolation aufweist. Eine Beschränkung der Konvektionsverluste kann weiter dadurch erreicht werden, daß der Katalysator an der höchsten Stelle der Abgasleitung der Brennkraftmaschine angeordnet ist oder daß zumindest die Abgas-TJm to keep the heat losses of the catalytic converter as low as possible it is expedient if the housing accommodating the catalyst has thermal insulation at least in the heated partial area of the catalyst. The convection losses can also be limited by placing the catalytic converter at the highest point in the exhaust pipe the internal combustion engine is arranged or that at least the exhaust gas

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leitung im Bereich des Katalysators waagerecht ausgerichtet ist.line is aligned horizontally in the area of the catalytic converter.

Weitere Vorteile und die wesentlichen Merkmale der Erfindung sind in der nachfolgenden Beschreibung enthalten, die das in der Zeichnung dargestellte Ausführungsbeispiel der Erfindung näher erläutert, Die Zeichnung zeigt in schematischer Darstellungsweise inFurther advantages and the essential features of the invention are contained in the following description, which shows that in the drawing illustrated embodiment of the invention explained in more detail, the drawing shows a schematic representation in

Figur 1 einen Längsschnitt durch eine Abgasreinigungsanlage mit einem in einer Abgasleitung eingeschalteten, beheizbaren Katalysator undFigure 1 is a longitudinal section through an exhaust gas cleaning system with a switched on in an exhaust pipe, heatable catalyst and

Figur 2 ein Diagramm, das über dem Katalysatorradius RFIG. 2 is a diagram which plots over the catalyst radius R.

den Verlauf der Abgasgeschwindigkeit ν und der von der Heizvorrichtung zu haltenden Temperatur T zeigt.the course of the exhaust gas velocity ν and that to be maintained by the heating device Temperature T shows.

In der Figur 1 ist mit 1 eine Abgasreinigungsanlage gezeigt, die ein in einer Abgasleitung 5 eingeschaltetes Gehäuse 2 mit einem in drei scheibenförmige Teile 4» 5 und 6 aufgeteilten Katalysator aufweist. Die einzelnen Katalysatorteile 4 bis 6 sind mit Abstand voneinander angeordnet, so daß axiale Spalte 7 und 8 entstehen, die das mittlere Katalysatorteil 5 von den beiden Endteilen 4 und 6 trennen. Das mittlere Katalysatorteil 5 weist eine Heizvorrichtung 10 auf, die im wesentlichen aus Heizdrähten 11 besteht, die von einer Batterie 12 entsprechend der Stellung eines Schalters 13 gespeist werden. Um die Wärmeverluste des Katalysators möglichst klein zu halten, ist das Katalysatorgehäuse 2 im Bereich der Katalysatorteile von einer Wärmeisolierung 9 umgeben.In FIG. 1, 1 shows an exhaust gas purification system that has a Housing 2 switched on in an exhaust pipe 5 with one in three has disc-shaped parts 4 »5 and 6 divided catalyst. The individual catalyst parts 4 to 6 are at a distance from one another arranged so that axial gaps 7 and 8 arise, the middle Separate the catalytic converter part 5 from the two end parts 4 and 6. That middle catalytic converter part 5 has a heating device 10, which essentially consists of heating wires 11, which are taken from a battery 12 are fed according to the position of a switch 13. To the To keep heat losses of the catalytic converter as small as possible, the catalytic converter housing 2 is provided with thermal insulation in the area of the catalytic converter parts 9 surrounded.

Die von der Erfindung vorgeschlagene Heizvorrichtung 10, die mit oder nach dem Abstellen der Brennkraftmaschine wenigstens für eine gewisse Zeit zugeschaltet wird, soll nun zumindest in einem Teilbereich des Katalysators eine Temperatur aufrechterhalten, die nach erneutem Start der Brennkraftmaschine ein frühzeitiges Einsetzen der Umwandlungs-The proposed by the invention heating device 10, which with or is switched on after switching off the internal combustion engine at least for a certain time, should now at least in a partial area of the Maintain a catalyst temperature that, after restarting the internal combustion engine, an early onset of the conversion

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reaktion ermöglicht. Die Höhe dieser Temperatur hängt von der Art des Katalysators und von der konstruktionsbedingten Größe der Wärmeverluste der von der Brennkraftmaschine zugeführten Abgase zwischen Motorbrennraum und dem Katalysator in der Anspringphase ab. Sind beispielsweise die Leitungen zwischen der Abgasreinigungsanlage und dem Brennraum der Brennkraftmaschine sehr kurz und gut isoliert, so weist das aus der Brennkraftmaschine austretende Abgas auch in der Startphase verhältnismäßig hohe Temperaturen auf, die eine schnelle Aufheizung des Katalysators ermöglichen. In diesem Fall kann die von der Heizvorrichtung zu haltene Temperatur wesentlich niedriger liegen, als bei einer Anlage, in der eine verhältnismäßig lange und damit Wärmeverluste erzeugende Yerbindungsleitung zwischen der Brennkraftmaschine und der Abgasreinigungsanlage vorgesehen ist. Bei günstiger Ausführung kann die von der Heizvorrichtung zu haltene Temperatur niedriger als etwa 200 - 3OO0 C sein.reaction enabled. The level of this temperature depends on the type of catalytic converter and the design-related size of the heat losses in the exhaust gases supplied by the internal combustion engine between the engine combustion chamber and the catalytic converter in the light-off phase. If, for example, the lines between the exhaust gas cleaning system and the combustion chamber of the internal combustion engine are very short and well insulated, the exhaust gas exiting the internal combustion engine has relatively high temperatures even in the starting phase, which enable the catalytic converter to be heated up quickly. In this case, the temperature to be maintained by the heating device can be significantly lower than in a system in which a relatively long and thus heat loss-generating connection line is provided between the internal combustion engine and the exhaust gas cleaning system. 3OO 0 C to be - in a favorable embodiment, the low from the heater maintained at temperature less than about 200 can.

Um nun die für die Temperaturhaltung zuzuführende Energie auf einen möglichst niedrigen Pegel zu halten, empfiehlt es sich, nur einen Teilbereich des Katalysators, vorzugsweise einen mittleren Querschnitt des Katalysators auf dieser Anspringtemperatur zu halten. Dabei ergibt sich der Vorteil, daß die benachbarten, nicht direkt beheizten Teilbereiche des Katalysators selbst als Wärmeisolierung wirken, zumal das Trägermaterial der heute üblichen Katalysatoren aus einem gut wärmeisolierenden Material besteht. Eine weitere Isolierung des beheizten mittleren Katalysatorbereiches ergibt sich, wenn, wie in der Zeichnung gezeigt ist, der Katalysator in mehrere scheibenförmige Teile geteilt ist, die im Abstand voneinander angeordnet sind. Die in der Figur 1 zu erkennenden axialen Spalte 7 und 8, die den mittleren, beheizten Katalysatorteil 5 von den beiden Endteilen 4 und 6 trennen, wirken nämlich mit ihrem Gaspolster als besonders gute Isolierung. Auch an dem äußeren, den Katalysator aufnehmenden Gehäuse 2 soll eine gute Wärmeisolierung 9 vorhanden sein, so daß die Wärmeverluste aus dem Katalysator aahr gering bleiben. Wenn weiter die Eohrleitungen in der Umgebung des Katalysators möglichst waagerecht ausgerichtet sind oder wenn die Abgasreinigungsanlage an der höchsten Stelle der Abgasrohrleitung angeordnet ist, dann können dadurch besonders die durch Konvektion bedingten Wärmeverluste niedrig gehalten werden.In order to keep the energy to be supplied for maintaining the temperature at the lowest possible level, it is advisable to keep only a partial area of the catalytic converter, preferably a central cross section of the catalytic converter, at this light-off temperature. This has the advantage that the adjacent, not directly heated subregions of the catalytic converter itself act as thermal insulation, especially since the carrier material of today's conventional catalytic converters consists of a material that provides good thermal insulation. A further insulation of the heated central catalyst area results when, as shown in the drawing, the catalyst is divided into several disk-shaped parts which are arranged at a distance from one another. The axial gaps 7 and 8 that can be seen in FIG. 1, which separate the central, heated catalytic converter part 5 from the two end parts 4 and 6, act with their gas cushion as particularly good insulation. Good thermal insulation 9 should also be present on the outer housing 2, which receives the catalytic converter, so that the heat losses from the catalytic converter remain low. Furthermore, if the pipes in the vicinity of the catalytic converter are aligned as horizontally as possible or if the exhaust gas cleaning system is arranged at the highest point of the exhaust pipe, then the heat losses caused by convection can be kept low.

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Die erfindungsgemäße Heizvorrichtung stellt nun sicher, daß auch nach dem Abstellen der Brennkraftmaschine zumindest ein Teilbereich des Katalysators, bei der in der Figur 1 gezeigten Ausführung der mittlere scheibenförmige Teil 5, auf der Anspringtemperatur gehalten wird. Die Heizvorrichtung kann dabei so durch eine hier nicht gezeigte Regelvorrichtung geregelt werden, daß für eine bestimmte Zeit nach dem Abstellen der Brennkraftmaschine die Solltemperatur gehalten wird. Diese Zeit könnte beispielsweise 48 Stunden betragen, wobei davon ausgegangen wird, daß die Mehrzahl der Kraftfahrzeuge, für die im wesentlichen die erfindungsgemäße Abgasreinigungsanlage gedacht ist, nicht mehr als 48 Stunden hintereinander außer Betrieb ist. Nach dieser Zeit könnte die Heizvorrichtung, beispielsweise mittels eines Zeitgerätes, abgeschaltet werden, damit die Energieaufnahme aus der Batterie 12 oder einem ähnlichen Energiespeicher nicht zu groß wird.The heating device according to the invention now ensures that too after the internal combustion engine has been switched off, at least a partial area of the catalytic converter, in the embodiment shown in FIG. 1, the middle disk-shaped part 5, is kept at the light-off temperature will. The heating device can be controlled by a control device not shown here that for a certain time the setpoint temperature is maintained after the internal combustion engine has been switched off. This time could be 48 hours, for example, with It is assumed that the majority of motor vehicles for which the exhaust gas cleaning system according to the invention is essentially intended is out of service for no more than 48 consecutive hours. After this time, the heating device could be switched off, for example by means of a timer, so that the energy consumption is switched off the battery 12 or a similar energy storage device is not too large.

Selbstverständlich wäre es auch denkbar, die Heizvorrichtung 10 so auszubilden, daß sie wahlweise auch mit einem externen Energienetz verbindbar ist. So wäre es beispielsweise bei einem in einer Garage abgestellten Kraftfahrzeug ohne Schwierigkeiten möglich, die Heizvorrichtung an das Haus-Stromnetz anzuschließen.Of course, it would also be conceivable for the heating device 10 to do so to train that it is optionally connectable to an external energy network. For example, it would be in a garage parked motor vehicle possible without difficulty to connect the heater to the house power grid.

Erfindungsgemäß soll die Heizvorrichtung weiterhin so ausgebildet und angeordnet sein, daß in dem beheizten Katalysatorquerschnitt eine Temperaturverteilung vorliegt, die im wesentlichen dem Geschvindigkeitsprof.il des bei Betrieb der Brennkraftmaschine durch diesen Querschnitt strömenden Abgases entspricht. In der Figur 2 ist mit gestrichelten xLinien der Verlauf der Geschwindigkeit über dem Radius des im Querschnitt kreisförmigen Katalysators gezeigt. Dabei ergibt sich, daß in einem mittleren Bereich des Katalysators eine etwa konstante Geschwindigkeit vorliegt, die am Rand (Rg. . = Katalysatoraußenradius) bis auf den Vert 0 abfällt. Entsprechend soll die Temperatur in dem beheizten Katalysatorbereich einen in der Figur 2 mit ausgezogenen Linien angedeuteten Verlauf nehmen, bei dem sie in dem mittleren Bereich einen zum Anspringen des Katalysators ausreichendenAccording to the invention, the heating device should also be designed and arranged in such a way that there is a temperature distribution in the heated catalyst cross-section which essentially corresponds to the velocity profile of the exhaust gas flowing through this cross-section when the internal combustion engine is in operation. In FIG. 2, dashed x lines show the course of the speed over the radius of the catalytic converter, which is circular in cross section. The result is that there is an approximately constant speed in a central area of the catalytic converter, which at the edge (Rg. = Outer radius of the catalytic converter) drops to vert. Correspondingly, the temperature in the heated catalyst area should take a course indicated by solid lines in FIG. 2, in which it is sufficient for the catalyst to start up in the central area

Wert T. einnimmt, der in dem Randbereich auf einen wesentlich Anspr·Value T. assumes that in the edge area on a substantial

niedrigeren Wert T„ , abfällt. Diese Ausbildung des Temperaturprofils,lower value T ", drops. This formation of the temperature profile,

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die durch eine entsprechende Konzentrierung der Heizdrähte in dem achsnahen Bereich des Katalysators erreicht werden kann, bewirkt nun eine besonders wirtschaftliche Ausnutzung der zugeführten Energie, indem nur diejenigen Bereiche des Katalysators warm gehalten werden, in denen ein besonders hoher Umsatz an Schadstoffen erfolgt, während die wesentlich niedriger beaufschlagten Eandpartien beim Startvorgang vernachlässigt werden können. Dadurch, daß die Randtemperaturen des Katalysators auch in dem beheizten Teilbereich verhältnismäßig niedrig liegen, kann die Wärmeabgabe an die Wand auf relativ kleine Werte begrenzt werden.which can be achieved by a corresponding concentration of the heating wires in the near-axis area of the catalytic converter Now a particularly economical use of the energy supplied by keeping only those areas of the catalyst warm in which there is a particularly high turnover of pollutants, while the much lower loaded Eandpartie can be neglected during the starting process. Because the edge temperatures of the catalyst are also relatively low in the heated sub-area, the heat dissipation to the wall can increase relatively small values are limited.

Die erfindungsgemäße Abgasreinigungsanlage stellt also sicher, daß für eine bestimmte Zeit nach dem Abstellen der Brennkraftmaschine eine vorgegebene Temperatur zumindest in einem Teilbereich des Katalysators aufrechterhalten wird. Dieser Teilbereich des Katalysators sorgt also sofort oder bald nach dem Anstellen der Brennkraftmaschine für eine zumindest teilweise Eeinigung der Abgase, wobei die infolge der exothermen Umwandlungsreaktion entstehende reaktionswärme eine schnelle Aufheizung auch der anderen Katalysatorbereiche zusammen mit der in dem Abgas enthaltenen Wärme bewirkt. Dadurch ist schon wenige Augenblicke nach dem Anstellen der Brennkraftmaschine der gesamte Katalysator betriebsbereit, so daß auch die gerade während des Startvorganges mit kaltem Motor in besonders großem Maße anfallenden schädlichen Abgasbestandteile umgewandelt werden können.The exhaust gas cleaning system according to the invention thus ensures that a predetermined temperature at least in a partial area of the catalytic converter for a certain time after the internal combustion engine has been switched off is maintained. This sub-area of the catalytic converter takes care of it immediately or soon after the internal combustion engine has been switched on for at least partial cleaning of the exhaust gases, the heat of reaction resulting from the exothermic conversion reaction being a causes rapid heating of the other catalyst areas together with the heat contained in the exhaust gas. This is already a few Moments after the internal combustion engine has been switched on, the entire catalytic converter is ready for operation, so that even during the starting process with a cold engine, particularly large quantities of harmful exhaust gas components can be converted.

Es wäre auch denkbar, die erfindungsgemäße Katalysator-Heizvorrichtung mit an sich bekannten Steuergeräten auszurüsten, die ein Einschalten der Heizvorrichtung zu einem vorgebbaren Zeitpunkt bewirken. Abweichend von der zuvor beschriebenen Betriebsweise, bei der die Anspringtemperatur im Katalysator für marimal 48 Stunden nach dem Abschalten der Brennkraftmaschine aufrecht erhalten wird, könnte so durch entsprechende Einstellung des Steuergerätes das Zuschalten der Heizvorrichtung auch erst zu einem für die Aufheizung des Katalysators ausreichend frühen Zeitpunkt vor der Inbetriebnahme der Brennkraftmaschine erreicht werden.It would also be conceivable to use the catalyst heating device according to the invention to be equipped with control devices known per se, which cause the heating device to be switched on at a predetermined point in time. Different of the operating mode described above, in which the light-off temperature in the catalytic converter is maintained for 48 hours after the Internal combustion engine is maintained, the switching on of the heating device could be done by setting the control unit accordingly also only reached at a sufficiently early point in time for the catalytic converter to heat up before the internal combustion engine is started up will.

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Claims (11)

AlTSP Ht* CHEAlTSP Ht * CHE 1.J Abgasreinigungsanlage für Brennkraftmaschinen, insbesondere für Kraftfahrzeugmotoren, mit einem in einer abgasführenden Leitung eingeschalteten Katalysator, dadurch gekennzeichnet, daß eine nach dem Abschalten der Brennkraftmaschine zuschaltbare Heizvorrichtung (10) vorgesehen ist, die zumindest einen Teilbereich (5) des Katalysators (4» 5» 6) auf einer das frühzeitige Anspringen der katalytischen Umwandlungsreaktion sicherstellenden Temperatur hält.1.J Exhaust gas cleaning system for internal combustion engines, especially for motor vehicle engines, with an exhaust gas-carrying system Line switched on catalytic converter, characterized in that one which can be switched on after the internal combustion engine has been switched off Heating device (10) is provided, which at least a portion (5) of the catalyst (4 »5» 6) on an early Start of the catalytic conversion reaction ensuring temperature. 2. Abgasreinigungsanlage nach Anspruch 1, dadurch gekennzeichnet, daß die Heizvorrichtung (10.) nach einer vorbestimmten Zeit abschal tbar ist.2. Exhaust gas purification system according to claim 1, characterized in that the heating device (10.) peel off after a predetermined time is table. 3· Abgasrei-iigungsanlage nach einem der Ansprüche 1 oder 2, dadurch gekennzeichnet, daß eine elektrische Heizvorrichtung (10) vorgesehen ist.3 · Exhaust gas cleaning system according to one of claims 1 or 2, characterized characterized in that an electrical heating device (10) is provided. 409883/0708409883/0708 4· Abgasreinigungsanlage nach Anspruch 3» dadurch gekennzeichnet, daß die elektrische Heizvorrichtung (10) aus einer der Brennkraftmaschine zugeordneten Batterie (12) gespeist ist.4 · Exhaust gas cleaning system according to claim 3 »characterized in that that the electrical heating device (10) is fed from a battery (12) assigned to the internal combustion engine. 5· Abgasreinigungsanlage nach Anspruch 3» dadurch gekennzeichnet, daß die Heizvorrichtung aus einem externen Energienetz gespeist ist.5 · Exhaust gas cleaning system according to claim 3 »characterized in that that the heating device is fed from an external energy network. 6. Abgasreinigungsanlage nach einem der Ansprüche 1 bis 5» dadurch gekennzeichnet, daß ein im wesentlichen in der Mitte zwischen dem Eintritts- und dem Austrittsquerschnitt liegender Teilbereich (5) des Katalysators heizbar ist.6. Exhaust gas cleaning system according to one of claims 1 to 5 »thereby characterized in that a sub-area lying substantially in the middle between the inlet and outlet cross-sections (5) the catalyst can be heated. 7· Abgasreinigungsanlage nach Anspruch 6, dadurch gekennzeichnet, daß der Katalysator mehrere scheibenförmige, im Abstand voneinander angeordnete Teile (4» 5t 6) aufweist, von denen ein mittlerer Teil (5) heizbar ist.7. Exhaust gas cleaning system according to claim 6, characterized in that that the catalyst has several disc-shaped, spaced apart parts (4 »5t 6), of which a middle Part (5) can be heated. 8. Abgasreinigungsanlage nach einem der vorangegangenen Ansprüche, dadurch gekennzeichnet, daß die Heizvorrichtung (1O) in der V/eise ausgebildet ist, daß die Temperaturverteilung über den Querschnitt des beheizten Katalysatorbereichs dem Geschwindigkeitsprofil des beim Betrieb der Brennkraftmaschine durch diesen Querschnitt strömenden Abgases entspricht.8. Exhaust gas cleaning system according to one of the preceding claims, characterized in that the heating device (1O) in the V / eise is designed that the temperature distribution over the cross section of the heated catalyst area corresponds to the speed profile of the corresponds to exhaust gas flowing through this cross section during operation of the internal combustion engine. 9. Abgasreinigungsanlage nach einem der vorangegangenen Ansprüche, dadurch gekennzeichnet, daß das den Katalysator (4 - 6) aufnehmende Gehäuse (2) zumindest in dem beheizten Katalysatorteilbereich eine Wärmeisolation (9) aufweist.9. Exhaust gas cleaning system according to one of the preceding claims, characterized in that the housing (2) receiving the catalyst (4-6) at least in the heated partial catalyst area has a thermal insulation (9). 10. Abgasreinigungsanlage nach einem der vorangegangenen Ansprüche, dadurch gekennzeichnet, daß der Katalysator (4 - 6) an der höchsten Stelle der Abgasleitung (3) der Brennkraftmaschine angeordnet ist.10. Exhaust gas cleaning system according to one of the preceding claims, characterized in that the catalytic converter (4-6) is arranged at the highest point of the exhaust pipe (3) of the internal combustion engine is. 409883/Q708409883 / Q708 11. Abgasreinigungsanlage nach einem der vorangegangenen Ansprüche, dadurch gekennzeichnet, daß die Abgasleitung (5) zumindest im des Katalysators (/] - 6) waagerecht ausgerichtet ist.11. Exhaust gas cleaning system according to one of the preceding claims, characterized in that the exhaust pipe (5) at least in of the catalytic converter (/] - 6) is aligned horizontally. 409883/0708409883/0708
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