DE2522477A1 - Haulage vehicle timber floor - is clamped down by composite profiles to form flat floor - Google Patents

Haulage vehicle timber floor - is clamped down by composite profiles to form flat floor

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DE2522477A1
DE2522477A1 DE19752522477 DE2522477A DE2522477A1 DE 2522477 A1 DE2522477 A1 DE 2522477A1 DE 19752522477 DE19752522477 DE 19752522477 DE 2522477 A DE2522477 A DE 2522477A DE 2522477 A1 DE2522477 A1 DE 2522477A1
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Jan Moeller
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    • B62LAND VEHICLES FOR TRAVELLING OTHERWISE THAN ON RAILS
    • B62DMOTOR VEHICLES; TRAILERS
    • B62D25/00Superstructure or monocoque structure sub-units; Parts or details thereof not otherwise provided for
    • B62D25/20Floors or bottom sub-units
    • B62D25/2054Load carrying floors for commercial vehicles

Abstract

The vehicle timber floor forms a completely flat surface and may be replaced when it is worn and damaged by abrasive loads or by crates and containers with sharp edges. A section of the floor is readily replaced by removing a small number of clamping bolts. The wooden planks (4) of the floor are clamped down by the flanges (10) of a clamping profile. The flanges are held on steps (16) in the planks so that the clamping profile top face and wooden floor sections have a common flat surface. The clamping profile is fastened by bolts (1) which pass through the bottom of the profile channel section (9) and through the support profile (6). The nuts on these bolts are accessible from below and the trapped bolt heads are welded to washer plates (14) within the closed profile to prevent rotation.

Description

Wagenboden, vorzugsweise aus Holz, für Lastautos.Car floor, preferably made of wood, for trucks.

Die Erfindung betrifft einen Wagenboden, vorzugsweise aus Holz, für Lastautos. Solche Wagenböden sind sehr starkem Verschleiss ausgesetzt, weil diese Lastautos zum Transport von sehr verschiedenen Waren benutzt werden, z.B. Schüttgut oder Kisten und Container mit scharfen Kanten.The invention relates to a car floor, preferably made of wood, for Trucks. Such car floors are exposed to very heavy wear, because this Trucks are used to transport a wide variety of goods, e.g. bulk goods or boxes and containers with sharp edges.

Die bisher bekannten Wagenböden dieser Art bestehen aus Brettern, die mittels Schwellenschrauben am Rahmen des Wagenbodens festgespannt sind. Ein solcher Wagenboden ist schwer auszuwechseln, denn er ist mit unzähligen Schwellenschrauben festgemacht. Ausserdem geben die Schwellenschrauben zu erhöhtem Verschleiss Anlass, da sie dazu beitragen, dass der Wagenboden eine unebene Fläche bildet, egal ob sie versenkt sind oder nicht.The previously known car floors of this type consist of boards, which are clamped to the frame of the car floor by means of sleeper screws. A Such a wagon floor is difficult to change because it has innumerable sleeper screws fixed. In addition, the sleeper screws give rise to increased wear, because they contribute to the fact that the car floor forms an uneven surface, regardless of whether they are sunk or not.

Zweck der vorliegenden Erfindung ist die Schaffung eines Wagenbodens, welcher bedeutend leichter auszuwechseln ist als die bisher bekannten, und welcher eine vollständig ebene Fläche bildet.The purpose of the present invention is to create a car floor, which is significantly easier to change than the previously known, and which forms a completely flat surface.

Dies wird erfindungsgemass dadurch erzielt, dass der Wagenboden aus mehreren Sektionen zusammengesetzt ist, deren längsten Seitenkanten von quer zum Wagenboden verlaufenden Profileisenpaaren festgehalten werden, von welchen Paaren das eine Profileisen am Rahmen des Wagenbodens festgemacht ist, während das andere Profileisen zusammenspannbar am ersten befestigt ist, wobei die beiden Profileisen waagrecht verlaufende Flanschenteile aufweisen, zwischen welchen die Längsseitenkanten der Sektionen festgeklemmt sind.This is achieved according to the invention in that the car floor consists of several sections is composed, the longest side edges of transverse to the Car floor running profile iron pairs are held by which pairs one profile iron is attached to the frame of the car floor, while the other Profile iron is fastened together on the first, the two profile iron have horizontally extending flange parts, between which the longitudinal side edges the sections are clamped.

Mit dieser Konstruktion erzielt man ein leichtes Auswechseln des ganzen Wagenbodens oder Teilen davon, denn jede Sektion wird nur von einer begrenzten Anzahl Muttern festgehalten.With this construction one achieves an easy exchange of the whole Car floor or parts of it, because each section is only made up of a limited number Nuts held on.

Bei einer besonderen Ausführungsform der Erfindung hat das feste Profileisen in jedem Paar einen im wesentlichen U-förmigen Querschnitt mit rechtwinklig von den Flanschen verlaufenden oder umgebogenen Flanschenteilen, auf denen die Seitenkanten der Sektionen ruhen, während der Körper des anderen Profileisens in das Innere des ersten Profileisens hinunterragt und mit Flanschenteilen versehen ist, welche nach oben eine ungebrochene, ebene Fläche aufweisen, deren Breite im wesentlichen der gesamten Breite der waagrecht liegenden Flanschenteile des ersten Profileisens entspricht. Dadurch erzielt man, dass der Wagenboden eine vollständig geschlossene Oberfläche aufweist.In a particular embodiment of the invention, the fixed profile iron in each pair a substantially U-shaped cross-section at right angles from the flanges running or bent flange parts on which the side edges of the sections rest, while the body of the other profile iron moves into the interior of the first profile iron protrudes and is provided with flange parts, which after have an unbroken, flat surface at the top, the width of which is essentially the corresponds to the entire width of the horizontally lying flange parts of the first profile iron. This ensures that the floor of the car has a completely closed surface having.

Erfindungsgemäss sind die beiden Profileisen in jedem Paar zweckmässig mittels Schraubenbolzen zusammengespannt, welche sich ohne Drehmöglichkeit durch das lose Profileisen nach unten erstrecken.According to the invention, the two profile irons are useful in each pair clamped together by means of screw bolts, which pass through without the possibility of turning extend the loose profile iron downwards.

Erfindungsgemäss ist es ausserdem zweckmässig, dass die Sektionen den festgehaltenen Seitenkanten entlang oben einen Rezess aufweisen, dessen Tiefe der Dicke des Flanschenteils des losen Profileisens entspricht. Dadurch erzielt man, dass der Wagenboden eine vollständig ebene Fläche ohne störende Unebenheiten, welche den Verschleiss erhöhen können, ist.According to the invention, it is also expedient that the sections a recess along the top of the gripped side edges exhibit, the depth of which corresponds to the thickness of the flange part of the loose profile iron. Through this one achieves that the car floor has a completely flat surface without disturbing unevenness, which can increase the wear and tear.

Die Erfindung wird nachstehend an einem Ausführungsbeispiel mit Hinweis auf die Zeichnung näher erklärt.The invention is explained below using an exemplary embodiment with reference explained in more detail on the drawing.

Fig. 1 zeigt einen Teil eines erfindungsgemässen Wagenbodens, Fig. 2 zeigt einen Schnitt nach der-Linie II-II in Fig. 1, wobei die Teile getrennt sind, und Fig. 3 zeigt dasselbe wie Fig. 2, wobei aber die Teile montiert sind.Fig. 1 shows part of a carriage floor according to the invention, Fig. 2 shows a section along the line II-II in FIG. 1, the parts being separated, and Fig. 3 shows the same as Fig. 2, but with the parts assembled.

In Fig. 1 ist ein Teil eines Wagenbodens 1 gezeigt, welcher aus einem Rahmen 2 und Längsträgern 3 besteht. Der Wagenboden ist aus Sektionen 4 aus z.B. Holz zusammengesetzt, welche von mehreren Paaren Profileisen festgehalten werden, von welchen Profileisen nur die oberen 5 auf der Zeichnung ersichtlich In Fig. 2 sind Details der Festhalteorgane mit einem oberen, losen Profileisen 5 und einem unteren, festsitzenden Profileisen 6 gezeigt, Das Profileisen 6 ist ein grosses U-Eisen, dessen Flanschen 7 zum Bilden von Flanschenteilen 8, auf denen die Kanten der Sektionen 4 ruhen, nach aussen umgebogen sind.In Fig. 1, a part of a car floor 1 is shown, which consists of a Frame 2 and side members 3 consists. The car floor is made up of sections 4 from e.g. Composed of wood, which are held in place by several pairs of profile iron, of which profile iron only the top 5 can be seen in the drawing In Fig. 2 are details of the retaining organs with an upper, loose profile iron 5 and one lower, fixed profile iron 6 shown, the profile iron 6 is a large one U-iron, its flanges 7 to form flange parts 8 on which the edges of the sections 4 rest, are bent outwards.

Das Profileisen 6 ist in Ausschnitten in den Längsträgern 3 angebracht und an beiden Enden an den Rahmen 2 geschweisst.The profile iron 6 is attached in cutouts in the side members 3 and welded to the frame 2 at both ends.

Das lose Profileisen 5 besteht ebenfalls aus einem U-Eisen 9, auf welches ein Flacheisen 10 geschweisst ist, welches das Profil schliesst. Durch ein Loch im Boden des U-Eisens 9 ist ein Bolzen 11 angebracht, welcher durch ein entsprechendes Loch im Boden des U-Eisens 6 mit einer Mutter 12 gespannt werden kann. Um diese Zusammenspannungsoperation durchführen zu können, ist der Bolzen 11 undrehbar gemacht worden, indem eine quadratische Scheibe 14, deren Kantenlange gleich dem Abstand zwischen den Flanschen des U-Eisens 9 ist, an seinen Kopf angeschweisst worden ist, und damit der Bolzen nicht im geschlossenen Profil verschwindet, ist über jedem Bolzen ein Stück Flacheisen 15 angeschweisst.The loose profile iron 5 also consists of a U-iron 9 on which a flat iron 10 is welded, which closes the profile. Through a Hole in the bottom of the U-iron 9, a bolt 11 is attached, which by a corresponding Hole in the bottom of the U-iron 6 with a nut 12 can be tightened. Around To be able to perform clamping operation, the bolt 11 is made non-rotatable been by placing a square disc 14, the edge length of which is equal to the distance between the flanges of the U-iron 9, has been welded to its head, and thus the bolt does not disappear in the closed profile, there is one above each bolt Piece of flat iron 15 welded on.

Damit eine ganz ebene Oberfläche des Wagenbodens erzielt wird, haben die Seitenkanten der Sektionen 4 einen Rezess 16, dessen Tiefe und Breite der Dicke und der herausragenden Länge des Flacheisens 10 entspricht, so dass die Oberseite des Flacheisens 10 mit der Oberseite der Sektionen 4 fluchtet, so wie es montiert in Fig. 3 gezeigt ist.So that a completely flat surface of the car floor is achieved the side edges of the sections 4 a recess 16, the depth and width of the thickness and the protruding length of the flat iron 10, so that the top of the flat iron 10 is aligned with the top of the sections 4 as it is assembled is shown in FIG.

Die Festhalteorgane können auch anders gestaltet sein. Zum Beispiel können die Flanschenteile 8 nach innen umgebogen sein, und das lose Profileisen kann ein T-Eisen sein, wobei an die Unterseite des Körpers des T-Eisens Bolzen oder Gewindestücke angeschweisst sind. Das lose Profileisen kann auch V-förmig sein, und die Bolzen können keilförmige Köpfe aufweisen.The retaining organs can also be designed differently. For example the flange parts 8 can be bent inwards, and the loose profile iron can be a T-iron, with bolts or bolts to the underside of the body of the T-iron Threaded pieces are welded on. The loose profile iron can also be V-shaped, and the bolts can have wedge-shaped heads.

Claims (4)

ANSPRUECHE ~ . .CLAIMS ~. . 1. Wagenboden, vorzugsweise aus Holz, für Lastautos, dadurch e e k e n n z e i c h n e t, dass er aus mehreren Sektionen 4 zusammengesetzt ist, deren längsten Seitenkanten von quer zum Wagenboden verlaufenden Proilfeisenpaaren festgehalten werden, von welchen Paaren das eine Profileisen 6 am Rahmen 2 des Wagenbodens festgemacht ist, während das andere Profileisen 5 zusammenspannbar am ersten befestigt ist, und dass die beiden Profileisen 5,6 waagrecht verlaufende Flanschenteile 8,10 aufweisen, zwischen welchen die Längsseitenkanten der Sektionen 4 festgeklemmt sind.1. Car floor, preferably made of wood, for trucks, thereby e e k It is noted that it is composed of several sections 4, whose longest side edges of profile iron pairs running transversely to the wagon floor are of which pairs the one profile iron 6 attached to the frame 2 of the car floor is, while the other profile iron 5 is clamped together attached to the first, and that the two profile irons 5, 6 have horizontally extending flange parts 8, 10, between which the longitudinal side edges of the sections 4 are clamped. 2. Wagenboden gemäss Anspruch 1, dadurch g e k e n n -z e i c h n e t, dass das feste Profileisen 6 in jedem Paar einen im wesentlichen U-förmigen Querschnitt hat, mit rechtwinklig von den Flanschen verlaufenden oder umgebogenen Flanschenteilen 8, auf denen die Seitenkanten der Sektionen 4 ruhen, während der Körper des anderen Profil eisens 5 in das Innere des ersten Profil eisens 6 hinunterragt und mit Flanschenteilen 10 versehen ist, welche nach oben eine ungebrochene, ebene Fläche aufweisen, deren Breite im wesentlichen der gesamten Breite der waagrecht liegenden Flanschenteile 8 des ersten Profileisens 6 entspricht. 2. Car floor according to claim 1, characterized in that g e k e n n -z e i c h n e t that the fixed profile iron 6 in each pair is essentially U-shaped Has cross-section, with perpendicular or bent over from the flanges Flange parts 8 on which the side edges of the sections 4 rest, during the Body of the other profile iron 5 in the interior of the first profile iron 6 protrudes and is provided with flange parts 10, which is an unbroken, flat top Have surface, the width of which is essentially the entire width of the horizontal lying flange parts 8 of the first profile iron 6 corresponds. 3. Wagenboden gemäss Anspruch 1 oder 2, dadurch g e k e n n -z e i c h n e t, dass die beiden Profileisen 5,6 in jedem Paar mittels Schraubenbolzen 11,12 zusammengespannt sind, welche ohne Drehmöglichkeit unten am losen Profileisen angebracht sind. 3. Car floor according to claim 1 or 2, characterized in that g e k e n n -z e i n e t that the two profile iron 5,6 in each pair by means of screw bolts 11,12 are clamped together, which without the possibility of turning at the bottom of the loose profile iron are appropriate. 4. Wagenboden gemäss Anspruch 1, 2 oder 3, dadurch g e -k e n n z e i c h n e t, dass die Sektionen 4 den festgehaltenen Seitenkanten entlang oben einen Rezess 16 aufweisen, dessen Tiefe und Breite der Dicke und der überlappenden Breite der Flanschenteile 10 des losen Profileisens 5 entspricht. 4. Car floor according to claim 1, 2 or 3, characterized g e -k e n n z e i c h n e t that the sections 4 along the fixed side edges along the top have a recess 16, the depth and width of the thickness and the overlapping Width of the flange parts 10 of the loose profile iron 5 corresponds.
DE19752522477 1974-05-21 1975-05-21 Haulage vehicle timber floor - is clamped down by composite profiles to form flat floor Withdrawn DE2522477A1 (en)

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DK135663B (en) 1977-06-06
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DK277074A (en) 1975-11-22

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