DE3612739A1 - Crash barrier post - Google Patents

Crash barrier post

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DE3612739A1
DE3612739A1 DE19863612739 DE3612739A DE3612739A1 DE 3612739 A1 DE3612739 A1 DE 3612739A1 DE 19863612739 DE19863612739 DE 19863612739 DE 3612739 A DE3612739 A DE 3612739A DE 3612739 A1 DE3612739 A1 DE 3612739A1
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Rolf-Peter 4280 Borken Leers
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    • EFIXED CONSTRUCTIONS
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    • E01FADDITIONAL WORK, SUCH AS EQUIPPING ROADS OR THE CONSTRUCTION OF PLATFORMS, HELICOPTER LANDING STAGES, SIGNS, SNOW FENCES, OR THE LIKE
    • E01F15/00Safety arrangements for slowing, redirecting or stopping errant vehicles, e.g. guard posts or bollards; Arrangements for reducing damage to roadside structures due to vehicular impact
    • E01F15/14Safety arrangements for slowing, redirecting or stopping errant vehicles, e.g. guard posts or bollards; Arrangements for reducing damage to roadside structures due to vehicular impact specially adapted for local protection, e.g. for bridge piers, for traffic islands
    • E01F15/141Safety arrangements for slowing, redirecting or stopping errant vehicles, e.g. guard posts or bollards; Arrangements for reducing damage to roadside structures due to vehicular impact specially adapted for local protection, e.g. for bridge piers, for traffic islands for column or post protection
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    • E01F15/02Continuous barriers extending along roads or between traffic lanes
    • E01F15/04Continuous barriers extending along roads or between traffic lanes essentially made of longitudinal beams or rigid strips supported above ground at spaced points
    • E01F15/0461Supports, e.g. posts
    • E01F15/0469Covers, e.g. of ground surface around the foot

Abstract

The invention relates to a crash barrier post comprising a sharp-edged metal profile and a cylindrical casing, which is suitable for preventing or lessening the damage to vehicles and injuries to people. The cylindrical casing consists of a combination of cellular rubber or plastic foam and a plastic tube which is designed so that the casing can be retrofitted without dismounting the SP bar.

Description

Beschreibung:Description:

Die ßrfindung betrifft einen Leitplankenpfosten aus scharfkantigem Metallprofil und einer zylindrischen Umhüllung, die am Wietallprofil federnd abgestüzt ist.The ßrfindung relates to a crash barrier post made of sharp-edged Metal profile and a cylindrical casing, which is resiliently supported on the Wietall profile is.

Bei einem durch Fig. 2 der US-?atentschrift 4183505 bekanntgewordenen Leitplankenpfosten dleser rt besteht die Umhüllung aus einem gummiartigen zylindrischen körper. Dieser ist aus durch hitze oder ein Blndemittel verbundenen vwrmipartikeln (die durch Zerschneiden alter Autoreifen gewonnen worden sind) geformt. Die zylindrische Umhüllung ist über das scharfkantige Metallprofil gestülpt. Sie weist einen so großen Außendurchmesser auf, daß sie - in Richtung auf die Verkehrsfläche - über die am oberen Ende des Pfostens befestigte Leitplanke vorsteht.In one made known by FIG. 2 of US Pat. No. 4,183505 Guardrail post dleser rt, the envelope consists of a rubber-like cylindrical body. This is made up of heat-dissipating particles connected by heat or a blinding agent (obtained by cutting up old car tires). The cylindrical The cover is slipped over the sharp-edged metal profile. She knows one so great Outside diameter on that it - in the direction of the traffic area - on the upper end of the post attached guardrail protrudes.

Durch die Elastizität der Umhüllung, aber auch dadurch, daß sie sich - yegen einen gewissen Reibungswiderstand - um das iletallprofil drehen kann, sollen die bei Aufprallunfällen auftretenden Folgeerscheinungen, wie sie an herkömmlichen Leitvorrichtungen auftreten, nämlich Verletztungen von Personen und Schäden an Fahrzeugen verhindert bzw. vermindert werden.By the elasticity of the envelope, but also by the fact that it is - yegen a certain frictional resistance - can rotate around the metallic profile the consequences of impact accidents, such as those of conventional ones Guiding devices occur, namely injuries to persons and damage to vehicles prevented or reduced.

Dadurch, daß die Umhüllung über die Leitplanke vorsteht, wird bei Aufprallunfällen die Leitfunktion der Leitplanke überhaupt nicht oder nur in gerlngenaße wlrksan: .The fact that the envelope protrudes over the guardrail is at Impact accidents do not have the guiding function of the guardrail at all or only to a limited extent wlrksan:.

Der erfindung liegt die Aufgabe zugrunde, einen Leitplankenpfosten der eingangs genannten Art zu schaffen, der trotz seiner vorteilhaften wirkung bei Auffahrunfällen die Abweisfunktion der Leitplanke nicht beeinträchtigt und auch bei bereits bestehenden Leitflanken ohne Demontage des Schutzplankenholms 7 möglich ist.The invention is based on the task of a guardrail post to create the type mentioned above, despite its beneficial effect Rear-end collisions do not affect the deflecting function of the guardrail and also with already existing guide flanks possible without dismantling the guard rail spar 7 is.

Ausgehend von der Patentschrift DE 33 30 123 C 2 besteht die Lösung der Nufgabe erfindungsgemäß darin, daß einmal die Umhüllung 3 aus 2 längsseits aufgetrennten Kunststoffrohren 4 bestehen, die so inein' andergesteckt werden, daß die Längsschlitze aus Stabilitätsgründen sich gegenüber liegen. Diese Kunststoffrohre können nun gegen Verdrehung durch Verklebung, Vernietung etc. gesichert werden.The solution is based on patent specification DE 33 30 123 C 2 the Nufgabe according to the invention in that once the casing 3 from 2 is separated alongside Plastic pipes 4 exist, which are plugged into one another so that the longitudinal slots for reasons of stability face each other. These plastic pipes can now be prevented from twisting by gluing, Riveting, etc. are secured.

Dieses Kunststoffrohr 4 ist am Metallprofil 2 federnd abgestützt, indem der Innenraum 5 mit Moosgummi oder Kunststoffschaum ausgefüllt ist. Dieses Innenteil 5 ist montagebedingt, vorzugsweise an den Schnittstellen 8 zu teilen. Ebenso ist aus Montagegründen der Moosgummi- oder Kunststoffschaummantel 6 an der Schnittstelle 9 aufzutrennen. Diese Schnittstelle 9 wird zum Abschluß der Montage durch Verklebung etc.This plastic pipe 4 is resiliently supported on the metal profile 2, by filling the interior 5 with foam rubber or plastic foam. This Inner part 5 is due to assembly, preferably to be divided at the interfaces 8. Likewise, for assembly reasons, the foam rubber or plastic foam jacket 6 is on the Interface 9 to be separated. This interface 9 is used to complete the assembly by gluing etc.

geschlossen .closed .

Die verschiedenen Gestaltungsbeispiele des schlag-und bruchfesten Kunststoffrohres sind in den Figur-Beschreibungen beispielhaft dargestellt.The various design examples of the impact-resistant and break-proof Plastic pipe are shown by way of example in the figure descriptions.

Und zwar zeigt Fig. 1 einen )uerschnitt eines Leitplankenpfostens nach Anspruch 1, Fig. 2 einen Querschnitt eines Leitplankenpfostens nach Anspruch 2, Fig. 3 einen Querschnitt eines Leitplankenpfostens nach Anspruch 3, Fig. 4 einen Querschnitt eines Leitplankenpfostens nach Anspruch 4, Fig. 5 einen Abschnitt einer Leitvorrichtung mit einer Leitplanke und 2 Leitplankenpfosten und Fig. 6 einen Schnitt nach der Linie 1 - I in Fig. 5 Der in Fig. 1 im Querschnitt dargestellte Leitplankenpfosten 1 besteht aus einem I-Metallprofil 2, das von einer umhüllung 3 umgeben ist. Die Umhüllung 3 besteht aus 2 mittig liegenden schlag- und bruchfesten längsseits 11 geschlitzten Kunststoffrohren 4, vorzugsweise aus PE, das auf der innenseite mit einem sich am ietallprofil 2 abstützendem Moosgummi oder Kunststoffschaum 5 ausgefüllt ist und außen von einem l-oosgummi- oder }.unststoffschawwantel 6 umgeben ist.1 shows a) cross-section of a guardrail post according to claim 1, Fig. 2 shows a cross section of a guardrail post according to claim 2, FIG. 3 shows a cross section of a guardrail post according to claim 3, FIG. 4 shows a Cross section of a guardrail post according to claim 4, Fig. 5 shows a section of a Guiding device with a guardrail and 2 guardrail posts and FIG. 6 a section according to the line 1 - I in Fig. 5 The guardrail post shown in Fig. 1 in cross section 1 consists of an I-metal profile 2 which is surrounded by a casing 3. the Enclosure 3 consists of 2 centrally located impact-resistant and break-resistant along side 11 slotted plastic pipes 4, preferably made of PE, on the inside with one Foam rubber or plastic foam supported on the metal profile 2 5 is filled in and surrounded on the outside by a rubber or plastic shawl 6 is.

Der in Fig. 2 im querschnitt dargestellte Leitplankenpfosten 1 besteht aus einem I-Metallprofil 2, das von einer Umhüllung 3 umgeben ist. Die Umhüllung 3 besteht aus einer mittig liegenden schlag- und bruchfesten Kunststoffspiralfeder 4 a, die in der Form einem Kunststoffrohr entspricht, vorzugsweise aus PE, das auf der Innenseite mit einem sich am Metallprofil 2 abstützendem Kunststoffschaum oder Moosgummi 5 ausgefüllt ist und außen von einem Moosgummi- oder Kunststoffschaummantel 6 umgeben ist (Spiralschnitt 12). The guardrail post 1 shown in cross section in FIG. 2 consists made of an I-metal profile 2 which is surrounded by a casing 3. The wrapping 3 consists of a centrally located, impact-resistant and break-proof plastic spiral spring 4 a, which corresponds in shape to a plastic pipe, preferably made of PE, which on the inside with a plastic foam supported on the metal profile 2 or Foam rubber 5 is filled and the outside of a foam rubber or plastic foam jacket 6 is surrounded (spiral section 12).

Der in Fig. 3 im Querschnitt dargestellte Leitplankenpfosten 1 besteht aus einem I->ietallprofil 2, das von einer Umhüllung 3 umgeben ist. Die Umhüllung 3 besteht aus zwei Mittig liegenden IXunststoffhalbschalen z b, die durch ein hutsystem, Verklebung, Vernietung, Verschweißung 10 etc. miteinander zu einem schlag- und bruchfesten Kunststoffrohr 4 b verbunden werden, vorzugsweise aus PE besteht und auf der Innenseite mit einen sich am Isietallprofil abstützendem kunststoffschaum oder Moosgummi 5 ausgefüllt ist und außen von einem Moosgummi- oder hunststoffschaummantel 6 umgeben ist.The guardrail post 1 shown in cross section in FIG. 3 consists from a metal profile 2 which is surrounded by a casing 3. The wrapping 3 consists of two central plastic half-shells, e.g. Gluing, riveting, welding 10 etc. to one another to form an impact-resistant and break-proof Plastic pipe 4 b are connected, preferably made of PE and on the inside With a plastic foam or foam rubber supported on the Isietall profile 5 is filled and surrounded on the outside by a foam rubber or plastic foam jacket 6 is.

Der in Fig. 4 im Querschnitt dargestellte Leitplanken-Pfosten 1 besteht aus einem I-ietallprofil 2, das vnn einer Umhüllung 3 umgeben ist. Die Umhüllung 3 besteht aus einer mittig liegenden Kunststoff spirale 4 c, die in der Form einem Kunststoffrohr entspricht, vorzugsweise aus 2E, das auf der Innenseite mit einem sich an üetallprofil 2 abstützendem Kunststoffschaum oder Moosgummi 5 ausgefüllt ist und außen von einem lioosgummi- oder Kunststoffschaummantel 6 umgeben ist, Die in Fig. 1,2,3,4 dargestellte Schaummaterial ist montagebedingt auf der Innenseite zweigeteilt, vorzugsweise an den eingezeichneten Schnittstellen 8.The guardrail post 1 shown in cross section in FIG. 4 consists made of an I-metal profile 2 which is surrounded by a cover 3. The wrapping 3 consists of a centrally located plastic spiral 4 c, which is in the form of a Plastic tube corresponds, preferably from 2E, which is on the inside with a filled in on üetallprofil 2 supporting plastic foam or foam rubber 5 is and is surrounded on the outside by a Lioosgummi- or plastic foam jacket 6, The Foam material shown in Fig. 1,2,3,4 is due to assembly on the inside divided into two parts, preferably at the interfaces 8 shown.

Der Außenmantel 6 ist zum Abschluß der Montage um das Kunststoffrohr 4 - 4 c zu legen und an der Schnittstelle 9 zu verbinden, vorzugsweise durch Verklebung.The outer jacket 6 is to complete the assembly around the plastic pipe 4 - 4 c and to connect at the interface 9, preferably through Bonding.

Fig. 5 zeigt einen Abschnitt einer Leitvorrichtung mit einer Leitplanke und zwei Leitplankenpfosten.5 shows a section of a guiding device with a guardrail and two guard rail posts.

Fig. 6 zeigt einen Schnitt nach der Linie I - I in Fig. 5.FIG. 6 shows a section along the line I - I in FIG. 5.

Wie aus Fig. 5 und 6 ersichtlich , erstreckt sich die Umhüllung 3 von der Fahrbahnoberfläche 13 bis etwa zum unteren Rand der Leitplanke 7 vor (Fig. 6).As can be seen from FIGS. 5 and 6, the casing 3 extends from the road surface 13 to approximately the lower edge of the guardrail 7 (Fig. 6).

Claims (6)

Patentansprüche: 1) Leitplankenpfosten aus einem scharfkantigen iletallprofil und einer zylindrischen Umhüllung 3, die am iqetallrofil 2 federnd abgestützt ist, dadurch gekennzeichnet, daß die Umhüllung 3 aus 2 längsseits aufgetrennten 11, ineinandergesteckten Funststoffrohren 4 besteht, die zusammen einen zylindrischen Körper, der auf der Innenseite mit moosgummi oder Kunststoffschaum 5 abstützend am Metallprofil 2 ausgefüllt ist und auch auf der Außenseite einen entsprechend starken Moosgummimantel oder Kunststoffschaummantel 6 besitzt. Die Längsschlitze liegen zweckmäßigerweise gegenüber. Die Kunststoffrohre können durch Vernietung, Verklebung etc. gegen Verdrehung gesichert werden.Claims: 1) Guard rail posts made of a sharp-edged metallic profile and a cylindrical casing 3 which is resiliently supported on the metal profile 2, characterized in that the envelope 3 consists of 2 longitudinally separated 11, nested Fungstoffrohren 4 consists, which together form a cylindrical body on the Inside filled with foam rubber or plastic foam 5 supporting on the metal profile 2 is and also on the outside a correspondingly strong foam rubber jacket or Plastic foam jacket 6 has. The longitudinal slots are expediently opposite one another. The plastic pipes can be secured against twisting by riveting, gluing, etc. will. 2) Leitplankenpfosten aus einem scharfkantigen Hetall-profil und einer zylindrischen Umhüllung 3, die am Metallprofil 2 federnd abgestützt ist, gem.2) Guard rail posts made of a sharp-edged metal profile and one cylindrical envelope 3, which is resiliently supported on the metal profile 2, according to. Anspruch 1, dadurch gekennzeichnet, daß die Umfüllung 3 aus einem spiralförmig 12, längsseits aufgetrennten Kunststoffrohr 4 a besteht, das auf der Innenseite mit Njloosgummi oder Kunststoffsciiaum 5 ausgefüllt ist, abstützend am Metallprofil 2 und auch auf der Außenseite einen entsprechend starken .toosgummimantel oder Kunststoffschaunnantel 5 besitzt. Claim 1, characterized in that the transferring 3 from one Spiral 12, along the separated plastic tube 4 a is made on the Inside is filled with Njloosgummi or Kunststoffsciiaum 5, supporting on Metal profile 2 and also on the outside a correspondingly strong .toosgummimantel or plastic jacket 5 has. 3) Leitplankenpfosten aus einem scharfkantigen betallprofil und einer zylindrischen Umhüllung 3, die am ihetallprofil 2 federnd abgestützt ist, gem.3) Guard rail posts made of a sharp-edged concrete profile and one cylindrical envelope 3, which is resiliently supported on ihetallprofil 2, according to FIG. Anspruch 1, dadurch gekennzeichnet, daß das Kunststoffrohr aus 2 Kunststoffhalbschalen 4 b besteht, die durch ein Nutsystem, Verklebung, Vernietung, Verschweißung etc. zu einem zylindrischen hörer zusammengefügt werden. Claim 1, characterized in that the plastic pipe from 2 Plastic half-shells 4 b consists of a groove system, gluing, riveting, Welding etc. can be joined together to form a cylindrical receiver. 4) Leitplankenufosten aus einem scharfkantigen Metallprofil und einer zylindrischen Umhüllung 3, die am Metall profil 2 federnd abgestützt ist, gem.4) Guard rail posts made of a sharp-edged metal profile and a cylindrical envelope 3, which is resiliently supported on the metal profile 2, according to. Anspruch 1, dadurch gekennzeichnet, daß das Kunststoffrohr 4 c aus einer ineinandergedrehten Kunststoffspirale besteht und in der Form einem Kunststoffrohr entspricht. Claim 1, characterized in that the plastic pipe is made of 4 c consists of a twisted plastic spiral and in the form of a plastic tube is equivalent to. 5) Leitplankenpfosten nach Anspruch 1,2,3,4, dadurch gekennzeichnet, daß die Innenseite und Außenseite aus flexiblem, energieabsorbierendem ISoosgummi oder Kunststoffschaum besteht.5) crash barrier post according to claim 1, 2, 3, 4, characterized in that that the inside and outside are made of flexible, energy-absorbing foam rubber or plastic foam. 6) Leitplankenpfosten nach Anspruch 1,2,3,4, dadurch gekennzeichnet, daß das Kunststoffrohr 4 - 4 c aus Polyäthylen besteht.6) crash barrier post according to claim 1, 2, 3, 4, characterized in that that the plastic pipe 4 - 4 c is made of polyethylene.
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