DE3612925A1 - Sprung castor - Google Patents

Sprung castor

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DE3612925A1 DE19863612925 DE3612925A DE3612925A1 DE 3612925 A1 DE3612925 A1 DE 3612925A1 DE 19863612925 DE19863612925 DE 19863612925 DE 3612925 A DE3612925 A DE 3612925A DE 3612925 A1 DE3612925 A1 DE 3612925A1
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    • B60B33/00Castors in general; Anti-clogging castors
    • B60B33/04Castors in general; Anti-clogging castors adjustable, e.g. in height; linearly shifting castors
    • B60B33/045Castors in general; Anti-clogging castors adjustable, e.g. in height; linearly shifting castors mounted resiliently, by means of dampers

Abstract

Sprung castors are provided with a swivel fork (6) which is mounted such that it can move around a vertical axis (4) in a swivel bearing (2) which is to be attached to the appliance, with a wheel fork (11) which is mounted in the swivel fork such that it can move around a tilting spindle (8), running parallel to the castor wheel spindle (13), and supports the castor wheel (12) and with a wheel fork spring (10) which is arranged between the wheel fork (11) and the swivel fork (6). In order to arrive at a particularly compact and solid castor construction with, at the same time, easy adjustability of the swivelling movement even at relatively high loads, the wheel fork (11) is designed as a one-armed lever with the tilting spindle (8) placed above the wheel circumference, the wheel fork spring (10) being supported on that part (11<IV>) of the wheel fork back (11') which is placed above the wheel spindle (13). <IMAGE>

Description

Die Erfindung bezieht sich auf eine federnde Lenkrolle mit einer in einem geräteseitig anzubringen­ den Schwenklager um eine senkrechte Achse beweglich gelagerten Schwenkgabel, einer darin um eine parallel zur Rollenradachse verlaufende Kippachse beweglich gelagerten, das Lenkrollenrad tragenden Radgabel und einer zwischen letzterer und der Schwenkgabel ange­ ordneten Radgabelfeder.The invention relates to a resilient The swivel castor can be attached to the device in one the pivot bearing is movable about a vertical axis pivoted fork, one in a parallel tilting axis movable to the roller wheel axis mounted wheel fork carrying the castor wheel and one between the latter and the swivel fork arranged wheel fork spring.

Federnde Lenkrollen obiger Art sind bekannt. Sie ermöglichen ein stoßabgefedertes Befahren auch unebener Flächen mit damit ausgerüsteten Geräten, wie z.B. Be­ hälter, Möbel, Betten od.dgl. Bei den bekannten federn­ den Lenkrollen ist die Radgabel als doppelarmiger Hebel ausgebildet, der am unteren Ende der vergleichsweise lang ausgebildeten Schwenkgabelschenkel waagebalken­ artig gelagert ist, wobei auf der einen Seite der Radgabel die das Rollenrad tragende Radachse und auf der anderen Seite der Radgabel die Radgabelfeder ange­ ordnet ist. Die die Radgabel tragende Kippachse schneidet dabei das Lenkrollenrad. Daher kann hier kein durchgehender Kipplagerbolzen verwendet werden, so daß die im wesentlichen U-förmige Schwenkgabel sehr stabil ausgeführt sein muß, zumal ihre Gabelschenkel vergleichsweise lang bemessen sind, sich nämlich über mehr als die Hälfte des Rollenraddurchmessers er­ strecken. Weiterhin muß die Radgabelfeder hier, da sie sich auf der gegenüberliegenden Seite der Radachse befindet, bei wachsender Belastung sich zunehmend längen, was eine recht komplizierte Zugfederkonstruktion bedingt. Schließlich ist es dabei noch von Nachteil, daß mit zunehmender Belastung der Lenkrolle die sich nach oben verlagernde Radachse zunehmend auch zur Schwenkachse der Schwenkgabel hin verlagert. Dadurch wird die Lenkrolle schwerer schwenkverstellbar, was sich bei größeren Belastungen beim Befahren unebener Böden umso unangenehmer auswirkt.Resilient castors of the above type are known. they allow shock-absorbing driving even on uneven surfaces Surfaces with devices equipped with it, e.g. Be containers, furniture, beds or the like With the well-known feathers The steering fork is the wheel fork as a double-armed lever trained the comparatively at the bottom of the long trained swivel fork leg balance beam  is stored like, with on one side of the Wheel fork the wheel axle carrying the roller wheel and on on the other side of the wheel fork, the wheel fork spring is arranged. The tilt axis carrying the wheel fork cuts the castor wheel. Therefore here no continuous tilt bearing pin is used, so that the substantially U-shaped pivot fork is very must be stable, especially since their fork legs are comparatively long, namely about more than half the roller wheel diameter stretch. Furthermore, the wheel fork spring here, there they are on the opposite side of the wheel axle with increasing load lengths, which is a rather complicated tension spring construction conditionally. Finally, it is disadvantageous that with increasing load on the castor upward shifting wheel axis also increasingly Swivel axis of the swivel fork shifted towards. Thereby the swivel castor becomes more difficult to swivel what become more uneven when driving under greater loads Soils are all the more unpleasant.

Der Erfindung liegt daher die Aufgabe zugrunde, eine federnde Lenkrolle zu schaffen, die von wesentlich einfacherer und gedrängterer Bauart ist sowie auch bei größeren Belastungen ihre vergleichsweise leichte Schwenkverstellbarkeit beibehält. Diese Aufgabe wird erfindungsgemäß dadurch gelöst, daß die Radgabel als einarmiger Hebel mit oberhalb des Radumfangs gelegener Kippachse ausgebildet ist und die Radgabelfeder sich auf dem über der Radachse gelegenen Teil des Radgabel­ rückens abstützt. Auf diese Weise kommt man zu einer baulich gedrängten federnden Lenkrolle, bei der die als einarmiger Kipphebel wirksame Radgabel so stabil wie eine herkömmliche Lenkrollengabel ausgebildet und gleichzeitig auch die die Radgabel von oben über­ greifende Schwenkgabel sehr einfach und platzsparend gehalten werden kann. Von besonderem Vorteil ist dabei auch, daß mit zunehmender Belastung der Lenkrolle die sich bei der entsprechend abgefederten Kippbewegung der Kippgabel nach oben verlagernde Radachse sich zunehmend weiter von der Schwenkachse entfernt und die Lenkrolle daher leichter schwenkverstellbar wird, mithin die durch die steigende Belastung an sich anwachsende Schwerbelastbarkeit der Lenkrolle entsprechend kom­ pensiert werden kann. Das ist besonders dann der Fall, wenn die Kippachse zumindest annähernd die Schwenk­ achse kreuzt und die Abstützstelle der Radgabelfeder auf dem Radgabelrücken bei jedenfalls wenig belasteter Lenkrolle in Fahrtrichtung gesehen hinter der auf dem Radgabelrücken bezogenen Projektion der Radachse liegt.The invention is therefore based on the object to create a resilient swivel castor that is essential is simpler and more compact design as well as larger loads their comparatively light Retains swivel adjustability. This task will solved according to the invention in that the wheel fork as one-armed lever with one located above the wheel circumference Tilt axis is formed and the wheel fork spring itself on the part of the wheel fork located above the wheel axle back supports. In this way you get one structurally crowded resilient swivel castor, in which the effective as a one-armed rocker arm wheel fork so stable designed like a conventional castor fork  and at the same time the wheel fork from above gripping swivel fork very simple and space-saving can be held. It is particularly advantageous also that with increasing load on the castor the corresponding cushioned tilting movement Tilting fork upward shifting wheel axis increasingly further away from the swivel axis and the swivel castor is therefore easier to pivot, hence the due to the increasing burden of growing Heavy duty of the swivel castor accordingly com can be penalized. This is especially the case if the tilt axis is at least approximately the pan axis crosses and the support point of the wheel fork spring on the back of the wheel fork in any case less stressed Swivel castor seen in the direction of travel behind that on the Wheel fork back-related projection of the wheel axis lies.

Die Kippachse wird vorteilhaft von einem durch­ gehenden, die beiden Radgabelschenkel rückennah durch­ setzenden Kipplagerbolzen gebildet, der beidendig in den vergleichsweise kurz gehaltenen Schenkeln der Schwenkgabel gelagert ist. Der durchgehende Kipp­ lagerbolzen sowie die nur kurz zu bemessenen Schwenk­ gabelschenkel tragen wesentlich zur soliden wie ge­ drängten Bauart der gesamten Lenkrolle bei.The tilt axis is advantageous by one going through the two wheel fork legs near the back seated rocker pin, which is in both ends the comparatively short legs of the Swivel fork is mounted. The continuous tipping bearing bolts and the swivel, which can only be measured briefly fork legs contribute significantly to the solid as ge pushed construction of the entire swivel castor.

Vorteilhaft ist der Schwenkgabelrücken im Bereich zweier die Radgabelfeder bildenden Schraubendruckfedern mit einer letztere zum Teil aufnehmenden, nach oben abgekröpften Ausbauchung versehen. Die beiden Schrauben­ druckfedern sind hier einfach zu montieren und vergleichs­ weise verdeckt unterzubringen. Es versteht sich aber, daß die Radgabelfeder auch von anderer Beschaffenheit sein kann, nämlich aus einem oder mehreren Gummipuffern, Federkissen, Tellerfedern od.dgl. Stützfederelementen bestehen kann. The swivel fork back is advantageous in the area two helical compression springs forming the wheel fork spring with a latter partially receiving, upwards cranked bulge. The two screws compression springs are easy to install and comparative wisely concealed. But it goes without saying that the wheel fork spring of a different nature can be, namely one or more rubber buffers, Feather pillows, disc springs or the like Support spring elements can exist.  

In der Zeichnung ist ein vorteilhaftes Ausführungs­ beispiel einer erfindungsgemäß ausgebildeten federnden Lenkrolle dargestellt. Dabei zeigtIn the drawing is an advantageous embodiment example of a resilient designed according to the invention Swivel castor shown. It shows

Fig. 1 die Lenkrolle in teilweise geschnittener Seitenansicht und Fig. 1, the steering roller in a partially sectioned side view

Fig. 2 einen Schnitt nach der Linie II-II der Fig. 1. Fig. 2 shows a section along the line II-II in FIG. 1.

Die abgebildete, für Geräte verschiedenster Art geeignete Lenkrolle ist mit einem geräteseitig über die Befestigungsplatte 1 anzubringenden Schwenklagertopf 2 versehen, in welchem sich eine zwischen einem oberen und unteren Kugellaufkranz abstützende Schwenkplatte 3 befindet, die um die senkrechte Achse 4 schwenkbeweglich ist. Mit der Schwenkplatte 3 ist über deren Gewindezapfen 5 die vorzugsweise aus entsprechend geformten Stahlblech bestehende Schwenkgabel 6 drehfest verbunden. Deren Rücken 6′ ist dazu mit entsprechenden Durchstecklöchern 6′′ für die Schraubgewindebolzen 5 versehen, auf deren Enden die Muttern 7 sitzen.The illustrated swivel castor, which is suitable for devices of various types, is provided with a swivel bearing pot 2 to be attached on the device side via the mounting plate 1 , in which there is a swivel plate 3 which supports between an upper and lower ball bearing ring and which can be swiveled about the vertical axis 4 . With the swivel plate 3 , the swivel fork 6, preferably made of appropriately shaped steel sheet, is connected in a rotationally fixed manner via its threaded pin 5 . Their back 6 'is provided with corresponding push-through holes 6 ''for the threaded bolts 5 , on the ends of which the nuts 7 are seated.

Die Schwenkgabel besitzt beidseitig ihres Rückens 6′ zwei sich nach unten vergleichsweise kurz er­ streckende Gabelschenkel 6′′′. In ihnen befinden sich Lagerbohrungen 6 IV für die beidendige Lagerung eines durchgehenden Kipplagerbolzens 8. Im Rücken 6′ der Schwenkgabel 6 ist noch eine in Fahrtrichtung hinten gelegene, nach oben abgekröpfte Ausbauchung 9 vorhan­ den, die zur teilweisen Aufnahme der beiden die Rad­ gabelfeder bildenden Schraubendruckfedern 10 dienen.The swivel fork has on both sides of its back 6 'two down comparatively short he stretching fork leg 6 '''. In them there are bearing holes 6 IV for the two-sided mounting of a continuous tilting bearing pin 8 . In the back 6 'of the swivel fork 6 is still in the direction of travel at the rear, bent upward bulge 9 vorhan, which serve to partially accommodate the two fork spring forming helical compression springs 10 .

In der Schwenkgabel 6 ist um den Kipplagerbolzen 8 bzw. die durch ihn verlaufende Kippachse 8′ die Radgabel 11 kippbeweglich gelagert. Sie besteht aus dem Lenkgabelrücken 11′ und den zu ihren beiden Seiten nach unten abgewinkelt verlaufenden Radgabelschenkeln 11′′, die an ihren unteren Enden mit Lageraugen 11′′′ für den das Lenkrollenrad 12 drehbeweglich lagernden Radachsbolzen 13 versehen sind. Die Radgabel 11 ist über die beiden Druckfedern 10 federnd abgestützt. Sie liegen an dem über der Radachse 13 gelegenen Teil 11 IV des Radgabelrückens 11′ auf, und zwar in der Nähe der beiden diesbezüglichen Ecken auf der Radgabelrücken- Oberseite. Die Kippachse 8′ bzw. der Kipplagerbolzen 8 kreuzt die Schwenkachse 4, während die Abstützstelle der von den beiden Druckfedern 10 gebildeten Radgabel­ feder auf dem Radgabelrückenteil 11 IV bei jedenfalls wenig belasteter Lenkrolle, wie in strichpunktierten Linien dar­ gestellt, in Fahrtrichtung gesehen hinter der Projektion der Radachse 13 auf den Radgabelrücken 11′ liegt. Hier­ durch wird sichergestellt, daß mit wachsender Be­ lastung der Lenkrolle die Radachse 13 sich zunehmend von der senkrecht verlaufenden Schwenkachse 4 ent­ fernt, wodurch die Lenkrolle trotz zunehmender Be­ lastung leicht schwenkverstellbar bleibt, was be­ sonders für das Befahren unebener Böden von Bedeutung ist.In the swivel fork 6 , the wheel fork 11 is pivotally mounted about the tilt bearing pin 8 or the tilt axis 8 'extending through it. It consists of the steering fork back 11 'and the angled downward on both sides of the wheel fork legs 11 '', which are provided at their lower ends with bearing eyes 11 ''' for the steering wheel 12 rotatably mounted wheel axle 13 . The wheel fork 11 is resiliently supported by the two compression springs 10 . They are located on the part 11 IV of the wheel fork back 11 located above the wheel axis 13 , in the vicinity of the two corners on the top of the wheel fork back. The tilt axis 8 'or the tilting bearing pin 8 crosses the pivot axis 4 , while the support point of the wheel fork formed by the two compression springs 10 spring on the wheel fork back part 11 IV in any case little loaded castor, as shown in dash-dotted lines, seen in the direction of travel behind the projection the wheel axle 13 is on the wheel fork back 11 '. This ensures that with increasing loading of the steering roller, the wheel axis 13 increasingly moves away from the vertically extending pivot axis 4 , whereby the steering roller remains easily pivotable despite increasing loading, which is particularly important for driving on uneven floors.

Es versteht sich, daß im Rahmen der vorliegenden Erfindung mancherlei Abwandlungen möglich sind. So können statt der Schraubendruckfedern 10 auch andere Stützfederelemente vorgesehen sein, beispielsweise in Form von Gummipuffern, Federkissen, Federtellern, Blatt­ federn od.dgl. mehr. Weiterhin versteht es sich, daß die federnde Lenkrolle nach der Erfindung auch mit einer Fest­ stelleinrichtung für das Blockieren der Schwenkbeweg­ lichkeit der Schwenkgabel 6 und der Drehbeweglichkeit des Rollenrades 12 versehen sein kann, wobei die Fest­ stelleinrichtung sowohl an der Schwenkgabel 6 montiert sein kann als auch den Schwenklagertopf 2 zentral zu durchdringen vermag, z.B. in Form eines entsprechenden Feststellbolzens od.dgl..It goes without saying that various modifications are possible within the scope of the present invention. So other support spring elements can be provided instead of the helical compression springs 10 , for example in the form of rubber buffers, spring cushions, spring plates, leaf springs or the like. more. Furthermore, it is understood that the resilient swivel castor according to the invention can also be provided with a fixing device for blocking the pivoting movement of the pivoting fork 6 and the rotational mobility of the roller wheel 12 , the fixed adjusting device both being able to be mounted on the pivoting fork 6 and also is able to penetrate the swivel bearing pot 2 centrally, for example in the form of a corresponding locking bolt or the like.

Claims (6)

1. Federnde Lenkrolle mit einer in einem geräteseitig anzubringenden Schwenklager um eine senkrechte Achse beweglich gelagerten Schwenkgabel, einer darin um eine parallel zur Rollenradachse verlaufende Kipp­ achse beweglich gelagerten, das Lenkrollenrad tragenden Radgabel und einer zwischen letzterer und der Schwenkgabel angeordneten Radgabelfeder, dadurch gekennzeichnet, daß die Radgabel (11) als einarmiger Hebel mit oberhalb des Radumfangs gelegener Kippachse (8) ausgebildet ist und die Radgabelfeder (10) sich auf dem über der Radachse (13) gelegenen Teil (11 IV) des Radgabel­ rückens (11′) abstützt.1.Springing castor wheel with a swivel fork mounted in a swivel bearing to be mounted on the device side about a vertical axis, a swivel axis movably mounted therein about a tilt axis running parallel to the roller wheel axis and carrying the swivel castor wheel and a wheel fork spring arranged between the latter and the swivel fork, characterized in that the wheel fork ( 11 ) is designed as a one-armed lever with a tilt axis ( 8 ) located above the wheel circumference and the wheel fork spring ( 10 ) is supported on the part ( 11 IV ) of the wheel fork back ( 11 ') located above the wheel axis ( 13 ). 2. Federnde Lenkrolle nach Anspruch 1, dadurch gekennzeichnet, daß die Kippachse (8) die Schwenkachse (4) zumindest annähernd kreuzt und die Abstützstelle (11 IV) der Radgabelfeder (10) auf dem Radgabelrücken (11′) bei jedenfalls wenig be­ lasteter Lenkrolle in Fahrtrichtung gesehen hinter der auf den Radgabelrücken (11′) bezogenen Projektion der Radachse (13) liegt.2. Resilient swivel castor according to claim 1, characterized in that the tilt axis ( 8 ) crosses the pivot axis ( 4 ) at least approximately and the support point ( 11 IV ) of the wheel fork spring ( 10 ) on the wheel fork back ( 11 ') with at least little loaded swivel castor seen in the direction of travel behind the on the wheel fork back ( 11 ') related projection of the wheel axis ( 13 ). 3. Federnde Lenkrolle nach Anspruch 1 oder 2, dadurch gekennzeichnet, daß die Kippachse (8′) von einem durchgehenden, die beiden Radgabelschenkel (11′′) rückennah durchsetzenden Kipplagerbolzen (8) gebildet wird, der beidendig in den vergleichsweise kurz gehaltenen Schenkeln (6′′′) der Schwenkgabel (6) gelagert ist. 3. Resilient swivel castor according to claim 1 or 2, characterized in that the tilting axis ( 8 ') is formed by a continuous, the two wheel fork legs ( 11 '') near the back penetrating tilting bearing pin ( 8 ), the two ends in the comparatively short legs ( 6 ''') the swivel fork ( 6 ) is mounted. 4. Federnde Lenkrolle nach einem der Ansprüche 1 bis 3, dadurch gekennzeichnet, daß als Radgabelfeder zwei Schraubendruckfedern (10) vorge­ sehen sind, die sich mit ihren unteren Enden an den beiden Ecken der Radgabelrücken-Oberseite und mit ihren oberen Enden an der Unterseite des Schwenk­ gabelrückens (6′) abstützen.4. Resilient swivel castor according to one of claims 1 to 3, characterized in that two helical compression springs ( 10 ) are provided as the wheel fork spring, which are located with their lower ends at the two corners of the upper side of the wheel fork back and with their upper ends on the underside of the Support swivel fork back ( 6 ′). 5. Federnde Lenkrolle nach Anspruch 4, dadurch gekennzeichnet, daß der Schwenkgabel­ rücken (6′) im Bereich der beiden Schraubendruckfedern (10) eine letztere zum Teil aufnehmende, nach oben ab­ gekröpfte Ausbauchung (9) besitzt.5. Resilient swivel castor according to claim 4, characterized in that the swivel fork back ( 6 ') in the region of the two helical compression springs ( 10 ) has a latter partially receiving, upward from bulging bulge ( 9 ). 6. Federnde Lenkrolle nach einem der Ansprüche 1 bis 3, dadurch gekennzeichnet, daß die Radgabelfeder (10) aus einem oder mehreren Gummi­ puffern, Federkissen, Federtellern, Blattfedern od.dgl. Stützfederelementen besteht.6. Resilient swivel castor according to one of claims 1 to 3, characterized in that the wheel fork spring ( 10 ) made of one or more rubber buffers, spring cushions, spring plates, leaf springs or the like. Support spring elements exist.
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