WO2003059158A2 - Method and device for generating an analysis result specific to the physiological condition of a patient - Google Patents

Method and device for generating an analysis result specific to the physiological condition of a patient Download PDF

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Publication number
WO2003059158A2
WO2003059158A2 PCT/EP2002/014797 EP0214797W WO03059158A2 WO 2003059158 A2 WO2003059158 A2 WO 2003059158A2 EP 0214797 W EP0214797 W EP 0214797W WO 03059158 A2 WO03059158 A2 WO 03059158A2
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WO
WIPO (PCT)
Prior art keywords
generated
evaluation
respiratory
respiratory gas
pressure
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PCT/EP2002/014797
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German (de)
French (fr)
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WO2003059158A3 (en
Inventor
Jörg Meier
Stefan Schaetzl
Thomas Betzl
Aleksandra Dana-Mika
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Map Medizin-Technologie Gmbh
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Priority to AU2002360093A priority Critical patent/AU2002360093A1/en
Publication of WO2003059158A2 publication Critical patent/WO2003059158A2/en
Publication of WO2003059158A3 publication Critical patent/WO2003059158A3/en

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Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61BDIAGNOSIS; SURGERY; IDENTIFICATION
    • A61B5/00Measuring for diagnostic purposes; Identification of persons
    • A61B5/48Other medical applications
    • A61B5/4806Sleep evaluation
    • A61B5/4818Sleep apnoea
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61BDIAGNOSIS; SURGERY; IDENTIFICATION
    • A61B5/00Measuring for diagnostic purposes; Identification of persons
    • A61B5/08Detecting, measuring or recording devices for evaluating the respiratory organs
    • A61B5/091Measuring volume of inspired or expired gases, e.g. to determine lung capacity
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61BDIAGNOSIS; SURGERY; IDENTIFICATION
    • A61B5/00Measuring for diagnostic purposes; Identification of persons
    • A61B5/48Other medical applications
    • A61B5/4806Sleep evaluation
    • A61B5/4812Detecting sleep stages or cycles
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F5/00Orthopaedic methods or devices for non-surgical treatment of bones or joints; Nursing devices; Anti-rape devices
    • A61F5/56Devices for preventing snoring
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61BDIAGNOSIS; SURGERY; IDENTIFICATION
    • A61B5/00Measuring for diagnostic purposes; Identification of persons
    • A61B5/08Detecting, measuring or recording devices for evaluating the respiratory organs
    • A61B5/0816Measuring devices for examining respiratory frequency
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61BDIAGNOSIS; SURGERY; IDENTIFICATION
    • A61B5/00Measuring for diagnostic purposes; Identification of persons
    • A61B5/103Detecting, measuring or recording devices for testing the shape, pattern, colour, size or movement of the body or parts thereof, for diagnostic purposes
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61BDIAGNOSIS; SURGERY; IDENTIFICATION
    • A61B5/00Measuring for diagnostic purposes; Identification of persons
    • A61B5/72Signal processing specially adapted for physiological signals or for diagnostic purposes
    • A61B5/7232Signal processing specially adapted for physiological signals or for diagnostic purposes involving compression of the physiological signal, e.g. to extend the signal recording period
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61MDEVICES FOR INTRODUCING MEDIA INTO, OR ONTO, THE BODY; DEVICES FOR TRANSDUCING BODY MEDIA OR FOR TAKING MEDIA FROM THE BODY; DEVICES FOR PRODUCING OR ENDING SLEEP OR STUPOR
    • A61M16/00Devices for influencing the respiratory system of patients by gas treatment, e.g. mouth-to-mouth respiration; Tracheal tubes
    • A61M16/021Devices for influencing the respiratory system of patients by gas treatment, e.g. mouth-to-mouth respiration; Tracheal tubes operated by electrical means
    • A61M16/022Control means therefor
    • A61M16/024Control means therefor including calculation means, e.g. using a processor
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61MDEVICES FOR INTRODUCING MEDIA INTO, OR ONTO, THE BODY; DEVICES FOR TRANSDUCING BODY MEDIA OR FOR TAKING MEDIA FROM THE BODY; DEVICES FOR PRODUCING OR ENDING SLEEP OR STUPOR
    • A61M16/00Devices for influencing the respiratory system of patients by gas treatment, e.g. mouth-to-mouth respiration; Tracheal tubes
    • A61M16/06Respiratory or anaesthetic masks
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61MDEVICES FOR INTRODUCING MEDIA INTO, OR ONTO, THE BODY; DEVICES FOR TRANSDUCING BODY MEDIA OR FOR TAKING MEDIA FROM THE BODY; DEVICES FOR PRODUCING OR ENDING SLEEP OR STUPOR
    • A61M16/00Devices for influencing the respiratory system of patients by gas treatment, e.g. mouth-to-mouth respiration; Tracheal tubes
    • A61M16/0003Accessories therefor, e.g. sensors, vibrators, negative pressure
    • A61M2016/0015Accessories therefor, e.g. sensors, vibrators, negative pressure inhalation detectors
    • A61M2016/0018Accessories therefor, e.g. sensors, vibrators, negative pressure inhalation detectors electrical
    • A61M2016/0021Accessories therefor, e.g. sensors, vibrators, negative pressure inhalation detectors electrical with a proportional output signal, e.g. from a thermistor
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61MDEVICES FOR INTRODUCING MEDIA INTO, OR ONTO, THE BODY; DEVICES FOR TRANSDUCING BODY MEDIA OR FOR TAKING MEDIA FROM THE BODY; DEVICES FOR PRODUCING OR ENDING SLEEP OR STUPOR
    • A61M16/00Devices for influencing the respiratory system of patients by gas treatment, e.g. mouth-to-mouth respiration; Tracheal tubes
    • A61M16/0003Accessories therefor, e.g. sensors, vibrators, negative pressure
    • A61M2016/003Accessories therefor, e.g. sensors, vibrators, negative pressure with a flowmeter
    • A61M2016/0033Accessories therefor, e.g. sensors, vibrators, negative pressure with a flowmeter electrical
    • A61M2016/0039Accessories therefor, e.g. sensors, vibrators, negative pressure with a flowmeter electrical in the inspiratory circuit

Definitions

  • the invention relates to a method and a device for generating a person-specific evaluation result with regard to the physiological state of a person, which can be used in particular in the diagnosis and / or therapy of a patient with signs of sleep-disordered breathing.
  • polysomnography devices which have a plurality of measurement channels for detecting physiological state variables of a patient.
  • body position signals and possibly blood pressure signals In order to diagnose a patient with regard to his breathing properties during a sleep phase, it is known to detect body position signals and possibly blood pressure signals and to record these together with signals that describe the respiratory activity of the patient.
  • Those signals describing the respiratory activity of the patient are usually generated via so-called thermistors or also via pneumotachographs.
  • the recorded signals can be displayed graphically in temporal relation to each other and evaluated within the framework of a specialist medical examination.
  • a respiratory gas pressure control on the basis of the signals indicative of the current physiological condition of a patient, so that any respiratory disorders can be counteracted by a respiratory gas pressure which is matched to the current state of the patient.
  • the invention has for its object to provide a method and apparatus for generating a present example, as an electrical signal, in particular in a bit sequence existing record, present evaluation result, based on the physiological condition of the person under investigation can be assessed more appropriate than conventional manner the Case is.
  • this object is achieved according to the invention by a method for generating a physiological state-specific evaluation result on the basis of measurement signals associated with the respiration of a person, wherein from the said measurement signals using at least one evaluation system , Evaluation features are generated and at least one evaluation result is generated within the framework of a result generation step based thereon, by subjecting the evaluation features to a linking consideration.
  • a feature contribution contained in the evaluation features is determined within a time window that is less than a linkage window provided for the linking consideration.
  • the evaluation concept according to the invention can, in the control of the pressure, be supplied to the patient by means of an overpressure respiratory system Respiratory gas application find. This makes it possible to precisely match the respiratory gas pressure on the current physiological needs of the patient without affecting the sleep process by a subjectively perceived as incorrectly high control dynamics.
  • the linking consideration of the breath characteristics determined for the individual breaths may extend over a time window, for example a predetermined e.g. 30 breaths or adaptively optimized number of breaths overlooked.
  • a time window for example a predetermined e.g. 30 breaths or adaptively optimized number of breaths overlooked.
  • raw data and / or intermediate results are selected which enable a particularly reliable generation of characteristic characteristic values, in particular indices.
  • a physiological typing of the possibly existing clinical picture of the examined person takes place.
  • a pressure control device provided for controlling the respiratory gas pressure, so that, for example, after a period of use of several days, the control behavior of the pressure control is optimally adapted to the patient.
  • a configuration data set is generated for configuring the breathing gas pressure regulation of a CPAP device.
  • the configuration data record can be transmitted to the CPAP device via an interface device, or advantageously also by a mobile storage medium, for example in the form of a PCMCIA card.
  • the configuration data set can, if necessary, with the interposition of a Adaptation procedure be modified so that this particular system characteristics of the CPAP device takes particular account.
  • the evaluation features are generated on the basis of correlation criteria, in particular statistical evaluation systems, by which, for example, similarities with previous breaths, or preferably adaptively optimized reference criteria, e.g. be evaluated for reference breaths.
  • the correlation criteria can also be applied in particular to the first and / or second derivative of the detected respiratory gas flow.
  • a generation of the characteristics characteristic for the respective breath can be carried out using statistical methods.
  • the linking consideration of the properties determined for each breath can also be done using statistical methods.
  • a feature array can be successively filled in, this feature field describing a time window at least for selected evaluation features that is at least as large as the smallest linking time window provided for interlinking the evaluation features.
  • the evaluation features are generated according to a particularly preferred embodiment of the invention such that among these e.g. Evaluation features containing the information on the duration of a breath and / or e.g. with regard to normal-looking breaths. On the basis of these evaluation features, it becomes possible to determine the temporal length of periods with normal respiration in the context of the linking consideration.
  • the evaluation features are advantageously also generated in such a way that they preferably also contain the information which is representative of the flow limitation of the occurrence of any flow limitation phenomena in individual breaths. Based on a By means of an evaluation characteristic, it becomes possible to describe the duration of certain properties of at least partially flow-limited respiratory sequences.
  • evaluation features can also be generated on the basis of which the phase length of any apnea sequences and / or characteristics characteristic of properties of this apnea phase can be generated within the context of the linking consideration. These evaluation features preferably contain information regarding the nature of the apnea phases, e.g. on whether the apnea phase should be classified as central, as obstructive or as a combination (mixed apnea phase).
  • Such evaluation features are also generated according to a particularly preferred embodiment of the invention for snoring phases, for phases with Cheyne-Stokes respiration and Hypoventilationphasen.
  • the evaluation features preferably also contain information or information from which the body position, the head position and preferably also the degree of neck rotation of the patient can be derived. Sleep-phase-specific information may already be included in the evaluation features.
  • the generated evaluation features are preferably stored in association with the detected breath or taking into account their temporal position. That the generated evaluation features are attributable to a defined time window - in the case of normal breathing the respective breath.
  • an index classifying the flow limitation and subsequently referred to as the flow limitation index is generated.
  • this flow limitation index can be determined based on the following evaluation rule: Calculation of the flow limitation index (FLI):
  • FLl, index indicating the flow limitations per hour
  • FLR flow-limiting relation
  • Deviating from FLl the FLR calculated in this way is influenced to a lesser extent by detected events such as apneas. example
  • a flow-limited inspiration time is present in reverse 52 minutes, the patient sleeps at a total inhalation time 3 hours and 24 minutes in jerk! age It includes a FLR ⁇ on 255 "Xo
  • the signal used for determining snore sequences can be generated from the respiratory gas pressure detection device, from the engine power reference, as well as from the respiratory gas flow signal or in particular acoustic recording systems. It is also possible, in the name of the parenting authority, to generate a mouth-breath / nasal breathing index. Furthermore, it is possible to generate a sleep time index within the context of the linking consideration.
  • the evaluation features can preferably be generated on the basis of a volumetric flow measurement of the respiratory gas flow, referred to below as v-measurement.
  • the measurement of the respiratory gas flow can be carried out at ambient pressure or under defined changed respiratory gas pressure.
  • At least part of the evaluation features is preferably generated taking into account the first or second derivative of the time profile of the respiratory gas flow.
  • the object stated at the outset is also achieved by a device for carrying out the method described above, wherein this device comprises a measuring signal input device and a computer device for providing a plurality of evaluation systems, wherein evaluation features are generated by the evaluation signals from the said measuring signals and in the context of a result generation step based thereon, at least the evaluation result is generated by the computer device being configured in such a way that it subjects the evaluation features to a linking consideration.
  • this device comprises a measuring signal input device and a computer device for providing a plurality of evaluation systems, wherein evaluation features are generated by the evaluation signals from the said measuring signals and in the context of a result generation step based thereon, at least the evaluation result is generated by the computer device being configured in such a way that it subjects the evaluation features to a linking consideration.
  • the respiratory gas volume flow indicative data it is possible to detect individual breaths as such.
  • the beginning and end of the inhalation and expiration phases of the breath can be determined, for example, in conjunction with an examination of the first and second derivative of the respiratory gas flow signal and also taking into account the possible tidal volume. Based on these evaluation results, the duration of the breath phases, the actual volume of the breath, and the breathing pattern can be determined.
  • the current physiological state of the examined person can be further determined. Based on the extraction of features for each individual breath, raw data reduction can be achieved. From the statistical evaluation of the properties of several consecutive breaths, a distinction can be made between snoring relevant to the obstruction and obstruction-unimportant snoring. A typification of
  • Oscillation properties associated with snoring events can be done without a microphone device.
  • any snoring-induced oscillations can be detected on the basis of the time course of the respiratory gas pressure.
  • frequency and amplitude analysis e.g. Fast Fourier analysis makes it possible to classify snoring events in terms of their place of origin (soft palate, larynx ).
  • This respiratory index is preferably determined according to the following rule: Calculation of the respiratory index (AI):
  • AI index, which indicates a certain type of breathing pattern, e.g.
  • Stable respiration being when the respiratory stability index is> 0.911 and unstable breathing is considered to be present when the respiratory stability index is ⁇ 0.911.
  • OSA obstructive respiratory disorders
  • a respiratory disorder is classified as an apnea event when a respiratory arrest is detected whose length exceeds a predetermined period of, for example, 10 seconds.
  • a hypopnea event may then be considered present if, after three breaths classified as normal, for example, at least two and a maximum of three major breaths are detected. As another criterion for this the inspiratory difference volume of the considered breath can be used.
  • a flow limitation can be detected if the respiratory gas flow has certain plateau zones or several maxima during the inspiration phase.
  • Stable respiration may be considered present if the respiratory flow or respiration rate and the amplitude of the respiratory gas flow can be considered regular within a predetermined time range. Respiration may be considered to be stable, in particular, when a respiratory stability index defined for respiratory stability has an amount greater than 0.911. During stable breathing, no respiratory flows (OSA) occur.
  • OSA no respiratory flows
  • An unstable respiration may be considered present if the aforementioned respiratory stability index has a value less than 0.911 and the respiratory flow is correspondingly irregular.
  • Such irregular breathing can be classified as a respiratory disorder, with such phases in the case of a breathing gas pressure control, this is done with an increased sensitivity.
  • Any high-frequency oscillations occurring in a pressure signal can be classified as in- or expiratory snoring in conjunction with the respiratory flow signal.
  • the evaluation features generated with regard to the occurrence of snoring can be included in the linking consideration provided for generating the evaluation results.
  • the control behavior of the pressure control device is preferably tuned in the normal mode such that any detected events or defined event chains allow an increase in pressure.
  • Sensitive mode the respiratory gas pressure can be successively incrementally lowered, the system can be tuned such that is responded to any, occurring at lower pressure gas pressure events with a higher regeidynamics.
  • a change to the sensitive mode can be made dependent on several criteria, in particular depending on whether stable respiration is present (respiration stability index> 0.911).
  • the control behavior of the pressure control device is preferably adjusted such that an increase in pressure takes place when apnea conditions, hypopnoea conditions or even flow limitations are detected.
  • an increase in pressure takes place when a respiratory arrest over a predetermined period of eg 1, 2 minutes is detected.
  • the increase of the respiratory gas pressure can be continuous or also in stages, wherein the pressure increase gradient preferably does not exceed a maximum value of 4 mbar per minute.
  • the maximum permissible pressure level it is possible to limit the maximum permissible pressure level to a predetermined limit of, for example, 18 mbar. In the case of detected hypopnea conditions, it is preferable to increase the pressure in comparatively small pressure stages of, for example, 1 mbar, wherein preferably the number of pressure-increasing stages is limited.
  • a pressure increase of 1 mbar can be initiated with a respiratory stability index of> 0.911.
  • a decrease in pressure can occur if, within a predetermined time window of, for example, 9 minutes, stable respiration is recognized and the respiratory stability index has a value of> 0.911.
  • a pressure reduction of, for example, 2 mbar can be allowed.
  • a predetermined time periods to suppress a change in the respiratory gas pressure or to limit it to a comparatively narrow pressure change corridor.
  • the implementation of a pressure change can be prevented, for example, if a certain combination of criteria is present in which u.a. respiration is classified as unstable and the respiratory stability index is ⁇ 0.911.
  • Operation of the breathing gas pressure control in the sensitive mode causes an increase in pressure to occur when apnea conditions occur in accordance with a predetermined timing. It is thus possible, for example, to increase the pressure by 2 mbar if either a respiratory arrest lasting more than two minutes is recognized or two large (at least 25 see.) Or three smaller apnea states (max. 25 sea). be recognized and the breathing gas pressure is below 14 mbar. An increase in pressure by a value of 1 mbar may be induced if hypopnoetic sequences occur over a period of at least 3 minutes.
  • Decrease in pressure is preferably initiated in the Sensitv mode when stable respiration is present and the period of time for this stable respiration is at least three minutes and at the same time the respiratory stability index is> 0.911. In this case, a pressure reduction of initially 2 mbar can be initiated.
  • the sensitive mode it is also preferably possible to allow no pressure change in phases or to limit the pressure change to a comparatively narrow pressure change corridor. Preferably, in particular, no pressure changes are allowed if the respiration is classified as unstable and obstruction states are detected.
  • a hypopnea phase may then be considered to be present if, after three normal breaths, at least two but no more than three major breaths follow.
  • a predetermined threshold e.g. 15% of the average tidal volume
  • respiratory disorders which at least initially do not require a change in the respiratory gas pressure.
  • respiratory disorders may include, for example: swallowing, coughing, mouth breathing, expiratory mouth breathing, arousals and speech.
  • the linking criteria are preferably chosen in such a way.
  • the linking conditions are coordinated such that pressure changes.
  • Fig. 1 is a diagram for explaining the respiratory gas flow for a single breath
  • Fig. 2 is a diagram describing the time course of the respiratory gas flow for several breaths
  • Fig. 3 is a diagram showing the time course of the respiratory gas pressure with individual, caused by snoring pressure oscillations;
  • FIG. 4 is a diagram illustrating the time course of the respiratory gas flow for a plurality of breaths interrupted by an apnea period
  • Fig. 5 is a diagram showing the time course of the respiratory gas flow with a hypopnea event
  • FIG. 6 shows a diagram of the time course of the respiratory gas flow for a plurality of, in part, flow-limited breaths
  • FIG. 7 is a diagram for explaining the time course of the respiratory gas flow in the case of a substantially undisturbed, stable respiration
  • FIG. 8 is a diagram for explaining the time course of the respiratory gas flow in the case of unstable, disturbed respiration
  • Fig. 9 is a diagram showing the time course of the respiratory gas flow and in the same temporal allocation to the course of the respiratory gas pressure occurring in the pressure signal oscillations caused by snoring;
  • Fig.10 is a diagram showing the time course of the respiratory gas flow in the event of a system failure caused by, for example, mouth breathing or mask leakage;
  • FIG. 11 shows a diagram for explaining a respiratory gas pressure change initiated in connection with the recognition and linked observation of breathing patterns
  • FIG. 13 shows a diagram for explaining the time profile of the respiratory gas flow in conjunction with a respiratory gas pressure change initiated on the basis of this respiratory gas flow
  • FIG. 14 shows a diagram for explaining the time profile of the respiratory gas flow in conjunction with a change in the respiratory gas pressure caused thereby;
  • 15 shows a diagram for explaining the time course of the respiratory gas flow with hypopnoetic sequences recognized therein and a respiratory gas pressure change initiated on the basis of the recognition of these hypopnoetic sequences;
  • FIG. 16 shows a diagram for explaining the time profile of the respiratory gas flow with flow-limited respiratory flows occurring therein and a graph for explaining the respiratory gas pressure set in this case;
  • 17 shows a diagram for explaining the time profile of the respiratory gas flow in conjunction with the prevailing breathing gas pressure
  • 18 is a diagram for explaining the temporal course of the respiratory gas flow with a phase of normal respiration occurring therein, a phase of flow-limited respiration, a subsequent hypopnea phase and a phase leakage caused by a masked phase in conjunction with the prevailing respiratory gas pressure
  • Fig.19 is a diagram for explaining the temporal Veriaufes the respiratory gas flow in conjunction with the prevailing here breathing gas pressure.
  • FIG. 20 shows a diagram for explaining the time profile of the respiratory gas flow for a normal respiration sequence and a sequence following it with additional oral respiration;
  • 21 is a diagram for explaining the generation of the patient's physiological condition-specific evaluation result on the basis of measurement signals that are related to the respiration of the person, wherein from the measurement signals mentioned using several
  • Evaluation systems evaluation features are generated and at least one evaluation result is generated in a result-generating step based thereon by the evaluation features are subjected to a linking consideration.
  • the breath 1 shown in FIG. 1 with respect to the time course of the respiratory gas flow comprises an inspiratory phase I and an expiration phase E.
  • the determination of the respiratory phase boundary G between the inspiration phase and the expiration phase is carried out by superimposed evaluation of several curve discussion criteria, in particular taking into account the currently prevailing respiratory pattern and the extreme values of the respiratory gas flow, the determined tidal volume and taking into account the respiratory phase periods of previous breaths.
  • the in This figure shows the respiratory gas flow describes the respiratory gas flow in an undisturbed breath.
  • Fig. 2 the course of the breathing gas flow over a longer time window is shown away.
  • the individual breaths vary in particular with regard to the minimas / maximas occurring in this case.
  • the horizontal line 2 entered in this illustration clarifies the maximum respiratory gas flow statistically occurring for inspiration phases with the highest probability.
  • FIG. 3 shows the time profile of a signal indicative of the respiratory gas pressure, this signal having oscillation secrets 3a, 3b, 3c, 3d and 3e caused by snoring.
  • the pressure fluctuations caused by snoring can be detected via a near-patient pressure detection device, for example a breathing gas pressure measuring tube. It is also possible to detect such pressure fluctuations via microphone devices or also on the basis of the power consumption of a respiratory gas delivery device.
  • FIG. 4 shows the time course of the respiratory gas flow for a plurality of breaths 1 interrupted by a respiratory arrest period 5.
  • the respiratory arrest period 5 which is determined on the basis of the respiratory gas flow, has a time duration which exceeds a predetermined limit of, for example, 10 seconds and is thus classified as an apnea phase. Both the breaths detected in this presentation before respiratory arrest period 5 and the subsequent breaths show flow limitation features recorded in association with each breath.
  • Fig. 5 shows the time course of the respiratory gas flow with a hypopnea phase contained therein 6.
  • the hypopnea phase 6 is considered present if after three classified as normal breaths 1 at least two but a maximum of three breaths follow their inspiratory difference volume compared to the three previous breaths a predetermined Exceeds limit.
  • 6 shows the time course of the respiratory gas flow for several breaths, the first 4 breaths visible here showing 1 flow limitation features. These flow limitation features can be recognized in the illustrated course of the respiratory gas flow by plateaus 7 formed therein and by a plurality of local maxima 8. In the illustrated breaths, the flow limitation features occur in the inspiratory phase of the respective breath 1, respectively.
  • the first 4 breaths 1 shown here are followed by three partially still flow-limited breaths 1 h, which are attributable to a hypopnea phase and partly also show flow limitation features.
  • FIG. 7 shows the course of the respiratory gas flow with a breathing period classified as stable.
  • the respiratory gas flow, the respiratory rate and the amplitude of the respiratory gas flow are within a predetermined range which can be defined as a time range or by a number of breaths regularly, the respiratory stability moves in the case of the course of the respiratory gas flow shown here above a respiratory stability limit of 0.911.
  • FIG. 8 shows the time course of the respiratory gas flow for a plurality of breaths, during which the respiratory flow is irregular and respiratory disorders (OSA) occur with individual breaths.
  • the respiration stability index is below the limit of 0.911.
  • FIG. 9 shows the time profile of the respiratory gas flow in conjunction with a respiratory gas pressure signal.
  • the respiratory gas pressure signal contains phase-wise high-frequency oscillations which, in the present example, can be attributed to inspiratory snoring.
  • FIG. 10 shows the time course of the respiratory gas flow for a plurality of breaths, the respiration being irregular in phases and starting at the time T1, for example due to mask leakage or through mouth opening caused disorder exists. From the time T1, a predetermined limit value is exceeded, which can be interpreted as an indication of a system disturbance due to mouth breathing or due to mask leaks.
  • the generation according to the invention of an evaluation result indicative of the physiological condition of a patient can be used to control the respiratory gas pressure in the context of positive-pressure ventilation.
  • the supply of the respiratory gas to the patient is carried out using a nasally applied breathing mask which is connected via a breathing gas hose to a breathing gas source through which breathing gas is provided to a variable adjustable pressure level.
  • This respiratory gas supply arrangement comprises a pressure detection device for generating a signal indicative of the respiratory gas pressure and a respiratory gas flow detection device for detecting a signal indicative of the respiratory gas flow.
  • the signal indicative of the respiratory gas flow is analyzed by an evaluation device which generates evaluation features by using given evaluation systems. These evaluation features are considered linked and result in the fulfillment of predetermined connection criteria to changes in the respiratory gas pressure or information on the classification of the patient.
  • a first respiratory disturbance classified as an apnea phase occurs for a duration of approximately 15 seconds.
  • This apnea phase is followed by a series of breaths, some of which have flow limitation features.
  • a second phase of disturbed breathing classified as apnea phase, follows, which also extends over a period of 15 seconds.
  • this second apnea phase follows a number (here six) of breaths, some of which have flowlimation-indicative characteristics.
  • This breath sequence is followed by a phase of disturbed respiration which is classified here as the third apnea phase.
  • FIG. 12 shows the course over time of the respiratory gas flow, wherein the evaluation of the detected respiratory flow signals recognizes a flow limited by respiration and successively leads to an increase of the respiratory gas pressure until a respiration which is classified as normal is carried out at predetermined time intervals.
  • the course of the signal which is indicative of the respiratory gas flow shown in FIG. 13 results in a first respiratory sequence being classified as a sequence of stable respiration, the condition of stable respiration continuing for a predetermined period of time causing a lowering of the respiratory gas pressure.
  • the signals generated with this reduced respiratory gas pressure with regard to the respiratory gas pressure allow conclusions to be drawn about partially limited flow of respiration.
  • the respiratory gas pressure is increased again.
  • the new respiratory gas pressure level is at least temporarily below the pressure level at which stable respiration was previously recognized.
  • the course of the signal indicative of the respiratory gas flow shown in FIG. 14 shows a number of apnea phases, sometimes with hypopnea phases following there.
  • the temporal position of the apnea and the hypopnea phases leads to an evaluation result that the Regarding respiratory gas pressure classified as insufficient and causes an increase in the respiratory gas pressure.
  • the course of the signal which is indicative of the respiratory gas flow shown in FIG. 15 reveals three breath sequences which can be classified as hypopnea sequences.
  • the temporal position of the hypopnea sequences to each other leads to a Austechnischsresulat that classifies the prevailing breathing gas pressure as insufficient and causes an increase in the breathing gas pressure.
  • the course of the signal indicative of the flow of breathing gas makes it possible to detect a respiration that is classified as normal.
  • FIG. 16 shows a sequence of the respiratory gas flow indicative signal showing flow limiting characteristics for the individual breaths, with oscillations occurring at the same time as flow limitation features appearing in the breaths in the respiratory gas pressure signal, which can be classified as inspiratory snoring.
  • the breaths detected after increasing the breathing gas pressure are classified as breaths of normal breathing.
  • the respiratory gas pressure can be lowered by, for example, 2 mbar. This reduced breathing gas pressure level is maintained as long as there are no flow limitation features in the individual breaths. If, even at this pressure level, respiration is classified as normal for a predetermined period of time, the respiratory gas pressure can be lowered further. After this phase of normal breathing, the breathing gas pressure can be further lowered as shown in FIG. If flow limitation features occur in the individual breaths detected during this further lowered respiratory gas pressure, then the respiratory gas pressure can be increased again on the basis of a linked analysis of the respiratory characteristics determined for the individual breaths.
  • FIG. 18 also shows the course of the signal indicative of the respiratory gas flow and of the respiratory gas flow in the case of a z. B. caused by mask leakage system failure.
  • the pressure drop of the respiratory gas detected here and the increase of the respiratory gas flow occurring at the same time lead to the generation of an evaluation result which evaluates the current system state as disturbed.
  • the system according to the invention is tuned such that in the case of a disorder classified as mask leakage, the delivery rate of the respiratory gas source is adjusted such that the respiratory gas pressure prevailing until the occurrence of the disturbance is largely maintained.
  • a system disturbance classified as mask leakage for example as a result of temporary shifting of a respiratory mask
  • can be detected for example. be rescinded after changing the head position of the patient and continue the breathing under the maintained even during system failure breathing gas pressure.
  • Fig.21 the time course of an indicative of the respiratory gas flow signal S is shown.
  • This signal is recorded, for example, as a so-called raw data signal by a pressure sensor connected to a dynamic pressure measuring point with a sampling frequency of eg 50 to 200 Hz.
  • the raw data signal S can be determined via an approximation system 20 using approximation procedures implemented therein, eg series developments in the form of a fast Fourier analysis, an (eg) MP3 compression, Laplace Series development Binomial series development,
  • the possibly compressed raw data of the signal S can be recorded within a data sequence D.
  • evaluation features M e.g. describe certain characteristics of breaths or time periods.
  • At least one evaluation result is generated within the framework of a result generation step by subjecting the evaluation features M to a linking consideration.
  • one of the evaluation results may be a signal specifying, for example, the current respiratory gas pressure as appropriate, as too low or too high.
  • a possibly required change amount of the respiratory gas pressure can be determined.
  • control parameters for the adjustment and synchronization of the respiratory gas pressure in a Bi- level pressure control can be determined as evaluation results.
  • the linking consideration of the evaluation features M is preferably carried out using Boolean operations, the Boolean variables Ai, A 2 , B ... E 2 ... from individual evaluation features M and / or by summary evaluation of the Auswêtsmerkmale M, for example
  • Evaluation feature groups ai, a 2 , bi, c 2 are generated.
  • Evaluation results can be the result of a large number of OR-linked operation systems.
  • raw data sets or evaluation feature sets can be selected which are used to generate the desired data Statements, such as pressure change amount, and typing indices (FLI, snore index, 7) are used.
  • the approximation system 20, the evaluation systems 21 and the systems for linking consideration of the evaluation features M and the preparatory generation of Boolean variables are preferably provided by a computer device configured by means of a program data record.
  • the evaluation results can be generated as part of a data post-processing, or used in real time - or sufficiently soon - in the setting of a breathing gas pressure or configuration of a pressure control system.
  • the evaluation results can be made available to a pressure control algorithm which is preferably configured in such a way that it offers at least two pressure control modes which differ in their reaction behavior in the case of a breathing gas pressure control.
  • a pressure control algorithm which is preferably configured in such a way that it offers at least two pressure control modes which differ in their reaction behavior in the case of a breathing gas pressure control.
  • This sensitive mode can be adjusted in particular when the breathing gas pressure is e.g. was lowered after a phase of stable respiration (AS> 0.911).
  • the basic mode it is preferably provided to initiate an increase in pressure when two large or three small apneas occur and the respiratory gas pressure is less than 14 mbar or a respiratory arrest is detected which exceeds a predetermined time duration of, for example, 2 minutes.
  • a pressure increase by two mbar can be initiated.
  • an increase in pressure by 1 mbar can preferably be initiated when three hypopnoetic sequences are detected in a predetermined time sequence.
  • Pressure increases by a pressure level of 1 mbar are preferably initiated when, with a respiratory stability index> 0.911, flow limitations occur in 5 out of 10 or even 10 out of 20 breaths.
  • the basic mode is further preferably tuned to cause pressure reduction when stable respiration having a respiratory stability index AS> 0.911 is present over a time period of at least 9 minutes.
  • a pressure reduction is caused by preferably 2 mbar.
  • a pressure change is suppressed, in particular, when the respiratory stability index is ⁇ 0.911 and the limiting phenomena detected in the individual breaths do not exceed a predetermined severity criterion.
  • an increase of the respiratory gas pressure by, for example, 2 mbar is initiated when two large or three small apneas are present and the respiratory gas pressure ⁇ 14 mbar. when three hypopnoetic sequences occur, the respiratory gas pressure is increased by 1 mbar.
  • the breathing gas pressure can be lowered by, for example, 2 mbar
  • the linking consideration can lead to pressure changes. It can also lead to the calculation of the patient-typical indices by selecting those relevant measurement data that are relevant for the respective index and were determined in a patient stage, which is highly informative. In real-time, as post-processing, or post-processing with reduced raw data volume with the reduction of the raw data volume achieved.

Abstract

The invention relates to a method and a device for generating an analysis result specific to the physiological condition of a patient, which can be used in particular during the diagnosis and/or treatment of a patient exhibiting symptoms of sleep-related respiratory disorders. According to the invention, an analysis result specific to the physiological condition of a patient is generated, based on measurement signals that correlate to the respiration of said patient. Several analysis systems are used to generate analysis characteristics from said measurement signals and at least one analysis result is generated in a result-generation step based on said characteristics, by the subjection of the analysis characteristics to a linked observation.

Description

Verfahren und Vorrichtung zur Generierung eines hinsichtlich des physiologischen Zustands einer Person spezifischen Method and device for generating a person specific to the physiological state of a person
Auswertungsresultatsevaluation result
Die Erfindung betrifft ein Verfahren und eine Vorrichtung zur Generierung eines hinsichtlich des physiologischen Zustands einer Person spezifischen Auswertungsresultats, das insbesondere bei der Diagnose und/oder Therapie eines Patienten mit Anzeichen für schlafbezogene Atmungsstörungen verwendet werden kann.The invention relates to a method and a device for generating a person-specific evaluation result with regard to the physiological state of a person, which can be used in particular in the diagnosis and / or therapy of a patient with signs of sleep-disordered breathing.
Zur Untersuchung schlafbezogener Atmungsstörungen sind sog. Polysomnographiegeräte bekannt die über mehrere Messkanäle zur Erfassung physiologischer Zustandsgrößen eines Patienten verfügen. Zur Diagnose eines Patienten im Hinblick auf dessen Atmungseigenschaften während einer Schlafphase ist es bekannt, Körperpositionssignale und ggf. Blutdrucksignale zu erfassen und diese gemeinsam mit Signalen, die die Atmungstätigkeit des Patienten beschreiben, aufzuzeichnen. Jene die Atmungstätigkeit des Patienten beschreibenden Signale werden üblicherweise über sog. Thermistoren oder auch über Pneumotachographen generiert. Die erfassten Signale können in zeitlicher Zuordnung zueinander graphisch wiedergegeben und .im Rahmen einer fachärztlichen Betrachtung ausgewertet werden. Im Rahmen der Therapie schlafbezogener Atmungsstörungen ist es möglich, auf Grundlage der hinsichtlich des momentanen physiologischen Zustands eines Patienten indikativen Signale, eine Atemgas-Drucksteuerung vorzunehmen, so dass durch einen auf den momentanen Zustand des Patienten abgestimmten Atemgasdruck etwaigen Atmungsstörungen entgegengetreten werden kann.For the investigation of sleep-related respiratory disorders, so-called polysomnography devices are known which have a plurality of measurement channels for detecting physiological state variables of a patient. In order to diagnose a patient with regard to his breathing properties during a sleep phase, it is known to detect body position signals and possibly blood pressure signals and to record these together with signals that describe the respiratory activity of the patient. Those signals describing the respiratory activity of the patient are usually generated via so-called thermistors or also via pneumotachographs. The recorded signals can be displayed graphically in temporal relation to each other and evaluated within the framework of a specialist medical examination. Within the context of the therapy of sleep-related respiratory disorders, it is possible to carry out a respiratory gas pressure control on the basis of the signals indicative of the current physiological condition of a patient, so that any respiratory disorders can be counteracted by a respiratory gas pressure which is matched to the current state of the patient.
Die Betrachtung der generierten Messsignale führt in der Praxis häufig zu unterschiedlichen Bewertungen von Art- und Schweregrad eines unter Umständen vorhandenen Krankheitsbildes der untersuchten Person. Der Erfindung liegt die Aufgabe zugrunde, ein Verfahren und eine Vorrichtung zur Generierung eines beispielsweise als elektrisches Signal, insbesondere in einer Bitfolge bestehendem Datensatz, vorliegenden Auswertungsresultates zu schaffen, auf dessen Grundlage der physiologische Zustand der untersuchten Person zutreffender bewertet werden kann als dies herkömmlicher Weise der Fall ist.In practice, the consideration of the generated measuring signals often leads to different evaluations of the degree of severity and degree of severity of a condition of the examined person. The invention has for its object to provide a method and apparatus for generating a present example, as an electrical signal, in particular in a bit sequence existing record, present evaluation result, based on the physiological condition of the person under investigation can be assessed more appropriate than conventional manner the Case is.
Gemäß einem ersten Aspekt der vorliegenden Erfindung wird diese Aufgabe erfindungsgemäß gelöst, durch ein Verfahren zur Generierung eines hinsichtlich des physiologischen Zustands spezifischen Auswertungsresultats auf der Grundlage von Messsignalen die mit der Atmung einer Person im Zusammenhang stehen, wobei aus den genannten Messsignalen unter Heranziehung wenigstens eines Auswertungssystemes, Auswertungsmerkmale generiert werden und im Rahmen eines hierauf basierenden Resultat-Generierungsschrittes wenigstens ein Auswertungsresultat generiert wird, indem die Auswertungsmerkmale einer verknüpfenden Betrachtung unterzogen werden.According to a first aspect of the present invention, this object is achieved according to the invention by a method for generating a physiological state-specific evaluation result on the basis of measurement signals associated with the respiration of a person, wherein from the said measurement signals using at least one evaluation system , Evaluation features are generated and at least one evaluation result is generated within the framework of a result generation step based thereon, by subjecting the evaluation features to a linking consideration.
Dadurch wird es auf vorteilhafte Weise möglich, eine z.B. den gesamten Schlafverlauf eines Patienten beschreibende Datenmenge in einer standardisiert wiederholbaren Weise automatisch auszuwerten und Fehiinterpretationen der generierten Messdaten weitgehend zu vermeiden.This advantageously makes it possible to obtain e.g. Automatically evaluate the amount of data describing the entire course of a patient's sleep in a standardized, repeatable manner and largely avoid misinterpretations of the generated measurement data.
Gemäß einem besonderem Aspekt der vorliegenden Erfindung wird ein, in den Auswertungsmerkmalen enthaltener Merkmalsbeitrag innerhalb eines Zeitfensters bestimmt das kleiner ist als ein, für die verknüpfende Betrachtung vorgesehenes Verknüpfungszeitfenster. Dadurch wird es auf vorteilhafte Weise möglich, für jeweils einen Atemzug typische Eigenschaften im Rahmen einer hochauflösenden Betrachtung des Atemzuges zu erfassen und die hierbei ermittelten Eigenschaften der Atemzüge einer mehrerer Atemzüge berücksichtigenden Betrachtung zu unterziehen.According to a particular aspect of the present invention, a feature contribution contained in the evaluation features is determined within a time window that is less than a linkage window provided for the linking consideration. As a result, it becomes possible in an advantageous manner to record typical properties for each breath as part of a high-resolution view of the breath and to subject the properties of the breaths determined in this case to consideration of several breaths.
Das erfindungsgemäße Auswertungskonzept kann bei der Steuerung des Druckes eines dem Patienten vermittels eines Überdruck-Beatmungssystems zugeführten Atemgases Anwendung finden. Hierbei wird es möglich, den Atemgasdruck präzise auf die momentanen physiologischen Bedürfnisse des Patienten abzustimmen ohne den Schlafverlauf durch eine subjektiv als unzutreffend hoch empfundene Regeldynamik zu beeinträchtigen.The evaluation concept according to the invention can, in the control of the pressure, be supplied to the patient by means of an overpressure respiratory system Respiratory gas application find. This makes it possible to precisely match the respiratory gas pressure on the current physiological needs of the patient without affecting the sleep process by a subjectively perceived as incorrectly high control dynamics.
Die verknüpfende Betrachtung der für die einzelnen Atemzüge ermittelten Atemzugseigenschaften kann sich über ein Zeitfenster erstrecken das beispielsweise eine vorgegebene z.B. 30 Atemzüge oder adaptiv optimierte Anzahl von Atemzügen überblickt. Insbesondere für die Beurteilung des physiologischen Zustands des Patienten, beispielsweise als Grundlage für eine ärztliche Diagnose, ist es auch möglich, bestimmte Verknüpfungsoperationen, für schlafphasenbezogene Perioden, ausgewählte Zeitabschnitte oder auch die gesamte Messung umfassende Zeitfenster durchzuführen. Gemäß einer besonders bevorzugten Ausführungsform der Erfindung werden auf Grundlage von Verknüpfungsoperationen Rohdaten und/oder Zwischenergebnisse selektiert die eine besonders zuverlässige Generierung von charakteristischen Kennwerten insbes. Indizes ermöglichen.The linking consideration of the breath characteristics determined for the individual breaths may extend over a time window, for example a predetermined e.g. 30 breaths or adaptively optimized number of breaths overlooked. In particular, for the assessment of the physiological condition of the patient, for example as the basis for a medical diagnosis, it is also possible to perform certain linking operations, for sleep phase-related periods, selected time periods or even the entire measurement comprehensive time window. According to a particularly preferred embodiment of the invention, based on linking operations, raw data and / or intermediate results are selected which enable a particularly reliable generation of characteristic characteristic values, in particular indices.
Gemäß einer besonders bevorzugten Ausführungsform der Erfindung erfolgt auf der Grundlage der verknüpfenden Betrachtung eine physiologische Typisierung des gegebenenfalls vorhandenen Krankheitsbildes der untersuchten Person. Auf Grundlage des erfindungsgemäß generierten Auswertungsresultats ist es möglich, das Regelverhalten einer zur Steuerung des Atemgasdruckes vorgesehenen Drucksteuervorrichtung adaptiv zu optimieren, so dass beispielsweise nach einem Anwendungszeitraum von mehreren Tagen das Regelverhalten der Drucksteuerung optimal auf den Patienten abgestimmt ist.According to a particularly preferred embodiment of the invention, on the basis of the linking consideration, a physiological typing of the possibly existing clinical picture of the examined person takes place. On the basis of the evaluation result generated according to the invention, it is possible to adaptively optimize the control behavior of a pressure control device provided for controlling the respiratory gas pressure, so that, for example, after a period of use of several days, the control behavior of the pressure control is optimally adapted to the patient.
Gemäß einer besonders bevorzugten Ausführungsform der Erfindung wird auf der Grundlage der verknüpfenden Betrachtung ein Konfigurationsdatensatz generiert, zur Konfiguration der Atemgasdruckregelung eines CPAP- Gerätes. Der Konfigurationsdatensatz kann über eine Schnittstelleneinrichtung, oder in vorteilhafter Weise auch durch einen mobilen Speichermediums z.B. in Form einer PCMCIA-Karte auf das CPAP-Gerät übertragen werden. Der Konfigurationsdatensatz kann bedarfsweise unter Zwischenschaltung einer Adaptionsprozedur derart modifiziert werden, dass dieser bestimmten Systemeigenschaften des CPAP-Gerätes in besonderem Maße Rechnung trägt.According to a particularly preferred embodiment of the invention, based on the linking consideration, a configuration data set is generated for configuring the breathing gas pressure regulation of a CPAP device. The configuration data record can be transmitted to the CPAP device via an interface device, or advantageously also by a mobile storage medium, for example in the form of a PCMCIA card. The configuration data set can, if necessary, with the interposition of a Adaptation procedure be modified so that this particular system characteristics of the CPAP device takes particular account.
Gemäß einer besonders bevorzugten Ausführungsform der Erfindung werden die Auswertungsmerkmale auf Grundlage von Korrelationskriterien insbesondere statistischen Auswertungssystemen generiert, durch welche beispielsweise Gemeinsamkeiten mit vorangegangenen Atemzügen, oder vorzugsweise adaptiv optimierten Bezugskriterien z.B. zu Referenzatemzügen bewertet werden. Die Korrelationskriterien können insbesondere auch auf die erste und/oder zweite Ableitung des erfassten Atemgasstromes angewendet werden. Eine Generierung der für den jeweiligen Atemzug charakteristischen Merkmale kann unter Heranziehung statistischer Methoden erfolgen. Auch die verknüpfende Betrachtung der für jeden Atemzug ermittelten Eigenschaften kann unter Heranziehung statistischer Methoden erfolgen.According to a particularly preferred embodiment of the invention, the evaluation features are generated on the basis of correlation criteria, in particular statistical evaluation systems, by which, for example, similarities with previous breaths, or preferably adaptively optimized reference criteria, e.g. be evaluated for reference breaths. The correlation criteria can also be applied in particular to the first and / or second derivative of the detected respiratory gas flow. A generation of the characteristics characteristic for the respective breath can be carried out using statistical methods. The linking consideration of the properties determined for each breath can also be done using statistical methods.
Auf Grundlage der für jeden Atemzug oder auch bestimmte Atemzugsfolgen generierten Auswertungsmerkmale kann sukzessive ein Merkmalsarray aufgefüllt werden, wobei dieses Merkmalsfeld zumindest für ausgewählte Auswertungsmerkmale ein Zeitfenster beschreibt, das wenigstens so groß ist wie das kleinste, zur verknüpfenden Betrachtung der Auswertungsmerkmale vorgesehenen Verknüpfungszeitfensters.On the basis of the evaluation features generated for each breath or also specific breath sequences, a feature array can be successively filled in, this feature field describing a time window at least for selected evaluation features that is at least as large as the smallest linking time window provided for interlinking the evaluation features.
Die Auswertungsmerkmale werden gemäß einer besonders bevorzugten Ausführungsform der Erfindung derart generiert, dass sich unter diesen z.B. Auswertungsmerkmale befinden, die die Angaben zur Dauer eines Atemzuges und/oder z.B. hinsichtlich als normal anzusehende Atemzüge charakteristische Angaben enthalten. Auf Grundlage dieser Auswertungsmerkmale wird es möglich, die zeitliche Länge von Perioden mit normaler Atmung, im Rahmen der verknüpfenden Betrachtung zu bestimmen.The evaluation features are generated according to a particularly preferred embodiment of the invention such that among these e.g. Evaluation features containing the information on the duration of a breath and / or e.g. with regard to normal-looking breaths. On the basis of these evaluation features, it becomes possible to determine the temporal length of periods with normal respiration in the context of the linking consideration.
Weiterhin werden die Auswertungsmerkmale in vorteilhafter Weise auch derart generiert, dass diese das Auftreten etwaiger Flusslimationserscheinungen in einzelnen Atemzügen vorzugsweise auch bestimmte, hinsichtlich der Flusslimitation repräsentative Angaben enthalten. Auf Grundlage einer verκnupτenoen Betracntung αer tur αerarage Tiussnmitierte Atemzuge eirassten Auswertungsmerkmale wird es möglich, die zeitliche Dauer bestimmter Eigenschaften von zumindest teilweise flusslimitierten Atmungssequenzen zu beschreiben.Furthermore, the evaluation features are advantageously also generated in such a way that they preferably also contain the information which is representative of the flow limitation of the occurrence of any flow limitation phenomena in individual breaths. Based on a By means of an evaluation characteristic, it becomes possible to describe the duration of certain properties of at least partially flow-limited respiratory sequences.
Für Perioden in denen keine Atmungstätigkeit erfasst wird, können ebenfalls Auswertungsmerkmale generiert werden anhand welcher die Phasenlänge etwaiger Apnoesequenzen und/oder auch für Eigenschaften dieser Apnoephase charakteristische Merkmale im Rahmen der verknüpfenden Betrachtung generiert werden können. Diese Auswertungsmerkmale enthalten vorzugsweise Informationen hinsichtlich der Art der Apnoephasen z.B. darüber, ob die Apnoephase als zentrale, als obstruktive oder als Kombination (gemischte Apnoephase) einzustufen ist.For periods in which no respiratory activity is detected, evaluation features can also be generated on the basis of which the phase length of any apnea sequences and / or characteristics characteristic of properties of this apnea phase can be generated within the context of the linking consideration. These evaluation features preferably contain information regarding the nature of the apnea phases, e.g. on whether the apnea phase should be classified as central, as obstructive or as a combination (mixed apnea phase).
Derartige Auswertungsmerkmale werden gemäß einer besonders bevorzugten Ausführungsform der Erfindung auch für Schnarchphasen, für Phasen mit Cheyne-Stokes Atmung und Hypoventilationphasen generiert.Such evaluation features are also generated according to a particularly preferred embodiment of the invention for snoring phases, for phases with Cheyne-Stokes respiration and Hypoventilationphasen.
In den Auswertungsmerkmalen sind vorzugsweise auch Angaben bzw. Informationen enthalten aus welchen die Körperposition, die Kopfposition und vorzugsweise auch der Halsverdrehungsgrad des Patienten ableitbar ist. Bereits in den Auswertungsmerkmalen können schlafphasenindikative Angaben enthalten sein.The evaluation features preferably also contain information or information from which the body position, the head position and preferably also the degree of neck rotation of the patient can be derived. Sleep-phase-specific information may already be included in the evaluation features.
Die generierten Auswertungsmerkmale werden vorzugsweise unter Zuordnung zu dem erfassten Atemzug bzw. unter Berücksichtigung ihrer zeitlichen Lage gespeichert. D.h. die generierten Auswertungsmerkmale sind einem definierten Zeitfenster - im Falle normaler Atmung dem jeweiligen Atemzug zuordbar.The generated evaluation features are preferably stored in association with the detected breath or taking into account their temporal position. That the generated evaluation features are attributable to a defined time window - in the case of normal breathing the respective breath.
Im Rahmen der verknüpfenden Betrachtung, wird gemäß einer besonders bevorzugten Ausführungsform der Erfindung ein die Flusslimitation klassifizierender, nachfolgend als Flusslimitationsindex bezeichneter Index generiert. Dieser Flusslimitationsindex kann beispielsweise auf Grundlage der folgenden Auswertungsregel bestimmt werden: Berechnung des Flusslimitations-Index (FLl):Within the context of the linking consideration, according to a particularly preferred embodiment of the invention, an index classifying the flow limitation and subsequently referred to as the flow limitation index is generated. For example, this flow limitation index can be determined based on the following evaluation rule: Calculation of the flow limitation index (FLI):
Figure imgf000008_0001
wobei:
Figure imgf000008_0001
in which:
FLl, = Index, der die Flusslimitationen pro Stunde angibt A = Anzahl der flussl imitierten Atemzüge t i m ii = Zeit des essintervall in Stunden; das Zeitintervall ergibt sich z.B. aus einer Druckstufe. Schlafphase, usw.FLl, = index indicating the flow limitations per hour A = number of breaths imitated by the flow ti m ii = time of the measuring interval in hours; the time interval results, for example, from a pressure stage. Sleeping phase, etc.
Beispiele:Examples:
• Bei einem Patient werden in 48 Minuten 34 fhissli itierte Atemzüge delektiert. Es ergibt sich eine FLl von 42,5.• In one patient, 34 fixed breaths are detected in 48 minutes. The result is a FLI of 42.5.
• Bei einem Patient werden 25 flusslimitierte Atemzüge bei einem CP AP-Druck von 6 mbar ermittelt. Die Druckstufe dauerte 10 Minuten. Es errechnet sich ein FL/Λmht,r von 150.• In one patient, 25 flow-limited breaths are detected at a CP AP pressure of 6 mbar. The compression took 10 minutes. It calculates a FL / Λmht , r of 150.
Alternativ hierzu - oder in Kombination hiermit ist es auch möglich, eine das Flusslimitationspotential charakterisierende Angabe z.B. in Form einer nachfolgend als Flusslimitations-Relation (FLR) bezeichneten Größe zu ermitteln.Alternatively, or in combination with it, it is also possible to specify a flow limitation potential characterizing indication, e.g. in the form of a quantity referred to below as the flow-limiting relation (FLR).
Berechnung der Flusslimitations-Relation (FLR):Calculation of the flow limitation relation (FLR):
t Fl,tfl,
FLR; 100 % = [%]FLR; 100% = [%]
Intervallinterval
wobei:in which:
FLR, = Anteil der flusslimitierten Inspirationszeit pro effektiv geatmete Inspirationszeit t Kiu siimitati n = Inspirationszeit der flusslimitierten Atemzüge t inu-r- aii = gesamte Inspirationszeit eines Zeitintervalls ( in Stunden): das Zeitintervall ergibt sich z.B. aus einer Druckstufe.FLR = proportion of the flow-limited inspiratory time per effectively breathed inspiration time t K iu siimi did i n = inspiration time of the flow-limited breaths t inu- r - a ii = total inspiration time of a time interval (in hours): the time interval results, for example from a pressure stage.
Schlafphase, usw.Sleeping phase, etc.
Abweichend vom FLl wir der derart errechnete FLR durch detektierte Ereignisse wie Apnoen in geringerem Maße beeinflusst. BeispielDeviating from FLl, the FLR calculated in this way is influenced to a lesser extent by detected events such as apneas. example
• Bei einem Patient 11 m de eine Gesamtinspn ationszeit \ on 2 Stunden und 56 Minuten gemessen die fhtsslimitieite Inspn ationszeit betlagt 2 Stunden und 12 Minuten Dei FLR betiagt ~5 %• For a patient 11 m of total inspiratory time 2 hours and 56 minutes measured the maximum inspiratory time 2 hours and 12 minutes DTE FLR = ~ 5%
• Ein Patient
Figure imgf000009_0001
mit uπteisihiedliihen CP P-Diutken beatmet Es ei geben sich xeischiedene Inspn alionszeiten pi o Di uikstufe
• A patient
Figure imgf000009_0001
ventilated with non-dissipated CP P-diutes There are several different periods of inspiration for the patient
Figure imgf000009_0004
Figure imgf000009_0004
Bei einem konstanten CP4P-Dιuck nu in R ckenlage eine flusslimitieite Inspn ationszeit
Figure imgf000009_0002
52 Minuten eimittelt Dei Patient schlaft bei eine) Gesamtinspn ationszeit
Figure imgf000009_0003
3 Stunden und 24 Minuten in Rucken! age Es eneclmet sich ein FLR\on 255 "Xo
At a constant CP4P pressure, a flow-limited inspiration time is present in reverse
Figure imgf000009_0002
52 minutes, the patient sleeps at a total inhalation time
Figure imgf000009_0003
3 hours and 24 minutes in jerk! age It includes a FLR \ on 255 "Xo
Mit Hilfe des FLIs und des FLRs kann flusslimitierte Atmung in verschiedene Abhängigkeiten gebracht werden und der angelegte Therapiedruck lasst sich bewertenWith the aid of the FLI and the FLR, flow-limited respiration can be brought into different dependencies and the applied therapy pressure can be evaluated
Die Berechnungen zur Flusslimitation erfolgen auf Grundlage des erfassten Atemgas- VolumenstromesThe calculations for flow limitation are made on the basis of the detected respiratory gas volume flow
Detektion der Atemphase d h Erkennung der Exspirations- und Inspirationsphase der AtmungDetection of the respiratory phase d h Detection of the exhalation and inspiration phase of the respiration
Ermittlung der InspirationszeitDetermination of the inspiratory time
Bewertung von Atemzügen in Abhängigkeit von der Atmregelmaßigkeit durch die Ruckwartskoπelation, z B stabile bzw instabile AtmungEvaluation of respiratory tracts as a function of the respiratory regularity by the backward collision, eg stable resp. Unstable respiration
Zeitinvertalle zB 5/ 10/30/ 60/90 minZeitinvertalle eg 5/10/30/60/90 min
Druckstufen zB 4/5/6/7 mbarPressure levels eg 4/5/6/7 mbar
Schlafphasen zB Wach REM NREM 1-4Sleep phases eg Wach REM NREM 1-4
Schlafqua tat zB nach Art von delektierten Ereignissen z B Apnoen H\popnoenSchlafqua did, for example, on the type of delektierten events z B Apnoen H \ popnoen
Allgemein duich die Anzahl der detektierten StörungenIn general, the number of detected disturbances
Korperposition z B Ruckenlage Seitenlage Body position z B Back position Lateral position
Die so erstellten Zusammenhänge können in eine Tabelle eingetragen und anschließend analysiert werden.The relationships created in this way can be entered in a table and then analyzed.
Bewertung der Atmung mit MerkmalenEvaluation of breathing with characteristics
Figure imgf000010_0002
Figure imgf000010_0002
Figure imgf000010_0003
Figure imgf000010_0003
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Weiterhin ist es möglich, im Rahmen der verknüpfenden Betrachtung, einen Schnarchindex zu generieren. Das zur Ermittlung von Schnarchsequenzen herangezogene Signal kann aus der Atemgasdruckerfassungseinrichtung, aus dem Motorleistungsbezug, sowie auch aus dem Atemgasflusssignal oder insbesondere akustischen Aufnahmesystemen generiert werden. veiternin ist es mogiicn, im Kanmen αer verKnuptenden betracntung, einen Mundatmungs/Nasenatmungsindex zu generieren. Weiterhin ist es möglich im Rahmen der verknüpfenden Betrachtung einen Schlafzeitindex zu generieren.Furthermore, it is possible to generate a snore index as part of the linking consideration. The signal used for determining snore sequences can be generated from the respiratory gas pressure detection device, from the engine power reference, as well as from the respiratory gas flow signal or in particular acoustic recording systems. It is also possible, in the name of the parenting authority, to generate a mouth-breath / nasal breathing index. Furthermore, it is possible to generate a sleep time index within the context of the linking consideration.
Weiterhin ist es möglich im Rahmen der verknüpfenden Betrachtung einen Schlafphasenindex zu generieren. Es ist in Verbindung mit der Atemphasenbetrachtung möglich zwischen inspiratorischemFurthermore, it is possible to generate a sleep phase index within the context of the linking consideration. It is possible in connection with the respiratory phase analysis between inspiratory
(obstruktionsrelevantem) und expiratorischem (minderrelevantem) Schnarchen zu unterscheiden. Weiterhin ist es möglich im Rahmen der verknüpfenden Betrachtung einen periodischen Atmungsindex zu generieren. Weiterhin ist es möglich im Rahmen der verknüpfenden Betrachtung einen Atemvolumenindex zu generieren.(obstruction-relevant) and expiratory (minor) snoring to distinguish. Furthermore, it is possible to generate a periodic respiratory index within the context of the linking consideration. Furthermore, it is possible to generate a breath volume index within the context of the linking consideration.
Die Auswertungsmerkmale können abgesehen von Angaben zur Körperposition vorzugsweise auf Grundlage einer nachfolgend als v-Messung bezeichneten Volumenstrommessung des Atemgasstromes generiert werden. Die Messung des Atemgasstromes kann bei Umgebungsdruck oder auch unter definiert verändertem Atemgasdruck erfolgen.Apart from information on the body position, the evaluation features can preferably be generated on the basis of a volumetric flow measurement of the respiratory gas flow, referred to below as v-measurement. The measurement of the respiratory gas flow can be carried out at ambient pressure or under defined changed respiratory gas pressure.
Zumindest ein Teil der Auswertungsmerkmale wird vorzugsweise unter Berücksichtigung der ersten oder zweiten Ableitung des zeitlichen Verlaufs des Atemgasstromes generiert.At least part of the evaluation features is preferably generated taking into account the first or second derivative of the time profile of the respiratory gas flow.
Gemäß einem weiteren Aspekt der vorliegenden Erfindung wird die eingangs angegebene Aufgabe auch gelöst, durch eine Vorrichtung zur Durchführung des vorangehend beschriebenen Verfahrens, wobei diese Vorrichtung eine Messsignaleingabeeinrichtung und eine Rechnereinrichtung zur Bereitstellung mehrerer Auswertungssysteme umfasst, wobei aus den genannten Messsignalen durch die Auswertungsysteme, Auswertungsmerkmale generiert werden und im Rahmen eines hierauf basierenden Resultat-Generierungsschrittes wenigstens das Auswertungsresultat generiert wird indem die Rechnereinrichtung derart konfiguriert ist, dass diese die Auswertungsmerkmale einer verknüpfenden Betrachtung unterzieht. im Kaπmeπ αer crrassuπg αer MimuriysicuiyKeii. ues raiierueπ aui i unuiaye vuπ hinsichtlich des Atemgasvolumenstromes indikativen Daten ist es möglich, einzelne Atemzüge als solche zu erkennen. Anfang und Ende der In- und Expirationsphasen des Atemzuges können beispielsweise in Verbindung mit einer Untersuchung der ersten und zweiten Ableitung des Atemgasstromsignales sowie auch unter Berücksichtigung des möglichen Atemzugvolumens bestimmt werden. Auf Grundlage dieser Auswertungsergebnisse kann die Zeitdauer der Atemzugsphasen das tatsächliche Volumen des Atemzugs und das Atemmuster bestimmt werden.According to a further aspect of the present invention, the object stated at the outset is also achieved by a device for carrying out the method described above, wherein this device comprises a measuring signal input device and a computer device for providing a plurality of evaluation systems, wherein evaluation features are generated by the evaluation signals from the said measuring signals and in the context of a result generation step based thereon, at least the evaluation result is generated by the computer device being configured in such a way that it subjects the evaluation features to a linking consideration. in the Kaπmeπ αer crrassuπg αer MimuriysicuiyKeii. ues raiierueπ aui i unuiaye vuπ indicative of the respiratory gas volume flow indicative data, it is possible to detect individual breaths as such. The beginning and end of the inhalation and expiration phases of the breath can be determined, for example, in conjunction with an examination of the first and second derivative of the respiratory gas flow signal and also taking into account the possible tidal volume. Based on these evaluation results, the duration of the breath phases, the actual volume of the breath, and the breathing pattern can be determined.
Durch eine statistische Analyse der Eigenschaften mehrerer abfolgender Atemzüge kann der momentane physiologische Zustand der untersuchten Person weiter bestimmt werden. Auf Grundlage der Extraktion von Merkmalen für jeden einzelnen Atemzug kann eine Rohdatenreduzierung erreicht werden. Aus der statistischen Auswertung der Eigenschaften mehrerer abfolgender Atemzüge kann zwischen obstruktionsrelevantem Schnarchen und obstruktionsunrelevantem Schnarchen unterschieden werden. Eine Typisierung vonBy a statistical analysis of the properties of several consecutive breaths, the current physiological state of the examined person can be further determined. Based on the extraction of features for each individual breath, raw data reduction can be achieved. From the statistical evaluation of the properties of several consecutive breaths, a distinction can be made between snoring relevant to the obstruction and obstruction-unimportant snoring. A typification of
Oszillationseigenschaften in Verbindung mit Schnarchereignissen kann hierbei unter Verzicht auf eine Mikrophoneinrichtung erfolgen.Oscillation properties associated with snoring events can be done without a microphone device.
Das Auftreten etwaiger schnarchbedingter Oszillationen kann anhand des zeitlichen Verlaufs des Atemgasdruckes erfasst werden. So ist es beispielsweise möglich, durch Schnarchen verursachte Atemgas-Druckoszillationen aus, durch entsprechende Atemgasdrucksensoreinrichtung generierten Signalen zu extrahieren. Insbesondere auf Grundlage einer Frequenz- und Amplitudenanalyse z.B. Fast Fourier-Analyse ist es möglich, Schnarchereignisse hinsichtlich ihres Entstehungsortes (Gaumensegel, Kehlkopf...) zu klassifizieren.The occurrence of any snoring-induced oscillations can be detected on the basis of the time course of the respiratory gas pressure. Thus, it is possible, for example, to extract respiratory gas pressure oscillations caused by snoring from signals generated by corresponding respiratory gas pressure sensor device. In particular, based on frequency and amplitude analysis, e.g. Fast Fourier analysis makes it possible to classify snoring events in terms of their place of origin (soft palate, larynx ...).
Im Rahmen einer statistischen Auswertung der abfolgenden Atemzüge ist es möglich, einen hinsichtlich der Atmungsstabilität indikativen Atmungindex zu generieren. Dieser Atmungsindex wird vorzugsweise nach der folgenden Regel bestimmt: Berechnung des Atmungs-Index (AI):As part of a statistical evaluation of the subsequent breaths, it is possible to generate a respiratory index indicative of respiratory stability. This respiratory index is preferably determined according to the following rule: Calculation of the respiratory index (AI):
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AI, = Index, welche eine bestimmte Art von Atemmuster z.B.AI, = index, which indicates a certain type of breathing pattern, e.g.
Instabile, stabile Atmung. Mundatmung. Nasenatmung pro Stunde angibt A = Anzahl bestimmter Atemmuster z.B. instabile Atemzüge t ini-.T-.aii ~ Z i des Messintervall in Stunden; das Zeitintervall ergibt sich aus z.B. einer Druckstufe. Schlafphase, usw.Unstable, stable breathing. Mouth breathing. Nasal breathing per hour indicates A = number of certain respiratory patterns eg unstable breaths ti n i- .T -.aii ~ Z i of the measurement interval in hours; the time interval results from eg a pressure stage. Sleeping phase, etc.
Beispiele:Examples:
• Bei einem Patient werden in 35 Minuten 90 instabile Atemzüge delektiert. Es ergibt sich eine AI von 154.• In one patient, 90 unstable breaths are detected in 35 minutes. The result is an AI of 154.
• Bei einem Patient werden 15 Atemzüge mit bestimmten Atemmustern bei einem CP AP-Druck von 8 mbar er ittelt. Die Drucks tufe dauerte 14 Minuten. Es errechnet sich ein S/Λ//,„f von 64.• In one patient, 15 breaths with specific breath patterns are taken at a CP AP pressure of 8 mbar. The pressure lasted 14 minutes. It calculates a S / Λ / " / ," f of 64.
Wobei eine stabile Atmung dann vorliegt, wenn der Atmungstabilitätsindex > 0,911 ist und eine instabile Atmung als vorliegend angesehen wird, wenn der Atmungsstabilitätsindex < 0,911 ist.Stable respiration being when the respiratory stability index is> 0.911 and unstable breathing is considered to be present when the respiratory stability index is <0.911.
Auf Grundlage der verknüpfenden Betrachtung der Auswertungsmerkmale können insbesondere die folgenden obstruktiven Atmungsstörungen (OSA) erkannt werden:Based on the linking consideration of the evaluation features, in particular the following obstructive respiratory disorders (OSA) can be recognized:
Apnoe, Hypopnoe, flusslimitierte Atmung, stabile und instabile Atmung sowie etwaige Leckageereignisse.Apnea, hypopnea, river-limited breathing, stable and unstable breathing, as well as any leakage events.
Eine Atmungsstörung wird als Apnoeereignis klassifiziert, wenn ein Atmungsstillstand erfasst wird, dessen Länge eine vorbestimmte Zeitdauer von beispielsweise 10 Sekunden übersteigt.A respiratory disorder is classified as an apnea event when a respiratory arrest is detected whose length exceeds a predetermined period of, for example, 10 seconds.
Ein Hypopnoeereignis kann dann als vorliegend angesehen werden, wenn nach drei beispielsweise als normal klassifizierten Atemzügen, mindestens zwei sowie maximal drei größere Atemzüge erkannt werden. Als weiteres Kriterium hierfür kann das inspiratorisches Differenzvolumen der betrachteten Atemzüge herangezogen werden.A hypopnea event may then be considered present if, after three breaths classified as normal, for example, at least two and a maximum of three major breaths are detected. As another criterion for this the inspiratory difference volume of the considered breath can be used.
In dem jeweils untersuchten Atemzug kann eine Flusslimitation erkannt werden, wenn der Atemgasstrom während der Inspirationsphase bestimmte Plateauzonen oder mehrere Maxima aufweist.In the breath being examined in each case, a flow limitation can be detected if the respiratory gas flow has certain plateau zones or several maxima during the inspiration phase.
Eine stabile Atmung kann dann als vorliegend angesehen werden, wenn der Atemfluss bzw. die Atmungsfrequenz und die Amplitude des Atemgasstromes innerhalb eines vorgegebenen Zeitbereiches als regelmäßig angesehen werden können. Die Atmung kann insbesondere dann als stabil angesehen werden, wenn ein, für die Atmungsstabilität definierter Atmungsstabilitätsindex, einen Betrag aufweist der > dem Wert 0,911 ist. Während einer stabilen Atmung treten keine Atemströmungen (OSA) auf.Stable respiration may be considered present if the respiratory flow or respiration rate and the amplitude of the respiratory gas flow can be considered regular within a predetermined time range. Respiration may be considered to be stable, in particular, when a respiratory stability index defined for respiratory stability has an amount greater than 0.911. During stable breathing, no respiratory flows (OSA) occur.
Eine instabile Atmung kann dann als vorliegend angesehen werden, wenn der vorangehend genannte Atmungsstabilitätsindex einen Wert aufweist der kleiner ist als 0,911 und der Atemfluss entsprechend unregelmäßig ist.An unstable respiration may be considered present if the aforementioned respiratory stability index has a value less than 0.911 and the respiratory flow is correspondingly irregular.
Eine derartige unregelmäßige Atmung kann als Atmungsstörung eingestuft werden, wobei für derartige Phasen im Falle einer Atemgasdrucksteuerung diese mit einer erhöhten Sensitivität erfolgt.Such irregular breathing can be classified as a respiratory disorder, with such phases in the case of a breathing gas pressure control, this is done with an increased sensitivity.
Etwaige in einem Drucksignal auftretende hochfrequente Oszillationen können in Verbindung mit dem Atemflusssignal als in- oder expiratorisches Schnarchen klasssifiziert werden. Die hinsichtlich des Auftretens von Schnarchen generierten Auswertungsmerkmale können in die zur Generierung der Auswertungsresultate vorgesehene verknüpfende Betrachtung Eingang finden.Any high-frequency oscillations occurring in a pressure signal can be classified as in- or expiratory snoring in conjunction with the respiratory flow signal. The evaluation features generated with regard to the occurrence of snoring can be included in the linking consideration provided for generating the evaluation results.
Anhand des zeitlichen Verlaufs des nasal kommunizierten Atemgas- Volumenstromes können auch Systemzustände wie beispielsweise Varianten von Atemgasfehlströmungen (Leckage), beispielsweise verursacht durch Maskenapplikationsartefakte (Maskenprobleme) oder expiratorische Mundatmung, sowie permanente orale Atmung klassifiziert werden. Bei Leckage zeigt der zeitliche Verlauf des nasal kommunizierten Atemgasvolumenstrom eine betragsmäßige Verschiebung gegenüber einem Bezugswert (z.B Nulllinie). Im Falle einer exspiratorischen Mundatmung zwischen dem inspiratorischen Volumen und dem exspiratorischen Volumen, da zumindest ein Teil des Gaswechsels oral erfolgt. Weitere Schlüsselmerkmale liegen in der Steigung der Inspirations/Exspirationsflanke, der relativen zeitlichen Lage der Extremwerte in der jeweiligen Atemphase.On the basis of the temporal course of the nasally communicated respiratory gas volume flow system states such as, for example, variants of respiratory gas deficiencies (leakage), for example caused by mask application artifacts (mask problems) or expiratory mouth breathing, as well as permanent oral respiration, can be classified. When leakage shows the temporal course of the nasal breath gas volume flow communicated a magnitude shift relative to a reference value (eg zero line). In the case of expiratory mouth breathing between the inspiratory volume and the expiratory volume, since at least part of the gas exchange is oral. Further key features are the slope of the inspiratory / expiratory flank, the relative temporal position of the extreme values in the respective respiratory phase.
Bei der Heranziehung der erfindungsgemäß vorgenommenen Generierung von Auswertungsresultaten auf Grundlage einer verknüpfenden Betrachtung zur Steuerung des Atemgasdruckes ist es möglich, die Drucksteuerung nach Massgabe selektierter Druckregelmodis z.B. zunächst nach Massgabe eines Normal-Modus durchzuführen oder nach Erfüllung vorgegebener Kriterien nach Massgabe eines Sensitiv-Modus durchzuführen.By using the generation of evaluation results on the basis of a linking consideration to control the breathing gas pressure according to the invention, it is possible to control the pressure in accordance with selected pressure control modes, e.g. first to perform in accordance with a normal mode or perform after fulfillment of predetermined criteria in accordance with a sensitive mode.
Das Regelverhalten der Drucksteuerungseinrichtung ist im Normal-Modus vorzugsweise derart abgestimmt, dass etwaige erkannte Ereignisse oder definierte Ereignisketten eine Druckerhöhung zulassen. Im Rahmen eines sog. Sensitiv- Modus kann der Atemgasdruck sukzessive inkremental erniedrigt werden, wobei das System derart abgestimmt sein kann, dass auf etwaige, bei niedrigerem Atemgasdruck auftretende Ereignisse mit einer höheren Regeidynamik reagiert wird. Ein Wechsel in den Sensitiv-Modus kann von mehreren Kriterien abhängig gemacht werden, insbesondere in Abhängigkeit davon, ob eine stabile Atmung vorliegt (Atmungstabilitätsindex > 0,911).The control behavior of the pressure control device is preferably tuned in the normal mode such that any detected events or defined event chains allow an increase in pressure. As part of a so-called. Sensitive mode, the respiratory gas pressure can be successively incrementally lowered, the system can be tuned such that is responded to any, occurring at lower pressure gas pressure events with a higher regeidynamics. A change to the sensitive mode can be made dependent on several criteria, in particular depending on whether stable respiration is present (respiration stability index> 0.911).
Während des Normal-Modus ist das Regelverhalten der Drucksteuerungseinrichtung vorzugsweise derart abgestimmt, dass eine Druckerhöhung dann erfolgt wenn Apnoezustände, Hypopnoezustände oder auch Flusslimitationen erkannt werden. Im Falle von zwei Apnoesequenzen mit vergleichsweise großer Zeitdauer oder beispielsweise auch im Falle von drei Apnoephasen mit kürzerer Zeitdauer ist es möglich, sukzessive den Atemgasdruck zu erhöhen. Eine Erhöhung des Atemgasdruckes kann auch dann erfolgen wenn ein Atmungsstillstand über eine vorgegebene Zeitdauer von z.B. 1 ,2 Minuten erkannt wird. Die Erhöhung des Atemgasdruckes kann kontinuierlich oder auch stufenweise erfolgen, wobei der Drucksteigerungsgradient vorzugsweise einen Maximalwert von 4 mbar pro Minute nicht übersteigt. Es ist möglich, den maximal zulässigen Druckpegel auf einen vorgegebenen Grenzwert von z.B. 18 mbar zu begrenzen. Im Falle erkannter Hypopnoezustände erfolgt vorzugsweise eine Druckerhöhung in vergleichsweise kleinen Druckstufen von beispielsweise 1 mbar, wobei vorzugsweise die Anzahl an Druckerhöhungsstufen begrenzt ist.During the normal mode, the control behavior of the pressure control device is preferably adjusted such that an increase in pressure takes place when apnea conditions, hypopnoea conditions or even flow limitations are detected. In the case of two apnea sequences with a comparatively long time duration or, for example, also in the case of three apnea phases with a shorter time duration, it is possible to successively increase the respiratory gas pressure. An increase in the respiratory gas pressure can also take place when a respiratory arrest over a predetermined period of eg 1, 2 minutes is detected. The increase of the respiratory gas pressure can be continuous or also in stages, wherein the pressure increase gradient preferably does not exceed a maximum value of 4 mbar per minute. It is possible to limit the maximum permissible pressure level to a predetermined limit of, for example, 18 mbar. In the case of detected hypopnea conditions, it is preferable to increase the pressure in comparatively small pressure stages of, for example, 1 mbar, wherein preferably the number of pressure-increasing stages is limited.
Im Falle von Flusslimitationsphasen kann bei einem Atmungsstabilitätsindex von > 0,911 eine Druckerhöhung um Druckstufen von jeweils 1 mbar veranlasst werden. Eine Druckerniedrigung kann erfolgen, wenn innerhalb eines vorgegebenen Zeitfensters von beispielsweise 9 Minuten, eine stabile Atmung erkannt wird und der Atmungsstabilitätsindex einen Wert von > 0,911 aufweist. In diesem Falle kann eine Druckerniedrigung von beispielsweise 2 mbar zugelassen werden. Es ist auch möglich, für vorbestimmte Zeitabschnitte eine Änderung des Atemgasdruckes zu unterdrücken bzw. auf einen vergleichsweise schmalen Druckänderungskorridor zu beschränken. Die Durchführung einer Druckveränderung kann beispielsweise dann unterbunden werden, wenn eine bestimmte Kriterienkombination vorliegt bei welcher u.a. die Atmung als instabil klassifiziert wird und der Atmungsstabilitätsindex < 0,911 ist.In the case of flow limitation phases, a pressure increase of 1 mbar can be initiated with a respiratory stability index of> 0.911. A decrease in pressure can occur if, within a predetermined time window of, for example, 9 minutes, stable respiration is recognized and the respiratory stability index has a value of> 0.911. In this case, a pressure reduction of, for example, 2 mbar can be allowed. It is also possible for a predetermined time periods to suppress a change in the respiratory gas pressure or to limit it to a comparatively narrow pressure change corridor. The implementation of a pressure change can be prevented, for example, if a certain combination of criteria is present in which u.a. respiration is classified as unstable and the respiratory stability index is <0.911.
Ein Betrieb der Atemgasdruckregelung in dem Sensitiv-Modus führt dazu, dass eine Druckerhöhung dann erfolgt, wenn Apnoezustände nach Massgabe eines vorbestimmten Zeitverhaltens auftreten. So ist es beispielsweise möglich, eine Druckerhöhung um 2 mbar zu veranlassen, wenn entweder ein Atmungsstillstand mit einer Dauer von mehr als zwei Minuten erkannt wird oder zwei große ( mind. 25 See.) bzw. drei kleinere Apnoezustände (max.25 See.) erkannt werden und der Atemgasdruck hierbei unter 14 mbar liegt. Eine Druckerhöhung um einer Wert von 1 mbar kann veranlasst werden, wenn über einen Zeitabschnitt von wenigstens 3 Minuten hinweg Hypopnoesequenzen auftreten.Operation of the breathing gas pressure control in the sensitive mode causes an increase in pressure to occur when apnea conditions occur in accordance with a predetermined timing. It is thus possible, for example, to increase the pressure by 2 mbar if either a respiratory arrest lasting more than two minutes is recognized or two large (at least 25 see.) Or three smaller apnea states (max. 25 sea). be recognized and the breathing gas pressure is below 14 mbar. An increase in pressure by a value of 1 mbar may be induced if hypopnoetic sequences occur over a period of at least 3 minutes.
Druckerhöhungen um jeweils 1 mbar werden im Sensitiv-Modus dann veranlasst, wenn 4 von 4 Atemzügen Flusslimitationsmerkmale zeigen und der Atmungsstabilitätsindex > 0,911 ist oder 5 von 10 Atemzügen plus Limitationsmerkamale zeigen und der Atmungsstabilitätsindex < 0,911 ist oder auch 10 von 20 Atemzügen Flusslimitationsmerkmale zeigen und der Atmungsstabilitätsindex hierbei ebenfalls < 0,911.Increases in pressure by 1 mbar in each case are initiated in the sensitive mode when 4 out of 4 breaths show flow limitation features and the Respiratory stability index is> 0.911 or 5 out of 10 breaths plus limitive features and the respiratory stability index is <0.911 or even 10 of 20 breaths show flow limitation features and the respiratory stability index is also <0.911.
Eine Druckerniedrigung wird im Sensitv-Modus vorzugsweise dann veranlasst, wenn eine stabile Atmung vorliegt und die Zeitdauer für diese stabile Atmung wenigstens drei Minuten beträgt und zugleich der Atmungstabilitätsindex > 0,911 ist. In diesem Falle kann eine Druckerniedrigung von zunächst 2 mbar veranlasst werden. Im Sensitiv-Modus ist es ebenfalls vorzugsweise möglich, phasenweise keine Druckänderung zuzulassen oder die Druckänderung auf einen vergleichsweise schmalen Druckänderungskorridor zu beschränken. Vorzugsweise werden insbesondere dann keine Druckänderungen zugelassen, wenn die Atmung als instabil klassifiziert wird und Obstruktionszustände erkannt werden.Decrease in pressure is preferably initiated in the Sensitv mode when stable respiration is present and the period of time for this stable respiration is at least three minutes and at the same time the respiratory stability index is> 0.911. In this case, a pressure reduction of initially 2 mbar can be initiated. In the sensitive mode, it is also preferably possible to allow no pressure change in phases or to limit the pressure change to a comparatively narrow pressure change corridor. Preferably, in particular, no pressure changes are allowed if the respiration is classified as unstable and obstruction states are detected.
Eine Hypopnoephase kann dann als vorliegend angesehen werden, wenn nach drei normalen Atemzügen mindestens zwei aber maximal drei größere Atemzüge folgen. Hierbei muß ein inspiratorisches Differenzvolumen ΔV vorliegen, das einen vorgegebenen Grenzwert (z.B. 15% des durchschnittlichen Atemzugvolumens) überschreitet.A hypopnea phase may then be considered to be present if, after three normal breaths, at least two but no more than three major breaths follow. Here, there must be an inspiratory difference volume ΔV exceeding a predetermined threshold (e.g., 15% of the average tidal volume).
Auf Grundlage der erfindungsgemäßen Betrachtung des hinsichtlich des Atemgasstromes indikativen Signales ist es möglich, Atmungsstörungen zu erkennen die zumindest zunächst keine Änderung des Atemgasdruckes erfordern. Derartige Atmungsstörungen, können beispielsweise sein: Schlucken, Husten, Mundatmen, expiratorisches Mundatmen, Arousals und Sprechen.On the basis of the consideration according to the invention of the signal indicative of the respiratory gas flow, it is possible to detect respiratory disorders which at least initially do not require a change in the respiratory gas pressure. Such respiratory disorders may include, for example: swallowing, coughing, mouth breathing, expiratory mouth breathing, arousals and speech.
Im Falle der Berücksichtigung der Verknüpfungsergebnisse bei der Steuerung des Atemgasdruckes sind vorzugsweise die Verknüpfungskriterien derart gewählt, Vorzugsweise sind die Verknüpfungsbedingungen derart abgestimmt, dass Druckänderungen. Weitere Einzelheiten und Merkmale der Erfindung ergeben sich aus der nachfolgenden Beschreibung in Verbindung mit der Zeichnung. Es zeigen:In the case of taking into account the results of the combination in the control of the respiratory gas pressure, the linking criteria are preferably chosen in such a way. Preferably, the linking conditions are coordinated such that pressure changes. Further details and features of the invention will become apparent from the following description taken in conjunction with the drawings. Show it:
Fig. 1 ein Diagramm zur Erläuterung des Atemgasstromes für einen einzelnen Atemzug;Fig. 1 is a diagram for explaining the respiratory gas flow for a single breath;
Fig. 2 ein Diagramm das den zeitlichen Verlauf des Atemgasstromes für mehrere Atemzüge beschreibt;Fig. 2 is a diagram describing the time course of the respiratory gas flow for several breaths;
Fig. 3 ein Diagramm das den zeitlichen Verlauf des Atemgasdruckes mit einzelnen, durch Schnarchen verursachten Druckoszillationen darstellt;Fig. 3 is a diagram showing the time course of the respiratory gas pressure with individual, caused by snoring pressure oscillations;
Fig. 4 ein Diagramm das den zeitlichen Verlauf des Atemgasstromes für mehrere, durch eine Apnoe-Periode unterbrochene Atemzüge darstellt;4 is a diagram illustrating the time course of the respiratory gas flow for a plurality of breaths interrupted by an apnea period;
Fig. 5 ein Diagramm das den zeitlichen Verlauf des Atemgasstromes mit einem Hypopnoeereignis darstellt;Fig. 5 is a diagram showing the time course of the respiratory gas flow with a hypopnea event;
Fig. 6 ein Diagramm zum zeitlichen Verlauf des Atemgasstromes für mehrere, zum Teil flusslimitierte Atemzüge;6 shows a diagram of the time course of the respiratory gas flow for a plurality of, in part, flow-limited breaths;
Fig. 7 ein Diagramm zur Erläuterung des zeitlichen Verlaufs des Atemgasstromes im Falle einer im wesentlichen ungestörten, stabilen Atmung;7 is a diagram for explaining the time course of the respiratory gas flow in the case of a substantially undisturbed, stable respiration;
Fig. 8 ein Diagramm zur Erläuterung des zeitlichen Verlaufes des Atemgasstromes im Falle einer instabilen, gestörten Atmung;8 is a diagram for explaining the time course of the respiratory gas flow in the case of unstable, disturbed respiration;
Fig. 9 ein Diagramm das den zeitlichen Verlauf des Atemgasstromes sowie in gleicher zeitlicher Zuordnung hierzu den Verlauf des Atemgasdruckes darstellt wobei in dem Drucksignaloszillationen auftreten die durch Schnarchen verursacht sind; Fig.lOein Diagramm das den zeitlichen Verlauf des Atemgasstromes im Falle einer Systemstörung die z.B. durch Mundatmung oder Maskenundichtigkeiten verursacht ist, darstellt;Fig. 9 is a diagram showing the time course of the respiratory gas flow and in the same temporal allocation to the course of the respiratory gas pressure occurring in the pressure signal oscillations caused by snoring; Fig.10 is a diagram showing the time course of the respiratory gas flow in the event of a system failure caused by, for example, mouth breathing or mask leakage;
Fig.11 ein Diagramm zur Erläuterung eines im Zusammenhang mit der Erkennung und verknüpften Betrachtung von Atemmustern veranlassten Atemgasdruckänderung;11 shows a diagram for explaining a respiratory gas pressure change initiated in connection with the recognition and linked observation of breathing patterns;
Fig.12ein Diagramm zur Erläuterung des zeitlichen Verlaufs des Atemgasstromes und einer hierauf basierend durchgeführten Änderung des Atemgasdruckes;12 shows a diagram for explaining the time profile of the respiratory gas flow and a change in the respiratory gas pressure carried out on this basis;
Fig.13ein Diagramm zur Erläuterung des zeitlichen Verlaufes des Atemgasstromes in Verbindung mit einer auf Grundlage dieses Atemgasstromes veranlassten Atemgasdruckänderung;13 shows a diagram for explaining the time profile of the respiratory gas flow in conjunction with a respiratory gas pressure change initiated on the basis of this respiratory gas flow;
Fig.14 ein Diagramm zur Erläuterung des zeitlichen Verlaufes des Atemgasstromes in Verbindung mit einer hierauf basierend veranlassten Änderung des Atemgasdruckes;FIG. 14 shows a diagram for explaining the time profile of the respiratory gas flow in conjunction with a change in the respiratory gas pressure caused thereby; FIG.
Fig.15ein Diagramm zur Erläuterung des zeitlichen Verlaufes des Atemgasstromes mit darin erkannten Hypopnoesequenzen und einer auf Grundlage der Erkennung dieser Hypopnoesequenzen veranlassten Atemgas-Druckänderung;15 shows a diagram for explaining the time course of the respiratory gas flow with hypopnoetic sequences recognized therein and a respiratory gas pressure change initiated on the basis of the recognition of these hypopnoetic sequences;
Fig.16ein Diagramm zur Eriäuterung des zeitlichen Verlaufes des Atemgasstromes mit darin auftretenden flusslimitierten Atemzügen sowie einem Graphen zur Erläuterung des hierbei eingestellten Atemgasdruckes;16 shows a diagram for explaining the time profile of the respiratory gas flow with flow-limited respiratory flows occurring therein and a graph for explaining the respiratory gas pressure set in this case;
Fig.17ein Diagramm zur Erläuterung des zeitlichen Verlaufes des Atemgasstromes in Verbindung mit dem hierbei herrschenden Atemgasdruck; Fig.18ein Diagramm zur Erläuterung des zeitlichen Verlaufes des Atemgasstromes mit einer darin auftretenden Phase normaler Atmung, einer Phase flusslimitierter Atmung, einer sich daran anschliessenden Hypopnoephase und einer durch eine Maskenleckage hervorgerufenen gestörten Phase in Verbindung mit dem hierbei herrschenden Atemgasdruck;17 shows a diagram for explaining the time profile of the respiratory gas flow in conjunction with the prevailing breathing gas pressure; 18 is a diagram for explaining the temporal course of the respiratory gas flow with a phase of normal respiration occurring therein, a phase of flow-limited respiration, a subsequent hypopnea phase and a phase leakage caused by a masked phase in conjunction with the prevailing respiratory gas pressure;
Fig.19ein Diagramm zur Erläuterung des zeitlichen Veriaufes des Atemgasstromes in Verbindung mit dem hierbei herrschenden Atemgasdruck;Fig.19 is a diagram for explaining the temporal Veriaufes the respiratory gas flow in conjunction with the prevailing here breathing gas pressure.
Fig.20ein Diagramm zur Erläuterung des zeitlichen Veriaufes des Atemgasstromes für eine Normalatmungssequenz und eine sich daran anschliessende Sequenz mit zusätzlicher Mundatmung;FIG. 20 shows a diagram for explaining the time profile of the respiratory gas flow for a normal respiration sequence and a sequence following it with additional oral respiration; FIG.
Fig.21ein Diagramm zur Erläuterung der Generierung des hinsichtlich des physiologischen Zustandes eines Patienten spezifischen Auswertungsresultats auf der Grundlage von Messsignalen die mit der Atmung der Person in einem Zusammenhang stehen, wobei aus den genannten Messsignalen unter Heranziehung mehrerer21 is a diagram for explaining the generation of the patient's physiological condition-specific evaluation result on the basis of measurement signals that are related to the respiration of the person, wherein from the measurement signals mentioned using several
Auswertungssysteme Auswertungsmerkmale generiert werden und im Rahmen eines hierauf basierenden Resultat-Generierungsschrittes wenigstens ein Auswertungsresultat generiert wird indem die Auswertungsmerkmale einer verknüpfenden Betrachtung unterzogen werden.Evaluation systems evaluation features are generated and at least one evaluation result is generated in a result-generating step based thereon by the evaluation features are subjected to a linking consideration.
Der in Fig. 1 bezüglich des zeitlichen Verlaufs des Atemgasstromes dargestellte Atemzug 1 umfasst eine Inspirationsphase I und eine Expirationsphase E. Die Ermittlung der Atemphasengrenze G zwischen der Inspirationsphase und «der Expirationsphase erfolgt durch überlagerte Auswertung mehrerer Kurvendiskussionskriterien, insbesondere auch unter Berücksichtigung des momentan vorherrschenden Atemmusters sowie der Extremwerte des Atemgasstromes, des ermittelten Atemzugsvolumens sowie unter Berücksichtigung der Atemphasenperioden vorangegangener Atemzüge. Der in dieser Figur dargestellte Veriauf des Atemgasstromes beschreibt den Atemgasstromverlauf bei einem ungestörten Atemzug.The breath 1 shown in FIG. 1 with respect to the time course of the respiratory gas flow comprises an inspiratory phase I and an expiration phase E. The determination of the respiratory phase boundary G between the inspiration phase and the expiration phase is carried out by superimposed evaluation of several curve discussion criteria, in particular taking into account the currently prevailing respiratory pattern and the extreme values of the respiratory gas flow, the determined tidal volume and taking into account the respiratory phase periods of previous breaths. The in This figure shows the respiratory gas flow describes the respiratory gas flow in an undisturbed breath.
In Fig. 2 ist der Verlauf des Atemgasstromes über ein längeres Zeitfenster hinweg dargestellt. Wie aus dieser Darstellung erkennbar ist, variieren die einzelnen Atemzüge insbesondere hinsichtlich in der hierbei auftretenden Minimas/Maximas. Die in dieser Darstellung eingetragene Horizontallinie 2 verdeutlicht den statistisch gesehen für Inspirationsphasen mit der höchsten Wahrscheinlichkeit auftretenden maximalen Atemgasstrom.In Fig. 2 the course of the breathing gas flow over a longer time window is shown away. As can be seen from this illustration, the individual breaths vary in particular with regard to the minimas / maximas occurring in this case. The horizontal line 2 entered in this illustration clarifies the maximum respiratory gas flow statistically occurring for inspiration phases with the highest probability.
In Fig. 3 ist der zeitliche Verlauf eines hinsichtlich des Atemgasdruckes indikativen Signales dargestellt, wobei dieses Signal Oszillationssequezen 3a, 3b, 3c, 3d und 3e aufweist die durch Schnarchen verursacht sind. Die durch Schnarchen verursachten Druckschwankungen können über eine patientennahe Druckerfassungseinrichtung beispielsweise einen Atemgas-Druckmessschlauch erfasst werden. Es ist auch möglich, derartige Druckschwankungen über Mikrophoneinrichtungen oder auch auf Grundlage des Leistungsbezugs einer Atemgasfördereinrichtung zu erfassen.FIG. 3 shows the time profile of a signal indicative of the respiratory gas pressure, this signal having oscillation secrets 3a, 3b, 3c, 3d and 3e caused by snoring. The pressure fluctuations caused by snoring can be detected via a near-patient pressure detection device, for example a breathing gas pressure measuring tube. It is also possible to detect such pressure fluctuations via microphone devices or also on the basis of the power consumption of a respiratory gas delivery device.
In Fig. 4 ist der zeitliche Verlauf des Atemgasstromes für mehrere, durch eine Atemstillstandsperiode 5 unterbrochene Atemzüge 1 dargestellt. Die auf Grundlage des Atemgasstromes erfasste Atemstillstandsperiode 5 weist eine, einen vorgegebenen Grenzwert von beispielsweise 10 Sekunden überschreitende Zeitdauer auf und wird damit als Apnoe-Phase klassifiziert. Sowohl die in dieser Darstellung vor der Atemstillstandsperiode 5 erfassten Atemzüge sowie die nachfolgenden Atemzüge zeigen Flusslimitationsmerkmale die in Zuordnung zu jedem Atemzug aufgezeichnet werden.FIG. 4 shows the time course of the respiratory gas flow for a plurality of breaths 1 interrupted by a respiratory arrest period 5. The respiratory arrest period 5, which is determined on the basis of the respiratory gas flow, has a time duration which exceeds a predetermined limit of, for example, 10 seconds and is thus classified as an apnea phase. Both the breaths detected in this presentation before respiratory arrest period 5 and the subsequent breaths show flow limitation features recorded in association with each breath.
Fig. 5 zeigt den zeitlichen Verlauf des Atemgasstromes mit einer darin enthaltenen Hypopnoephase 6. Die Hypopnoephase 6 wird dann als vorliegend angesehen, wenn nach drei als normal eingestuften Atemzügen 1 mindestens zwei jedoch maximal drei Atemzüge folgen deren inspiratorisches Differenzvolumen gegenüber den drei vorangegangenen Atemzügen einen vorgegebenen Grenzwert überschreitet. Fig. 6 zeigt denn zeitlichen Verlauf des Atemgasstromes für mehrere Atemzüge, wobei die hier sichtbaren ersten 4 Atemzüge 1 Flusslimitationsmerkmale zeigen. Diese Flusslimitationsmerkmale sind in dem dargestellten Verlauf des Atemgasstromes durch darin ausgebildete Plateaus 7 sowie durch mehrere lokale Maxima 8 erkennbar. Bei den dargestellten Atemzügen treten die Flusslimitationsmerkmale jeweils in der Inspirationsphase des jeweiligen Atemzuges 1 auf. An die hier dargestellten ersten 4 Atemzüge 1 schliessen sich drei zum Teil noch flusslimitierte Atemzüge 1h an die einer Hypopnoephase zuzuordnen sind und zum Teil ebenfalls noch Flusslimitationsmerkmale zeigen.Fig. 5 shows the time course of the respiratory gas flow with a hypopnea phase contained therein 6. The hypopnea phase 6 is considered present if after three classified as normal breaths 1 at least two but a maximum of three breaths follow their inspiratory difference volume compared to the three previous breaths a predetermined Exceeds limit. 6 shows the time course of the respiratory gas flow for several breaths, the first 4 breaths visible here showing 1 flow limitation features. These flow limitation features can be recognized in the illustrated course of the respiratory gas flow by plateaus 7 formed therein and by a plurality of local maxima 8. In the illustrated breaths, the flow limitation features occur in the inspiratory phase of the respective breath 1, respectively. The first 4 breaths 1 shown here are followed by three partially still flow-limited breaths 1 h, which are attributable to a hypopnea phase and partly also show flow limitation features.
Fig. 7 zeigt den Verlauf des Atemgasstromes bei einer als stabil klassifizierten Atmungsperiode. Der Atemgasfluss, die Atemfrequenz und die Amplitude des Atemgasstromes sind innerhalb eines vorgegebenen Bereiches der als Zeitbereich oder auch durch eine Anzahl von Atemzügen definiert werden kann, regelmäßig, die Atmungsstabilität bewegt sich bei dem hierbei dargestellten Verlauf des Atemgasstromes oberhalb eines Atmungsstabilitätsgrenzwertes von 0,911. Während der hier dargestellten Phase stabiler Atmung treten keine Atemstörungen (OSA) auf.FIG. 7 shows the course of the respiratory gas flow with a breathing period classified as stable. The respiratory gas flow, the respiratory rate and the amplitude of the respiratory gas flow are within a predetermined range which can be defined as a time range or by a number of breaths regularly, the respiratory stability moves in the case of the course of the respiratory gas flow shown here above a respiratory stability limit of 0.911. There are no respiratory disorders (OSA) during the phase of stable breathing shown here.
In Fig. 8 ist der zeitliche Verlauf des Atemgasstromes für mehrere Atemzüge dargestellt, wobei während des dargestellten Zeitabschnitts der Atemfluss unregelmäßig ist und bei einzelnen Atemzügen Atemstörungen (OSA) auftreten. Bei dem hier gezeigten Ausführungsbeispiel liegt der Atmungstabilitätsindex unter dem Grenzwert von 0,911.FIG. 8 shows the time course of the respiratory gas flow for a plurality of breaths, during which the respiratory flow is irregular and respiratory disorders (OSA) occur with individual breaths. In the embodiment shown here, the respiration stability index is below the limit of 0.911.
In Fig. 9 ist der zeitliche Verlauf des Atemgasstromes in Verbindung mit einem Atemgas-Drucksignal dargestellt. In dem Atemgas-Drucksignal sind phasenweise hochfrequente Oszilllationen enthalten die beim vorliegenden Beispiel inspiratorischem Schnarchen zugeordnet werden können.FIG. 9 shows the time profile of the respiratory gas flow in conjunction with a respiratory gas pressure signal. The respiratory gas pressure signal contains phase-wise high-frequency oscillations which, in the present example, can be attributed to inspiratory snoring.
In Fig. 10 ist der zeitliche Verlauf des Atemgasstromes für mehrere Atemzüge dargestellt, wobei die Atmung phasenweise unregelmäßig ist und ab dem Zeitpunkt T1 eine, z.B. durch Maskenundichtigkeiten oder durch Mundöffnung verursachte Störung vorliegt. Ab dem Zeitpunkt T1 erfolgt eine Überschreitung eines vorgegebenen Grenzwertes die als Hinweis auf eine Systemstörung durch Mundatmung oder durch Maskenundichtigkeiten gewertet werden kann.FIG. 10 shows the time course of the respiratory gas flow for a plurality of breaths, the respiration being irregular in phases and starting at the time T1, for example due to mask leakage or through mouth opening caused disorder exists. From the time T1, a predetermined limit value is exceeded, which can be interpreted as an indication of a system disturbance due to mouth breathing or due to mask leaks.
Die erfindungsgemäße Generierung eines hinsichtlich des physiologischen Zustands eines Patienten indikativen Auswertungsresultats kann zur Steuerung des Atemgasdruckes im Rahmen einer Überdruckbeatmung Anwendung finden. Ein derartiger Anwendungsfall wird nachfolgend in Verbindung mit den Fig. 11 bis 21 beschrieben. Die Zufuhr des Atemgases zu dem Patienten erfolgt unter Verwendung einer nasal applizierten Atemmaske die über einen Atemgasschlauch an eine Atemgasquelle angeschlossen ist durch welche Atemgas auf einen veränderbar einstellbaren Druckpegel bereitgestellt wird. Diese Atemgas- Versorgungsanordnung umfasst eine Druckerfassungseinrichtung zur Generierung eines hinsichtlich des Atemgasdruckes indikativen Signales sowie eine Atemgas- Flusserfassungseinrichtung zur Erfassung eines hinsichtlich des Atemgasflusses indikativen Signales. Das hinsichtlich des Atemgasflusses indikative Signal wird durch eine Auswertungseinrichtung analysiert die unter Heranziehung vorgegebener Auswertungssysteme, Auswertungsmerkmale generiert. Diese Auswertungsmerkmale werden verknüpft betrachtet und führen bei der Erfüllung vorgegebener Verknüpfungskriterien zu Änderungen des Atemgassdruckes oder zu Angaben zur Klassifizierung des Patienten.The generation according to the invention of an evaluation result indicative of the physiological condition of a patient can be used to control the respiratory gas pressure in the context of positive-pressure ventilation. Such an application will be described below in conjunction with FIGS. 11 to 21. The supply of the respiratory gas to the patient is carried out using a nasally applied breathing mask which is connected via a breathing gas hose to a breathing gas source through which breathing gas is provided to a variable adjustable pressure level. This respiratory gas supply arrangement comprises a pressure detection device for generating a signal indicative of the respiratory gas pressure and a respiratory gas flow detection device for detecting a signal indicative of the respiratory gas flow. The signal indicative of the respiratory gas flow is analyzed by an evaluation device which generates evaluation features by using given evaluation systems. These evaluation features are considered linked and result in the fulfillment of predetermined connection criteria to changes in the respiratory gas pressure or information on the classification of the patient.
Bei dem in Fig. 11 dargestellten Verlauf des hinsichtlich des Atemgasstromes indikativen Signales tritt nach dem zehnten hier dargestellten Atemzug eine erste als Apnoephase klassifizierte Atmungsstörung auf deren Dauer ca. 15 Sekunden beträgt. Im Anschluss an diese Apnoephase folgt eine Serie von Atemzügen die zum Teil Flusslimitationsmerkmale aufweisen. Im Anschluss an diese teils flusslimitierten Atemzüge folgt eine zweite, als Apnoephase klassifizierte Phase gestörter Atmung die sich über einen Zeitraum von ebenfalls 15 Sekunden erstreckt. Nach dieser zweiten Apnoephase folgt eine Anzahl (hier sechs) von Atemzügen, die zum Teil flusslimitationsindikative Merkmale aufweisen. An diese Atemzugssequenz schließt sich eine Phase gestörter Atmung an die hier als dritte Apnoephase klassifiziert wird. Im Anschluss an diese dritte Apnoephase erfolgen drei Atemzüge deren Atemzugsvolumen einen adaptiv angepassten Grenzwert überschreitet und damit einer Hypopnoephase zugeordnet werden. Durch das angegebene Auftreten der genannten drei Apnoephasen den zeitlichen Abstand der Apnoephasen zueinander sowie im Hinblick auf die sich an die dritte Apnoephase anschliessende Hypopnoephase wird ein Verknüpfungskriterium erfüllt, und damit ein Auswertungsresultat generiert das den bislang eingestellten Atemgasdruck als zu niedrig bewertet und eine Druckerhöhung um einen Druckpegel von 2 mbar veranlasst. Die nach Erhöhung des Atemgasdruckes auf einen Druck von 11 mbar auftretenden Atemzüge werden weiter auf darin enthaltenen Merkmale analysiert und über ein größeres Zeitfenster hinweg verknüpft betrachtet.In the course of the signal indicative of the respiratory gas flow shown in FIG. 11, after the tenth breathing shown here, a first respiratory disturbance classified as an apnea phase occurs for a duration of approximately 15 seconds. This apnea phase is followed by a series of breaths, some of which have flow limitation features. Subsequent to these partially flow-limited breaths, a second phase of disturbed breathing, classified as apnea phase, follows, which also extends over a period of 15 seconds. After this second apnea phase follows a number (here six) of breaths, some of which have flowlimation-indicative characteristics. This breath sequence is followed by a phase of disturbed respiration which is classified here as the third apnea phase. Following this third apnea phase, three breaths of their tidal volume take an adaptively adjusted threshold exceeds and thus associated with a hypopnea phase. By the specified occurrence of said three apnea phases, the time interval of the apnea phases to each other and in view of the subsequent to the third apnea phase hypopnea phase, a linkage criterion is met, and thus an evaluation result that the previously set respiratory gas pressure rated too low and an increase in pressure by one Pressure level of 2 mbar causes. The breaths occurring after elevation of the respiratory gas pressure to a pressure of 11 mbar are further analyzed for features contained therein and linked over a larger time window.
In Fig.12 ist der zeitliche Verlauf des Atemgasstromes dargestellt, wobei die Auswertung der erfassten Atemflusssignale eine flusslimitierte Atmung erkennt und in vorgegebenen Zeitabständen sukzessive zu einer Erhöhung des Atemgasdruckes führt bis eine als normal zu klassifizierende Atmung erfolgt.FIG. 12 shows the course over time of the respiratory gas flow, wherein the evaluation of the detected respiratory flow signals recognizes a flow limited by respiration and successively leads to an increase of the respiratory gas pressure until a respiration which is classified as normal is carried out at predetermined time intervals.
Der in Fig.13 dargestellte Verlauf des hinsichtlich des Atemgasstromes indikativen Signales führt dazu, dass eine erste Atemzugssequenz als eine Sequenz stabiler Atmung klassifiziert wird, wobei der über einen vorgegebenen Zeitraum andauernde Zustand stabiler Atmung eine Erniedrigung des Atemgasdruckes bewirkt. Die bei diesem erniedrigten Atemgasdruck generierten hinsichtlich des Atemgasdruckes indikativen Signale lassen Rückschlüsse auf eine zum Teil flusslimitierte Atmung zu.The course of the signal which is indicative of the respiratory gas flow shown in FIG. 13 results in a first respiratory sequence being classified as a sequence of stable respiration, the condition of stable respiration continuing for a predetermined period of time causing a lowering of the respiratory gas pressure. The signals generated with this reduced respiratory gas pressure with regard to the respiratory gas pressure allow conclusions to be drawn about partially limited flow of respiration.
Im Hinblick auf die in den Atemzügen erkennbaren Flusslimitationsmerkmale wird der Atemgasdruck wieder erhöht. Der neue Atemgasdruckpegel liegt jedoch zumindest vorübergehend unterhalb des Druckpegels bei dem vorangehend eine stabile Atmung erkannt wurde.With regard to the flow limitation features which can be detected in the breaths, the respiratory gas pressure is increased again. However, the new respiratory gas pressure level is at least temporarily below the pressure level at which stable respiration was previously recognized.
Der in Fig. 14 dargestellte Verlauf des hinsichtlich des Atemgasstromes indikativen Signales zeigt mehrere Apnoephasen z.T. mit sich daran anschließenden Hypopnoephasen. Die zeitliche Lage der Apnoe- sowie der Hypopnoephasen zueinander führt zu einem Auswertungsresultat das den herrschen Atemgasdruck als unzureichend einstuft und eine Erhöhung des Atemgasdruckes veranlasst.The course of the signal indicative of the respiratory gas flow shown in FIG. 14 shows a number of apnea phases, sometimes with hypopnea phases following there. The temporal position of the apnea and the hypopnea phases leads to an evaluation result that the Regarding respiratory gas pressure classified as insufficient and causes an increase in the respiratory gas pressure.
Der in Fig. 15 dargestellte Verlauf des hinsichtlich des Atemgasstromes indikativen Signales lässt drei als Hypopnoe-Sequenzen klassifizierbare Atemzugsfolgen erkennen. Die zeitliche Lage der Hypopnoe-Sequenzen zueinander führt zu einem Auswertungsresulat das den vorherrschenden Atemgasdruck als unzureichend einstuft und eine Erhöhung des Atemgasdruckes veranlasst. Nach der Erhöhung des Atemgasdruckes lässt der Verlauf des hinsichtlich des Atemgasflusses indikativen Signales eine als normal einzustufende Atmung erkennen.The course of the signal which is indicative of the respiratory gas flow shown in FIG. 15 reveals three breath sequences which can be classified as hypopnea sequences. The temporal position of the hypopnea sequences to each other leads to a Auswertungsresulat that classifies the prevailing breathing gas pressure as insufficient and causes an increase in the breathing gas pressure. After the increase in the respiratory gas pressure, the course of the signal indicative of the flow of breathing gas makes it possible to detect a respiration that is classified as normal.
Fig. 16 zeigt eine Sequenz des hinsichtlich des Atemgasstromes indikativen Signales das für die einzelnen Atemzüge Flusslimitationsmerkmale zeigt, wobei zeitgleich mit dem Auftreten von Flusslimitationsmerkmalen in den Atemzügen in dem Atemgasdrucksignal Oszillationen auftreten die als inspiratorisches Schnarchen klassifiziert werden können.16 shows a sequence of the respiratory gas flow indicative signal showing flow limiting characteristics for the individual breaths, with oscillations occurring at the same time as flow limitation features appearing in the breaths in the respiratory gas pressure signal, which can be classified as inspiratory snoring.
Die in den einzelnen Atemzügen auftretenden Flusslimitationsmerkmale führen in Verbindung mit den im Atemgasdruck-Signal erkannten Oszillationen zu einem Auswertungsresultat das den vorherrschenden Atemgasdruck als unzureichend beschreibt und demzufolge eine Erhöhung des Atemgasdruckes veranlasst.The flow limitation features occurring in the individual breaths, in conjunction with the oscillations detected in the respiratory gas pressure signal, lead to an evaluation result which describes the prevailing respiratory gas pressure as insufficient and consequently causes an increase in the respiratory gas pressure.
Die nach Erhöhung des Atemgasdruckes erfassten Atemzüge werden als Atemzüge normaler Atmung klassifiziert.The breaths detected after increasing the breathing gas pressure are classified as breaths of normal breathing.
Sobald der Zustand normaler Atmung über eine vorgegebene Zeitdauer anhält kann wie in Fig. 17 dargestellt der Atemgasdruck um beispielsweise 2 mbar erniedrigt werden. Dieses verminderte Atemgasdruckniveau wird beibehalten solange auch bei diesem keine Flusslimitationsmerkmale in den einzelnen Atemzügen erkennbar sind. Erfolgt auch bei diesem Druckniveau über eine vorgegebenen Zeitdauer hinweg eine als normal zu klassifizierende Atmung kann der Atemgasdruck weiter abgesenkt werden. Nach dieser Phase normaler Atmung kann der Atemgasdruck wie in Fig. 18 dargestellt weiter abgesenkt werden. Treten bei diesem weiter abgesenkten Atemgasdruck in den einzelnen erfassten Atemzügen Flusslimitationsmerkmale auf, so kann auf Grundlage einer verknüpften Betrachtung der für die einzelnen Atemzüge ermittelten Atemzugsmerkmale der Atemgasdruck wieder erhöht werden.As soon as the state of normal breathing lasts for a predetermined period of time, as shown in FIG. 17, the respiratory gas pressure can be lowered by, for example, 2 mbar. This reduced breathing gas pressure level is maintained as long as there are no flow limitation features in the individual breaths. If, even at this pressure level, respiration is classified as normal for a predetermined period of time, the respiratory gas pressure can be lowered further. After this phase of normal breathing, the breathing gas pressure can be further lowered as shown in FIG. If flow limitation features occur in the individual breaths detected during this further lowered respiratory gas pressure, then the respiratory gas pressure can be increased again on the basis of a linked analysis of the respiratory characteristics determined for the individual breaths.
In Fig. 18 ist weiterhin der Verlauf des hinsichtlich des Atemgasstromes sowie des hinsichtlich des Atemgasstromes indikativen Signales im Falle einer z. B. durch Maskenleckage verursachten Systemstörung dargestellt. Der hierbei erfasste Druckabfall des Atemgases sowie der zeitgleich hiermit auftretende Anstieg des Atemgasstromes führen zu der Generierung eines Auswertungsresultates das den momentanen Systemzustand als gestört bewertet. Das erfindungsgemäße System ist derart abgestimmt, dass im Falle einer als Maskenleckage eingestuften Störung die Förderleistung der Atemgasquelle derart abgestimmt wird, dass der bis zum Auftreten der Störung vorherrschende Atemgasdruck weitgehend aufrechterhalten bleibt.FIG. 18 also shows the course of the signal indicative of the respiratory gas flow and of the respiratory gas flow in the case of a z. B. caused by mask leakage system failure. The pressure drop of the respiratory gas detected here and the increase of the respiratory gas flow occurring at the same time lead to the generation of an evaluation result which evaluates the current system state as disturbed. The system according to the invention is tuned such that in the case of a disorder classified as mask leakage, the delivery rate of the respiratory gas source is adjusted such that the respiratory gas pressure prevailing until the occurrence of the disturbance is largely maintained.
Wie aus der Darstellung nach Fig. 19 hervorgeht, kann eine beispielsweise durch vorübergehendes Verschieben einer Atemmaske aufgetretene als Maskenleckage klassifizierte Systemstörung z.B. nach Änderung der Kopfposition des Patienten wieder aufgehoben sein und die Atmung unter dem auch während der Systemstörung beibehaltenen Atemgasdruck fortgesetzt werden. Anhand des hinsichtlich des Atemgasstromes indikativen Signales kann wie Fig. 20 hervorgeht, auch erkannt werden, ob Mundatmung vorliegt.As can be seen from the illustration in FIG. 19, a system disturbance classified as mask leakage, for example as a result of temporary shifting of a respiratory mask, can be detected, for example. be rescinded after changing the head position of the patient and continue the breathing under the maintained even during system failure breathing gas pressure. Based on the signal indicative of the respiratory gas flow, as shown in FIG. 20, it can also be recognized whether oral respiration is present.
In Fig.21 ist der zeitliche Verlauf eines hinsichtlich des Atemgasstromes indikativen Signales S dargestellt. Dieses Signal wird beispielsweise als sog. Rohdatensignal durch einen an eine Staudruckmessstelle angeschlossenen Drucksensor mit einer Abtastfrequenz von z.B 50 bis 200 Hz aufgezeichnet. Das Rohdatensignal S kann über ein Approximationssystem 20 unter Verwendung darin implementierter Approximationsprozeduren z.B. Reihenentwicklungen in Form einer Fast Fourier Analyse, einer ( z.B.) MP3-Kompression, Laplace- Reihenentwicklung Binomische Reihenentwicklung,In Fig.21 the time course of an indicative of the respiratory gas flow signal S is shown. This signal is recorded, for example, as a so-called raw data signal by a pressure sensor connected to a dynamic pressure measuring point with a sampling frequency of eg 50 to 200 Hz. The raw data signal S can be determined via an approximation system 20 using approximation procedures implemented therein, eg series developments in the form of a fast Fourier analysis, an (eg) MP3 compression, Laplace Series development Binomial series development,
Korrelationsreihenentwicklung usw. in komprimierter Form aufgezeichnet werden.Correlation series development, etc. are recorded in compressed form.
Die ggf. komprimierten Rohdaten des Signales S können innerhalb einer Datensequenz D aufgezeichnet werden.The possibly compressed raw data of the signal S can be recorded within a data sequence D.
In der Datensequenz D können weiterhin unter Heranziehung mehrerer Auswertungssysteme 21 Auswertungsmerkmale M generiert werden die z.B. bestimmte Eigenschaften von Atemzügen oder Zeitperioden beschreiben.In the data sequence D, it is also possible, using several evaluation systems, to generate 21 evaluation features M, e.g. describe certain characteristics of breaths or time periods.
Auf Grundlage der ggf. komprimierten Rohdaten des Signales S und/oder der Auswertungsmerkmale M wird im Rahmen eines Resultat-Generierungsschrittes wenigstens ein Auswertungsresultat generiert indem die Auswertungsmerkmale M einer verknüpfenden Betrachtung unterzogen werden.On the basis of the possibly compressed raw data of the signal S and / or the evaluation features M, at least one evaluation result is generated within the framework of a result generation step by subjecting the evaluation features M to a linking consideration.
Im Falle der Verwendung des erfindungsgemäßen Systems zur Einstellung eines Atemgasdruckes kann eines der Auswertungsresultate ein Signal sein, das beispielsweise den momentanen Atemgasdruckes als passend, als zu niedrig oder zu hoch spezifiziert. Als weiteres Auswertungsresultat kann ein ggf. erforderlicher Änderungsbetrag des Atemgasdruckes ermittelt werden. Auch Regelparameter für die Einstellung und Synchronisation des Atemgasdruckes bei einer Bi- Leveldrucksteuerung können als Auswertungsresultate ermittelt werden.In the case of using the system according to the invention for adjusting a respiratory gas pressure, one of the evaluation results may be a signal specifying, for example, the current respiratory gas pressure as appropriate, as too low or too high. As a further evaluation result, a possibly required change amount of the respiratory gas pressure can be determined. Also control parameters for the adjustment and synchronization of the respiratory gas pressure in a Bi- level pressure control can be determined as evaluation results.
Die verknüpfende Betrachtung der Auswertungsmerkmale M erfolgt vorzugsweise unter Einbeziehung Boolescher Operationen, wobei die Booleschen Variablen A-i, A2,B ...E2... aus einzelnen Auswertungsmerkmalen M und/oder durch zusammenfassende Auswertung der Auswerungsmerkmale M beispielsweiseThe linking consideration of the evaluation features M is preferably carried out using Boolean operations, the Boolean variables Ai, A 2 , B ... E 2 ... from individual evaluation features M and / or by summary evaluation of the Auswerungsmerkmale M, for example
Auswertungsmerkmalsgruppen a-i, a2, b-i, c2 generiert werden. DieEvaluation feature groups ai, a 2 , bi, c 2 are generated. The
Auswertungsresultate können das Ergebnis einer Vielzahl ODER-verknüpfter Operationssysteme sein.Evaluation results can be the result of a large number of OR-linked operation systems.
Auf Grundlage der Auswertungsresultate können Rohdatensätze oder Auswertungsmerkmalssätze selektiert werden, die zur Generierung gewünschter Aussagen, wie z.B Druckänderungsbetrag, und Typisierungsindizes (FLl, Schnarchindex,...) herangezogen werden.On the basis of the evaluation results, raw data sets or evaluation feature sets can be selected which are used to generate the desired data Statements, such as pressure change amount, and typing indices (FLI, snore index, ...) are used.
Das Approximationssystem 20, die Auswertungssysteme 21 und die Systeme zur verknüpfenden Betrachtung der Auswertungsmerkmale M sowie der vorbereitenden Generierung Boolescher Variablen sind vorzugsweise durch eine mittels eines Programmdatensatzes konfigurierte Rechnereinrichtung bereitgestellt.The approximation system 20, the evaluation systems 21 and the systems for linking consideration of the evaluation features M and the preparatory generation of Boolean variables are preferably provided by a computer device configured by means of a program data record.
Die Auswertungsresultate können im Rahmen eines Daten-Postprozessings generiert werden, oder in Echtzeit - oder hinreichend zeitnah - bei der Einstellung eines Atemgasdruckes oder Konfiguration eines Drucksteuerungssystemes verwendet werden.The evaluation results can be generated as part of a data post-processing, or used in real time - or sufficiently soon - in the setting of a breathing gas pressure or configuration of a pressure control system.
Die Auswertungsresultate können einem Drucksteuerungsalgorithmus zur Verfügung gestellt werden der vorzugsweise derart ausgestaltet ist, dass dieser bei einer Atemgasdruckregelung wenigstens zwei Druckregelungsmodi bietet die sich in ihrem Reaktionsverhalten unterscheiden. So ist es möglich, ein Atemgasdrucksteuerungssystem in einen Basis-Modus zu betreiben bei welchem bestimmte Ereignisse oder eine Summe von Ereignissen eine Erhöhung des Atemgasdruckes hervorruft.The evaluation results can be made available to a pressure control algorithm which is preferably configured in such a way that it offers at least two pressure control modes which differ in their reaction behavior in the case of a breathing gas pressure control. Thus, it is possible to operate a breathing gas pressure control system in a base mode in which certain events or a sum of events causes an increase in the breathing gas pressure.
Im Rahmen eines Sensitiv-Modus ist es möglich, die Drucksteuerung derart vorzunehmen, dass diese auf gegebenenfalls erfasste Ereignisse mit einer geringeren Verzögerung reagiert. Dieser Sensitiv-Modus kann insbesondere dann eingestellt werden, wenn der Atemgasdruck z.B. nach einer Phase stabiler Atmung (AS >0,911) erniedrigt wurde.In the context of a sensitive mode, it is possible to carry out the pressure control in such a way that it responds to events that may have been detected with a lesser delay. This sensitive mode can be adjusted in particular when the breathing gas pressure is e.g. was lowered after a phase of stable respiration (AS> 0.911).
Gemäß dem Basismodus ist vorzugsweise vorgesehen, eine Druckerhöhung dann zu veranlassen, wenn zwei große bzw. drei kleine Apnoen auftreten und der Atemgasdruck kleiner ist als 14 mbar oder aber ein Atemstillstand erkannt wird der eine vorgegebenen Zeitdauer von z.B. 2 Minuten übersteigt. In diesem Fall kann eine Druckerhöhung um zwei mbar veranlasst werden. In dem Basismodus kann eine Druckerhöhung um 1 mbar vorzugsweise dann veranlasst werden wenn drei Hypopnoesequenzen in einer vorgegebenen Zeitfolge erfasst werden. Druckerhöhungen um eine Druckpegel von 1 mbar werden vorzugsweise dann veranlasst, wenn bei einem Atmungsstabilitätsindex > 0,911 Flusslimitationen bei 5 von 10 oder auch 10 von 20 Atemzügen auftreten.According to the basic mode, it is preferably provided to initiate an increase in pressure when two large or three small apneas occur and the respiratory gas pressure is less than 14 mbar or a respiratory arrest is detected which exceeds a predetermined time duration of, for example, 2 minutes. In this case, a pressure increase by two mbar can be initiated. In the basic mode, an increase in pressure by 1 mbar can preferably be initiated when three hypopnoetic sequences are detected in a predetermined time sequence. Pressure increases by a pressure level of 1 mbar are preferably initiated when, with a respiratory stability index> 0.911, flow limitations occur in 5 out of 10 or even 10 out of 20 breaths.
Der Basismodus ist ferner vorzugsweise derart abgestimmt, dass durch diesen eine Druckerniedrigung veranlasst wird, wenn eine stabile Atmung mit einem Atmungsstabilitätsindex AS > 0,911 über eine Zeitperiode von wenigstens 9 Minuten vorliegen. In diesem Falle wird eine Druckerniedrigung um vorzugsweise 2 mbar veranlasst. Im Rahmen des Basismodus wird eine Druckveränderung insbesondere dann unterdrückt, wenn der Atmungsstabilitätsindex < 0,911 ist und die hierbei erfassten Limitationserscheinungen in den einzelnen Atemzügen ein vorbestimmtes Schwerekriterium nicht überschreiten.The basic mode is further preferably tuned to cause pressure reduction when stable respiration having a respiratory stability index AS> 0.911 is present over a time period of at least 9 minutes. In this case, a pressure reduction is caused by preferably 2 mbar. In the context of the basic mode, a pressure change is suppressed, in particular, when the respiratory stability index is <0.911 and the limiting phenomena detected in the individual breaths do not exceed a predetermined severity criterion.
Im Rahmen des Sensitiv-Modus wird eine Erhöhung des Atemgasdruckes um beispielsweise 2 mbar dann veranlasst, wenn zwei große bzw. drei kleine Apnoen vorliegen und der Atemgasdruck <14 mbar. bei Auftreten von drei Hypopnoesequenzen erfolgt eine Erhöhung des Atemgasdruckes um 1 mbar.In the context of the sensitive mode, an increase of the respiratory gas pressure by, for example, 2 mbar is initiated when two large or three small apneas are present and the respiratory gas pressure <14 mbar. when three hypopnoetic sequences occur, the respiratory gas pressure is increased by 1 mbar.
Beim Auftreten von Flusslimitationsmerkmalen in den untersuchten Atemzügen wird eine Erhöhung des Atemgasdruckes um 1 mbar dann veranlasst, wenn vier von vier Atemzügen Flusslimitationsmerkmale aufweisen und der Atmungsstabilitätsindex > 0,911 ist. Eine Druckerhöhung um 1 mbar wird auch dann veranlasst, wenn 5 von 10 Atemzügen Flusslimitationsmerkmale aufweisen und der Atmungsstabilitätsindex <0,911. Zeigen 10 von 20 Atemzügen Flusslimitationsmerkmale und liegt der Atmungsstabilitätsindex unter einem Wert von 0,911 erfolgt im Sensitiv-Modus ebenfalls eine Erhöhung des Atemgasdruckes um 1 mbar.When flow limitation features occur in the breaths studied, an increase in the respiratory gas pressure of 1 mbar is initiated when four out of four breaths have flow limitation characteristics and the respiratory stability index is> 0.911. An increase in pressure of 1 mbar is also caused when 5 out of 10 breath flow limitation features and the respiratory stability index <0.911. If 10 out of 20 breaths have flow limitation characteristics and the respiratory stability index is below a value of 0.911, in the sensitive mode there is also an increase in the respiratory gas pressure of 1 mbar.
Eine Erniedrigung des Atemgasdruckes erfolgt im Sensitiv-Modus bereits dann, wenn eine stabile Atmung über einen Zeitraum von 3 Minuten vorliegt und der Atmungsstabilitätsindex > 0,911. In diesem Falle kann der Atemgasdruck um beispielsweise 2 mbar abgesenkt werdenA lowering of the respiratory gas pressure takes place in the sensitive mode already when stable respiration over a period of 3 minutes is present and the Respiratory stability index> 0.911. In this case, the breathing gas pressure can be lowered by, for example, 2 mbar
Ähnlich wie auch in dem genannten Basis-Modus wird auch in dem Sensitiv- Modus keine Druckänderung veranlasst, wenn die Atmung als instabil klassifiziert wird und in den einzelnen Atemzügen bei einem Atmungsstabilitätsindex .< 0,911 Flusslimitationsmerkmale erkennbar sind.Similar to the basic mode mentioned above, even in the sensitive mode, no pressure change is caused when the respiration is classified as unstable and flow limitation characteristics are detectable in the individual breaths at a respiratory stability index <0.911.
Sowohl im Normalmodus als auch im Sensitiv-Modus ist vorzugsweise vorgesehen, dass Ereignisse wie Schlucken, Husten, Mundatmung, insbesondere expiratorische Mundatmung, Arousals und Sprechen, zumindest dann keine Atemgasdruckveränderung verursachen, wenn der Atemgasdruck unterhalb eines Grenzwertes von beispielsweise 14 mbar liegt.Both in the normal mode and in the sensitive mode, it is preferably provided that events such as swallowing, coughing, mouth breathing, in particular expiratory mouth breathing, arousals and speech, at least then cause no change in respiratory gas pressure when the respiratory gas pressure is below a limit of, for example, 14 mbar.
Die verknüpfende Betrachtung kann zum Beispiel zu Druckänderungen führen. Sie kann auch zur Errechnung der patiententypischen Indizes führen, indem durch diese jene relevanten Messdaten selektiert werden, die für den jeweiligen Index relevant sind und in einem Patientenstadium ermittelt wurden das eine hohe Aussagefähigkeit. In Echtzeit, als Postprozessing, oder Postprozessing mit reduziertem Rohdatenvolumen wobei die Reduzierung des Rohdatenvolumens erreicht. The linking consideration, for example, can lead to pressure changes. It can also lead to the calculation of the patient-typical indices by selecting those relevant measurement data that are relevant for the respective index and were determined in a patient stage, which is highly informative. In real-time, as post-processing, or post-processing with reduced raw data volume with the reduction of the raw data volume achieved.

Claims

Patentansprüche claims
1. Verfahren zur Generierung eines hinsichtlich des physiologischen Zustands einer Person spezifischen Auswertungsresultats auf der Grundlage von Messsignalen die mit der Atmung der Person in einem Zusammenhang stehen, wobei aus den genannten Messsignalen unter Heranziehung mehrerer Auswertungssysteme Auswertungsmerkmale generiert werden und im Rahmen eines hierauf basierenden Resultat-Generierungsschrittes wenigstens ein Auswertungsresultat generiert wird indem die Auswertungsmerkmale einer verknüpfenden Betrachtung unterzogen werden.1. A method for generating an evaluation result which is specific to the physiological state of a person on the basis of measurement signals which are related to the respiration of the person, wherein evaluation characteristics are generated from the said measurement signals using a plurality of evaluation systems and are evaluated within the framework of a result calculation based thereon. Generating step at least one evaluation result is generated by the evaluation features are subjected to a linking consideration.
2. Verfahren nach Anspruch 1 , dadurch gekennzeichnet, dass ein überwiegend in den Auswertungsmerkmalen enthaltener Merkmalsbeitrag innerhalb eines Generierungs-Zeitfensters generiert wird das kleiner ist als ein für die verknüpfende Betrachtung vorgesehenes Verknüpfungszeitfenster.2. The method according to claim 1, characterized in that a feature contribution contained predominantly in the evaluation features is generated within a generation time window that is smaller than a linking time window provided for the linking consideration.
3. Verfahren nach Anspruch 1 oder 2, dadurch gekennzeichnet, dass auf Grundlage der verknüpfenden Betrachtung eine physiologische Typisierung erfolgt.3. The method according to claim 1 or 2, characterized in that on the basis of the linking consideration, a physiological typing is carried out.
4. Verfahren nach wenigstens einem der Ansprüche 1 bis 3, dadurch gekennzeichnet, dass auf Grundlage der verknüpfenden Betrachtung ein Konfigurationsdatensatz generiert wird, zur Konfiguration der Atemgasdruckregelung eines Atemgas-Zufuhrgerätes.4. The method according to at least one of claims 1 to 3, characterized in that based on the linking consideration, a configuration data set is generated to configure the breathing gas pressure control of a breathing gas supply device.
5. Verfahren nach wenigstens einem der Ansprüche 1 bis 4, dadurch gekennzeichnet, dass die Auswertungsmerkmale auf Grundlage von Korrelationskriterien generiert werden.5. The method according to at least one of claims 1 to 4, characterized in that the evaluation features are generated on the basis of correlation criteria.
6. Verfahren nach wenigstens einem der Ansprüche 1 bis 5, dadurch gekennzeichnet, dass die Auswertungsmerkmale auf Grundlage statistischer Auswertungsprozeduren generiert werden. 6. The method according to at least one of claims 1 to 5, characterized in that the evaluation features are generated on the basis of statistical evaluation procedures.
7. Verfahren nach wenigstens einem der Ansprüche 1 bis 6, dadurch gekennzeichnet, dass die Auswertungsmerkmale als Merkmalsfeld generiert werden.7. The method according to at least one of claims 1 to 6, characterized in that the evaluation features are generated as a feature field.
8. Verfahren nach wenigstens einem der Ansprüche 1 bis 7, dadurch gekennzeichnet, dass als Auswertungsmerkmal Normalatmungsphasenlängen und/oder normalatmungsbeschreibende Angaben generiert werden.8. The method according to at least one of claims 1 to 7, characterized in that as the evaluation feature normal breathing phase lengths and / or normalatmungsbeschreibende information is generated.
9. Verfahren nach wenigstens einem der Ansprüche 1 bis 8, dadurch gekennzeichnet, dass als Auswertungsmerkmale Flusslimitationsphasenlängen und/oder flusslimitationscharakteristische Angaben bzw. Datensätze generiert werden.9. Method according to claim 1, characterized in that flow limiting phase lengths and / or flow limiting characteristics or data records are generated as evaluation features.
10. Verfahren nach wenigstens einem der Ansprüche 1 bis 9, dadurch gekennzeichnet, dass als Auswertungsmerkmale Apnoe Phasenlängen und/oder apnoecharakteristische Angaben oder Datensätze generiert werden.10. The method according to at least one of claims 1 to 9, characterized in that as evaluation features apnea phase lengths and / or apnoe-characteristic information or data sets are generated.
11. Verfahren nach wenigstens einem der Ansprüche 1 bis 10, dadurch gekennzeichnet, dass als Auswertungsmerkmale Schnarchphasenlängen und/oder Schnarchphasencharakteristische Angaben generiert werden.11. The method according to at least one of claims 1 to 10, characterized in that as evaluation features snore phase lengths and / or snoring phase characteristic information is generated.
12. Verfahren nach wenigstes einem der Ansprüche 1 bis 11, dadurch gekennzeichnet, dass als Auswertungsmerkmale Cheyne-Stokes-Phasenlängen bzw. Cheyne-Stoke-charakteristische Angaben oder Datensätze generiert werden.12. The method according to least one of claims 1 to 11, characterized in that are generated as evaluation features Cheyne-Stokes phase lengths or Cheyne-Stoke characteristic information or data sets.
13. Verfahren nach wenigstens einem der Ansprüche 1 bis 12, dadurch gekennzeichnet, dass als. Auswertungsmerkmale Hypoventilationsphasenlängen bzw. hypoventilationscharakteristische Angaben bzw. Datensätze generiert werden.13. The method according to at least one of claims 1 to 12, characterized in that as. Evaluation characteristics Hypoventilation phase lengths or hypoventilation characteristics or data sets are generated.
14. Verfahren nach wenigstens einem der Ansprüche 1 bis 13 dadurch gekennzeichnet, dass als Auswertungsmerkmale, Lungenzugsvolumen- indikative Angaben oder Datensätze generiert werden. 14. The method according to at least one of claims 1 to 13, characterized in that as evaluation features, pulmonary volume indicative information or records are generated.
15. Verfahren nach wenigstens einem der Ansprüche 1 bis 14, dadurch gekennzeichnet, dass als Auswertungsmerkmale körperpositionsindikative Angaben oder Datensätze generiert werden.15. The method according to at least one of claims 1 to 14, characterized in that are generated as evaluation features body position information or data records.
16. Verfahren nach wenigstens einem der Ansprüche 1 bis 15, dadurch gekennzeichnet, dass als Auswertungsmerkmal Schlafphasencharakteristische Angaben oder Datensätze generiert werden.16. The method according to at least one of claims 1 to 15, characterized in that are generated as evaluation feature sleep phase characteristics or data sets.
17. Verfahren nach wenigstens einem der Ansprüche 1 bis 16, dadurch gekennzeichnet, dass generierten Auswertungsmerkmale unter Zuordnung ihrer zeitlichen Lage in dem Messsignalerhebungszeitraum gespeichert werden.17. The method according to at least one of claims 1 to 16, characterized in that generated evaluation features are stored by assigning their temporal position in the measurement signal acquisition period.
18. Verfahren nach wenigstens einem der Ansprüche 1 bis 17, dadurch gekennzeichnet, dass im Rahmen der verknüpfenden Betrachtung ein Flusslimitationsindex generiert wird.18. The method according to at least one of claims 1 to 17, characterized in that in the context of the linking consideration, a flow limitation index is generated.
19. Verfahren nach wenigstens einem der Ansprüche 1 bis 18, dadurch gekennzeichnet, dass im Rahmen der verknüpfenden Betrachtung ein Appnoe/Hypopnoeindex generiert wird19. The method according to at least one of claims 1 to 18, characterized in that in the context of linking an Appnoe / Hypopneaindex is generated
20. Verfahren nach wenigstens einem der Ansprüche 1 bis 19, dadurch gekennzeichnet, dass im Rahmen der verknüpfenden Betrachtung ein Schnarchindex generiert wird.20. The method according to at least one of claims 1 to 19, characterized in that in the context of linking a snore index is generated.
21. Verfahren nach wenigstens einem der Ansprüche 1 bis 20, dadurch gekennzeichnet, dass im Rahmen der verknüpfenden Betrachtung ein Mundatmungs/Nasenatmungsindex generiert wird.21. The method according to at least one of claims 1 to 20, characterized in that in the context of the connecting consideration, a mouth breathing / nasal breathing index is generated.
22. Verfahren nach wenigstens einem der Ansprüche 1 bis 21 , dadurch gekennzeichnet, dass im Rahmen der verknüpfenden Betrachtung ein Schlafzeitindex generiert wird. 22. The method according to at least one of claims 1 to 21, characterized in that in the context of linking a sleep time index is generated.
23. Verfahren nach wenigstens einem der Ansprüche 1 bis 22, dadurch gekennzeichnet, dass im Rahmen der verknüpfenden Betrachtung ein Schlafphasenindex generiert wird.23. The method according to at least one of claims 1 to 22, characterized in that in the context of the linking consideration, a sleep phase index is generated.
24. Verfahren nach wenigstens einem der Ansprüche 1 bis 23, dadurch gekennzeichnet, dass im Rahmen der verknüpfenden Betrachtung ein Index bezüglich periodischer Atmung generiert wird.24. The method according to at least one of claims 1 to 23, characterized in that an index relating to periodic breathing is generated in the context of the linking consideration.
25. Verfahren nach wenigstens einem der Ansprüche 1 bis 24, dadurch gekennzeichnet, dass im Rahmen der verknüpfenden Betrachtung ein Atmungsvolumen ermittelt wird.25. The method according to at least one of claims 1 to 24, characterized in that a respiratory volume is determined in the context of the linking consideration.
26. Verfahren nach wenigstens einem der Ansprüche 1 bis 25, dadurch gekennzeichnet, dass im Rahmen der verknüpfenden Betrachtung die Auswertungsmerkmale mit einer für die jeweilige Verknüpfung bestimmten Gewichtung berücksichtigt werden.26. The method according to at least one of claims 1 to 25, characterized in that in the context of the linking consideration, the evaluation features are considered with a weighting determined for the respective linkage.
27. Verfahren nach wenigstens einem der Ansprüche 1 bis 26, dadurch gekennzeichnet, dass die Auswertungsmerkmale auf Grundlage einer v-Messung generiert werden.27. The method according to at least one of claims 1 to 26, characterized in that the evaluation features are generated on the basis of a v-measurement.
28. Verfahren nach wenigstens einem der Ansprüche 1 bis 27, dadurch gekennzeichnet, dass zumindest ein Teil der Auswertungsmerkmale unter Berücksichtigung der ersten und/oder der zweiten Ableitung des zeitlichen Verlauf des Atemgasstromes generiert wird.28. The method according to at least one of claims 1 to 27, characterized in that at least a part of the evaluation features is generated taking into account the first and / or the second derivative of the time course of the respiratory gas flow.
29. Verfahren nach wenigstens einem der Ansprüche 1 bis 28, dadurch gekennzeichnet, dass im Rahmen der Erfassung des v-Signales der Druck des dem Patienten zufließenden Atemgases dem Umgebungsdruck entspricht.29. The method according to at least one of claims 1 to 28, characterized in that in the context of the detection of the v signal, the pressure of the patient's incoming respiratory gas corresponds to the ambient pressure.
30. Verfahren nach wenigstens einem der Ansprüche 1 bis 28, dadurch gekennzeichnet, dass im Rahmen der Erfassung v-Signales der Atemgasdruck auf einen vom Umgebungsdruck abweichenden Druckpegel eingestellt wird. 30. The method according to at least one of claims 1 to 28, characterized in that in the context of the detection v signal of the respiratory gas pressure is set to a different pressure from the ambient pressure level.
31. Vorrichtung zur Generierung eines hinsichtlich des physiologischen Zustands einer atmenden Person spezifischen Auswertungsresultats, auf der Grundlage von Messsignalen die mit der Atmung der Person im Zusammenhang stehen, mit einer Messsignaleingabeeinrichtung und einer Rechnereinrichtung zur Bereitstellung mehrerer Auswertungssysteme, wobei die Rechnereinrichtung derart konfiguriert ist, dass diese aus dem genannten Messsignalen durch die Auswertungssysteme Auswertungsmerkmale generiert und diese Auswertungsmerkmale im Rahmen eines hierauf basierenden Resultat-Generierungsschrittes einer verknüpfenden Betrachtung unterzogen werden und auf Grundlage der verknüpfenden Betrachtung ein Ausgabesignal bzw. ein Ausgabedatensatz generiert wird das bzw. der das Auswertungsresultat enthält. 31. A device for generating a breathing result specific to the physiological state of a breathing person, based on measurement signals associated with the respiration of the person, with a measuring signal input device and a computer device for providing a plurality of evaluation systems, wherein the computer device is configured such that these are generated from the said measurement signals by the evaluation systems evaluation features and subjected to these evaluation features in the context of a resulting result generation step of a linking consideration and based on the linking consideration, an output signal or an output data set is generated or contains the evaluation result.
PCT/EP2002/014797 2001-12-29 2002-12-30 Method and device for generating an analysis result specific to the physiological condition of a patient WO2003059158A2 (en)

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Publication number Priority date Publication date Assignee Title
WO2004034938A1 (en) * 2002-10-17 2004-04-29 Map Medizin-Technologie Gmbh Method and device for carrying out a signal-processing viewing of a measurement signal that is correlated to the respiratory activity of an individual
AU2003278099B2 (en) * 2002-10-17 2009-07-30 Resmed R&D Germany Gmbh Method and device for carrying out a signal-processing viewing of a measurement signal that is correlated to the respiratory activity of an individual
US7722546B2 (en) 2002-10-17 2010-05-25 Map Medizin-Technologie Gmbh Method and device for carrying out a signal-processing viewing of a measurement signal that is correlated to the respiratory activity of an individual
US8728000B2 (en) 2002-10-17 2014-05-20 Resmed R&D Germany Gmbh Method and device for carrying out a signal-processing viewing of a measurement signal that is correlated to the respiratory activity of an individual
US9808590B2 (en) 2002-10-17 2017-11-07 Resmed R&D Germany Gmbh Method and device for carrying out a signal-processing viewing of a measurement signal that is correlated to the respiratory activity of an individual
WO2004082751A1 (en) * 2003-03-17 2004-09-30 Map Medizin-Technologie Gmbh Method and arrangement for the titration of physiological measuring signals in conjunction with the observation of a patient in terms of sleep-related respiratory problems

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