Byggahus.se
Igår var värderingsmannen och kollade på huset och idag ringde vår bankman och sa att huset är värderat 600 tusen mer än vad vi tagit i byggkreditivet. Är det bra? Det lät bra enligt honom i alla fall. På torsdag ska vi till banken och göra om lånen, så då får vi se hur toplån och bottenlån hamnar. Vilken tur att räntorna sänks just nu! :)
 
600.000 mer än kreditivet är jättebra för lånebilden, sen beror det ju på hur mycket ni lagt in själva.
Lägger man inte in egna pengar alls är ju all värdering som överstiger kreditivet bra.

Ni borde ju slippa topplån helt och hållet.
 
Det låter bra. Lycka till!!
 
Nybyggare skrev:
600.000 mer än kreditivet är jättebra för lånebilden, sen beror det ju på hur mycket ni lagt in själva.
Lägger man inte in egna pengar alls är ju all värdering som överstiger kreditivet bra.
Menar du hur mycket man lagt in till att betala av lånet? Vi betalar ju bort en summa på en gång, som vi tänkte använda till att få bort topplånen. Så 600.000:- är räknat innan det. (fattar inte själv vad jag skriver mer)
 
Menar du hur mycket man lagt in till att betala av lånet? Vi betalar ju bort en summa på en gång, som vi tänkte använda till att få bort topplånen. Så 600.000:- är räknat innan det. (fattar inte själv vad jag skriver mer)
Jag syftade på att om värderingen är 600.000 mer än produktionskostnaden är det ju super! Men har ni lagt in pengar själva så är ju relationen mellan kreditiv och värdering inte så talande.

För att vara konkret, har man byggt ett hus för 2 mkr och lagt 1 mkr i egen insats så blir ju kreditivet i runda slängar 1 mkr. I det fallet är ju en värdering av huset som är 600.000 mer än kreditivet en dålig värdering.
 
Nu har vi lagt om lånen också!
Inget topplån där inte! :)
Efter att vi lagt in lite pengar själv så blir månadskostnaden runt 6000 kronor. Ingen amortering eller driftkostnader inräknade. När ska man börja amortera tycker ni? Jag är alldeles ny på såna här saker så behöver lite tips. Vi tänkte som så att vi ska försöka bygga färdigt innan vi börjar amortera. Det går ju fortfarande åt en hel del pengar på övervåningen och tomten. Och dessutom behöver vi nya möbler.
Hur ska man egenligen dela upp lånet på bästa sätt? Lite för sent i vårt fall men i alla fall. Vi delade upp lånet på tre delar. En del på 5 år, en på 3 år och en rörlig. Är det dumt att ha rörlig ränta nu när räntorna är så låga?
Mycket frågor men hoppas på att få lite tips!
 
när det gäller om man ska binda eller inte så vet väl ingen förräns efteråt vad som var rätt eller fel. Det verkar som du har kört den säkraste varianten och tagit lite av varje.

En del säger att dom inte tänker amortera någonsin eftersom dom pengarna går egentligen till barnen när man trillar av pinn samt att Ringholm tar en del i förmögenhetsskatt.

En del andra säger att man ska amortera eftersom man sparar åt sig själv. Har man 2 millar i lån idag och en ränta på 4-5% är väl inte det så farligt men i början av 80-talet hade vi 14% och då är det lite jobbigare :(
 
Har egentligen inte med detta att göra men jag måste säga att jag tycker att resonomanget om att man inte ska amortera för att då går pengarna "bara" till barnen när man går bort är rätt själviskt. >:(
 
Ett tips är att amortera åtminstone den summan som skatten skulle ha kostat om ni hade haft skatt på huset från dag ett. På så sätt "vänjer" ni er vid den kostnaden, men förhoppningsvis när ni väl ska börja att betala skatt på huset så är den fruktansvärt idiotiska "smygisen" borta!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.